سه شنبه، 27 بهمن 94 - 11:31

 

دولت یازدهم به همین سرعت از نیمه گذشت. اما تجربه نشان می‌دهد نیمه کار دولت‌ها، تفاوت‌هایی دارد که از نیمه‌های دیگر آن را متمایز می‌کند.بر اساس سوابق دوره کاری دولت‌های گذشته، به نظر می‌رسد دولت یازدهم تقریبا ۶ ماه کاری دیگر بیشتر ندارد. این زمانبندی نیز از آن جهت مطرح می‌شود که یکسال پایانی کار دولت‌ها به شدت تحت تاثیر تنش‌های انتخابات ریاست‌جمهوری قرار می‌گیرد. (به ویژه ۴ سال اول)

ds

به عبارت دیگر حسابرسی‌های سیاسی و اقتصادی در سال منتهی به پایان کار دولت‌ها به اوج خود رسیده و فضای رسانه‌ای و عمومی کشور به شدت سیاسی می‌شود. البته این به مفهوم توقف سایر فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره دولت نیست، اما واقعیت آن است که عرصه‌های دیگر به علت درگیری مقامات اصلی و ارشد دولتی، به شدت تحت‌الشعاع فضای انتخابات و کمپین‌های زودهنگام مربوط به آن قرار می‌گیرد و چه بسا متوقف می‌شوند.

به این ترتیب در چنین فضایی گوش‌ها و چشم‌ها کمتر خریدار سرنوشت فلان طرح و محقق نشدن بهمان وعده می‌شود و موضوعاتی همچون ICT دیگر محلی از اعراب ندارند.

البته که در دو سال و نیم گذشته برخی امور زیرساختی همچون توسعه بستر کاری اپراتورها به واسطه رقابت‌های مرسوم و جبر فناوری، نمایانگر رشد هستند، اما از این مهم نباید غافل شد که حتی اگر وزارت ارتباطات در واپسین روزهای کاری دولت دهم منحل شده بود نیز، این پیشرفت‌ها و تحولات برای بقای اپراتورها و توسعه بازار ایشان در اقصا نقاط کشور، محتوم بودند.

حتی اگر این نگاه را هم نپذیریم و موضوع ۶ ماه کاری دولت را هم کنار بگذاریم، باز هم یک واقعیت باقی مانده و وجود دارد. توضیح آنکه، چنانچه وعده‌های مسوولان حوزه ICT اعم از وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی فناوری اطلاعات و سایر مسوولان و متولیان این عرصه را در یک کفه ترازو و عملکرد واقعی ایشان را در کفه دیگر ترازو بگذاریم، بدون بحث و جدل، کفه وعده‌ها بسیار سنگین‌تر از کفه کرده‌ها خواهد بود.

در این میان برخی همچنان امیدوارانه منتظر تحقق وعده‌ها هستند و برخی نیز بر این باورند که تکلیف روشن است و البته هر دو نگاه محترم است.

اگرچه برخی مسوولان اجرایی ICT کشور هنوز هم در حال دادن وعده‌های جدید و سخنرانی و گفتن از باید بشودها و می‌شودها، هستند و آدم می‌ماند که مگر عصای موسی دارند که در یک چشم به هم زدن کارستان کنند، لیکن به فرمایش معروف، “حاسبوا أنفسکم قبل أن تحاسبوا”، وقت آن است که برخی مسوولان واقع‌بینانه و صادقانه به فکر جمع‌بندی و استفاده حداکثری از فرصت باقی مانده دوره خدمت خود باشند و ببینند چه کرده‌اند و در مدت باقی مانده چه سنگی از جلوی پای صنعت ICT و بخش خصوصی می‌توانند بردارند.

البته شاید برخی در دل بخندند و استراتژی خود را دلخوش‌کردن به مصاحبه‌های فرمایشی، افتتاح‌های نمایشی و طرح‌های آزمایشی گذاشته  و البته روی توفیق قانون “فراموش‌کاری افکار عمومی” نیز حساب ویژه باز کنند!

(منبع:عصرارتباط)

logo-samandehi