سه شنبه، 17 دی 92 - 03:05

 

بسیاری از سایت‌های داخلی و خارجی با لیستی از دوربین‌های محبوب، برتر، پرفروش و غیره سال ۲۰۱۳ به استقبال سال ۲۰۱۴ رفته‌اند. این در حالی است که بازار دوربین دیجیتال نیز مانند بسیاری از بازارها در سطح بین‌المللی سال سختی را به خاطر وضعیت اقتصادی کشورها پشت سر گذاشت.در ایران نیز بازار دوربین‌های دیجیتال روزهای پر فراز و نشیبی از سر گذراند. افزایش و نوسان نرخ دلار در کنار تحریم‌ها، بازار دوربین را از سکه انداخت. در کنار این مساله تسخیر بازار موبایل توسط گوشی‌های هوشمند دوربین‌دار و لذت کار کردن با انواع اپلیکیشن‌های ویرایش و به اشتراک‌گذاری عکس باعث شد بسیاری از علاقه‌مندان به عکاسی و حتی عکاسان آماتور بیش از آن که سراغ خرید دوربین‌های دیجیتال رفته و پول خود را خرج خرید گوشی‌های هوشمندی کنند که کیفیت دوربین خوبی هم داشتند.به این ترتیب علاوه بر داشتن یک گوشی موبایل هوشمند، یک پخش کننده موزیک متوسط، یک دوربین خوب و ابزاری برای کار با انواع اپلیکیشن‌های ویرایش عکس و به اشتراک گذاری آن نیز در اختیار داشتند. با تمام این تفاسیر عکاسانی هم بودند که با وجود تب عکاسی با موبایل باز هم دوربین دیجیتال را زمین نگذاشتند و بازار دوربین دیجیتال را ترک نکردند.دراین گزارش نگاه کوتاهی انداختیم به چند دوربین نیمه حرفه‌ای که در آستانه سال ۲۰۱۴ به عنوان چند دوربین از محبوب‌ترین دوربین‌های زیر یک میلیون تومان مطرح هستند.

 

Nikon Coolpix L820

Nikon-Coolpix-L8201

قیمت: بین ۶۰۰ تا ۶۲۰ هزار تومان

این دوربین توانایی عکاسی ۳D دارد. شاید فکر کنید این مساله یکی از وسوسه انگیزترین موارد برای خرید Coolpix L820 باشد. اما امکانات این دوربین با توجه به قیمتی که دارد، هر عکاسی را که به دنبال خرید یک دوربین نیمه حرفه‌ای باشد ترغیب به خرید می‌کند.

کیفیت نمایشگر این دوربین در کنار لنز ۲۳ میلیمتری که توانایی زوم تا ۳۰ برابر را دارد از دیگر ویژگی‌های مدل Nikon Coolpix L820 است. البته با وجود طراحی متفاوت و خوش دست بودن این مدل، یکی از چیزهایی که نیمه حرفه‌ای بودن این دوربین را دایم به شما گوشزد می‌کند شاید طراحی و جنس دوربین
باشد.

حسگر: BSI CMOS

کیفیت: ۱۶ مگاپیکسل

لنز: ۲۳-۶۷۵ میلیمتر

زوم: ۳۰ برابر

کیفیت فیلمبرداری: Full HD

سرعت و ایزو: سرعت شاتر از ۱/۱۵۰۰ ثانیه تا ۱ ثانیه – ایزو ۱۲۵ تا ۳۲۰۰

نمایشگر: ۳ اینچی

باتری: باتری قلمی آلکالاین سایز AA (قابلیت استفاده از باتری قابل شارژ)

وزن: ۴۷۰ گرم

 Fujifilm Finepix HS25 EXR

Fujifilm-Finepix-HS25-EXR1

قیمت: بین ۹۰۰ تا ۹۲۰ هزار تومان

فوجی در بازار دوربین‌های نیمه حرفه‌ای و کامپکت در سال گذشته بسیار فعال بوده و محصولاتی که به بازار عرضه کرده نیز مورد استقبال قرارگرفته است.

در ایران نیز در سال گذشته استقبال خوبی از محصولات فوجی شده؛ یکی از دلایل استقبال از محصولات این برند در کنار تنوع و قیمت مناسب، وجود نمایندگی در داخل کشور بوده است.

 مدل Finepix HS25 EXR یکی از پر طرفدارترین مدل‌های دوربین‌های نیمه حرفه‌ای فوجی‌فیلم است. این مدل خوش دست  با طراحی خوبی و امکاناتش عکاسان آماتور را به سادگی راضی می‌کند.

حسگر:  EXR CMOS

کیفیت: ۱۶ مگاپیکسل

لنز: ۲۴-۷۲۰ میلیمتری

زوم: ۳۰ برابر

کیفیت فیلمبرداری:  Full HD

سرعت و ایزو: سرعت شاتر از ۱/۴۰۰۰ ثانیه تا ۳۰ ثانیه – ایزو ۱۰۰ تا ۱۲۸۰۰

نمایشگر: ۳ اینچی

باتری: باتری قلمی آلکالاین سایز AA (قابلیت استفاده از باتری قابل شارژ)

وزن: ۷۳۰ گرم

Nikon Coolpix L320

Nikon-Coolpix-L3201

قیمت: بین ۴۴۰ تا ۴۶۰ هزار تومان

اولین چیزی که برای خرید، هر متقاضی دوربین دیجیتال آن هم دوربین نیمه حرفه‌ای را وسوسه می‌کند این دوربین را بخرد قیمتی است که در کنار برند خوش نام نیکون قرار می‌گیرد.

 امروز خرید دوربین آن هم دوربین‌های برندهای بزرگی مانند نیکون، در سطح نیمه حرفه‌ای با هزینه‌ای زیر ۵۰۰ هزار تومان کمی عجیب و وسوسه کننده است.

طرح این دوربین نیمه حرفه‌ای شبیه یک دوربین کامپکت با یک دستگیره بزرگ است که لنز آن از بدنه بیرون زده است.
اما به طور کلی Coolpix L320 با توجه به قیمتی که دارد یک دوربین ساده است. می‌توان لنز واید آن را از ویژگی‌هایش برشمرد. همچنین زوم آن که ۲۶ برابر بزرگنمایی دارد.

حسگر: CCD

کیفیت: ۱۶٫۱ مگاپیکسل

لنز: ۲۲٫۵-۵۸۵ میلیمتری

زوم:  ۲۶ برابر

کیفیت فیلمبرداری: HD

ایزو: ایزو ۸۰ تا ۱۶۰۰

نمایشگر: ۳ اینچی

باتری: باتری قلمی آلکالاین سایز AA (قابلیت استفاده از باتری قابل شارژ)

 Canon Powershot SX510 HS

Canon-Powershot-SX510-HS

قیمت: بین ۸۰۰ تا ۸۲۰ هزار تومان

شاید برخی معتقد باشند که این دوربین نسبت به مدل‌های مشابهی که کانن تولید کرده، هیچ پیشرفتی نداشته است. اما این مدل کانن دو نقطه قوت دارد که اولین آن، امکان استفاده از فناوری Wi-Fi برای انتقال عکس‌هاست. این دو چیز عکاسان را به خرید دوربین تشویق می‌کند یکی تجهیز دوربین به فناوری Wi-Fi و دیگری استفاده از سیستم عامل اندروید روی دوربین است که هر دو این فناوری‌ها، ارمغان گسترش کاربری اینترنت است.

با توجه به قیمتی که این دوربین دارد و مجهز بودن این دوربین به  فناوری بی سیم، Powershot SX510 HS که تازه وارد بازار شده مورد اسقبال قرار گرفته است. اما فقط تجهیز این مدل به فناوری بی‌سیم نیست که کاربر را به خرید وسوسه می‌کند؛ نقطه قوت دوم این مدل، تجهیز آن به باتری لیتیوم به جای باتری قلمی است.

حسگر: CMOS

کیفیت: ۱۲٫۸ مگاپیکسل

لنز: ۲۴-۷۲۰ میلیمتری

زوم: ۳۰ برابر

کیفیت فیلمبرداری: Full HD

سرعت و ایزو: سرعت شاتر از ۱/۱۶۰۰ ثانیه تا ۱۵ ثانیه – ایزو ۸۰- ۳۲۰۰

نمایشگر: ۳ اینچی

باتری: باتری یون لیتیوم استاندارد

فناوری جدید: Wi-Fi

logo-samandehi