دوشنبه، 16 مرداد 02 - 03:11

 

در برنامه هفتم توسعه، مرکز ملی فضای مجازی عهده‌دار پالایش و تنظیم‌گری سکوها شد. این مرکز و وزارت ICT مسئول تدوین برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی شدند.در جلسه کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه مجلس تصمیماتی در خصوص تنظیم‌گری پلتفرم‌ها و همچنین توسعه هوش مصنوعی اتخاذ شد. به گفته محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق، این کمیسیون مسئولیت پالایش پلتفرم‌ها و تصمیم‌گیری در خصوص مسدودسازی و تنظیم‌گری برای سکوها را به مرکز ملی فضای مجازی محول کرده است.

زنگنه در این زمینه اعلام کرد: «مرکز ملی فضای مجازی ملزم شد تا سند سیاست‌ها، الزامات تنظیم‌گری سکو‌ها و اقتصاد دیجیتال را ظرف سه ماه مصوب کند و به تصویب شورای ملی فضای مجازی برساند.» به گفته او، بعد از تصویب این سند همه تنظیم‌گران بخشی و پلتفرم‌ها مکلف می‌شوند تا این سند را رعایت کنند و به آن پایبند باشند.سخنگوی کمیسیون تلفیق با بیان این که «سکو‌های فعال در حوزه فضای مجازی همیشه از یک نابه‌سامانی و وجود نداشتن خاص رنج می‌بردند» سپردن این مسئولیت را تلاشی برای پایان دادن به آشفتگی در تصمیم‌گیری برای این سکوها خواند:هرگونه مسدودسازی و پالایش این سکو‌ها تنها بر عهده مرکز ملی فضای مجازی گذاشته شده تا ما دیگر شاهد این نباشیم که دستگاه‌های مختلف بخواهند تصمیماتی را خلاف این سند بگیرند.

او در ادامه نقش مرکز ملی فضای مجازی را «فرماندهی امنیت» در فضای مجازی عنوان کرده و گفت: «همچنین کمیسیون مصوب کرد که فرماندهی امنیت فضای مجازی و راهبری آن بر عهده مرکز ملی فضای مجازی باشد. براساس سند فوق باید نظام پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی توسط مرکز ملی فضای مجازی تهیه شود.»

به این ترتیب به نظر می‌رسد با این تکالیف جدید محول‌شده به مرکز ملی فضای مجازی، این نهاد قدرتمندتر از پیش شود.

برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی

تدوین «برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی» هم یکی دیگر از مواردی است که در بررسی سند برنامه هفتم توسعه در مجلس، درباره آن تعیین تکلیف شده است. بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی مسئول تدوین این سند شده و وظیفه دارند با همکاری یکدیگر و سایر دستگاه‌ها، در مدت ۶ ماه بعد از لازم‌الاجرا شدن برنامه هفتم این برنامه را تهیه و تدوین کنند.

برنامه ملی توسعه هوش مصنوعی پس از تدوین این برنامه باید آن را به تصویب شورای عالی فضای مجازی برساند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به‌تازگی اعلام کرده است که به‌زودی کار روی این سند از سوی وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی آغاز خواهد شد.با توجه به این که اخیراً مسئولان مختلف در سطح دولت و مجلس به موضوع ضرورت توسعه هوش مصنوعی اشاره کرده و تأکید کرده بودند که باید در این حوزه تنظیم‌گری صورت بگیرد، حالا مجلس در قالب لایحه برنامه هفتم توسعه تصمیم‌گیری کرده و برای تدوین و تهیه این برنامه تعیین تکلیف کرده است.

logo-samandehi