سه شنبه، 24 مرداد 02 - 08:27

 

مدیرعامل منطقه پیام اعلام کرد شرکت‌های مستقر در این منطقه اقتصادی قصد دارند تا پایان سال یک میلیون گوشی بومی تولید کنند که از این مقدار، یک‌سوم گوشی‌ها مدل‌های هوشمند خواهند بود. او تأکید کرد که تولیدکنندگان گوشی می‌توانند به صادرات محصولات خود نیز فکر کنند. «اکبر قنبرزاده»، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام، در نشست خبری خود اعلام کرد تا پایان سال یک میلیون گوشی بومی در این منطقه ساخته خواهد شد که یک‌سوم آن گوشی‌های هوشمند و دو‌سوم آن گوشی‌های فیچر‌فون (ساده) خواهد بود. او باور دارد واردکنندگان به‌خاطر شرایط سخت‌تر شدن واردات موبایل و همچنین اسم و رسم داشتن در بازار موبایل، وارد حوزه تولید موبایل شده‌اند: «آن‌ها بازار را دارند و یک قدم از تولیدکنندگان موبایل جلو هستند.»

قنبرزاده در پاسخ به این پرسش که آیا تولید گوشی‌های دکمه‌ای یا همان فیچرفون در این سطح توجیه دارد یا خیر گفت: «سرمایه‌گذاری در این حوزه را بخش خصوصی انجام داده و بازار محصولات فیچرفون را رصد کرده که به این تصمیم رسیده است. هیچ فیچر‌فونی نیست که درمنطقه پیام تولید شود و روی دست فروشنده مانده باشد. این گوشی‌ها کارکردهای خاص خود را دارند؛ هرچند مقرر شده است تا یک‌سوم گوشی‌های تولیدی تا پایان سال را گوشی‌های هوشمند شکل دهند.»

قنبرزاده با تأکید بر اینکه هیچ امکانات ویژه‌ای برای تولیدکنندگان تلفن همراه در مقایسه با سایر تولیدکنندگان قرار نمی‌دهیم گفت: «به‌طور کلی مجموعه منطقه ویژه اقتصادی پیام یک نهاد مالی نیست که بتواند تسهیلات مالی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد. یک خط ویژه برای تولیدکنندگان تلفن همراه نداریم و هرکس می‌تواند از محل وام وجوه ارائه‌شده استفاده کند.»

قنبرزاده تأیید کرد که ۱۱ شرکت از منطقه ویژه اقتصادی پیام زمین و ۱۳ شرکت سوله دریافت کرده‌اند. او در پاسخ به سؤال دیجیاتو مبنی بر آینده واردات موبایل و محدودشدن احتمالی واردات با افزایش تولید موبایل در داخل، اعلام کرد نمی‌داند که با افزایش تولید موبایل قرار است محدودیتی در واردات موبایل صورت بگیرد یا خیر. بااین‌حال تأکید کرد تولیدکنندگان موبایل بومی می‌توانند به بازار صادرات به کشورهای منطقه هم فکر کنند: «تولید زیاد منجر به صادرات گوشی به کشورهای منطقه می‌شود. تقریباً همه کشورها، به‌جز ترکیه، از این گوشی‌ها استقبال می‌کنند و یک جمعیت چهارصد میلیونی از مشتریان در انتظار آن‌هاست.»

قنبرپور در پایان این نشست اعلام کرد بومی‌سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات برنامه دیگر این منطقه است: «بیش از ۳۰ شرکت در حوزه تجهیزات شبکه ۲۶ محصول یکتا با تیراژ یک میلیون فعالیت می‌کنند.»

logo-samandehi