شنبه، 09 شهریور 92 - 08:47
گوشی‌های Samsung Galaxy S

 

گوشی‌های Samsung Galaxy S

گوشی‌های Samsung Galaxy S

اغراق نیست که بگوییم دو نسخه اول گوشی‌های هوشمند سری Galaxy S سامسونگ جزو بهترین‌های بازار موبایل به شمار می‌آمدند و علاوه بر قدرت پردازشی مناسب و صفحه‌نمایش خوب، طراحی بدنه و نرم‌افزارهای همراه آن نیز می‌توانست اکثر کاربران را جذب کند.  سامسونگ تقریباً هر چیزی که در دنیای فناوری وجود دارد را در این گوشی جدید جای داده، اما آیا واقعاً نیاز است که گوشی خوب اندرویدی که سال قبل خریده بودیم را عوض کرده و یک Galaxy S III بخریم؟ این مقاله نگاهی به سری Galaxy S داشته و به ما می‌گوید که در دنیای امروز هریک از این گوشی‌ها تا چه حد می‌توانند نیاز ما را برآورده کنند و در ضمن هریک قرار است با چه رقبایی در بازار دست و پنجه نرم کنند.البته بررسی کامل گوشی  Galaxy S4را در پستی تشریح کردیم

Samsung Galaxy SIII

 Samsung Galaxy SIII

اولین برخوردم با این گوشی نتوانست حس هیجان و اشتیاق در دست گرفتن یک گوشی High End را در من ایجاد کند. گوشی‌های قبلی این سری با طراحی خوبی که در زمان عرضه داشتند می‌توانستند حس خوبی به کاربر بدهند. البته منظورمان این نیست که Galaxy S III طراحی بدی دارد، اما ین نوع طراحی واقعاً چیز چندان جدیدی برای عرضه نداشته و تا حدودی معمولی به نظر می‌رسد. بدنه پلاستیکی نیز عامل دیگری است که باعث می‌شود کمی از حس High End بودن گوشی کم شود. با این حال باید گفت که شیشه Gorilla Glass 2 که به صورت یکپارچه روی گوشی را پوشانده و همچنین قاب براق پشت (در مدل سفید رنگی که برای بررسی بدست ما رسید)، ظاهر خوبی به این گوشی بخشیده است.

نگاهی اجمالی

دقت تصویر HD صفحه‌نمایش بزرگ ۴/۸ اینچی باعث می‌شود تا متون و جزییات تصویر با کیفیت بالایی نمایش داده شوند. پانل Super AMOLED نیز کیفیت تصویر و عمق رنگ خوبی را ارائه می‌کند. با این حال نور پس‌زمینه در مقایسه با مدل‌های قبلی به نسبت کمتر بوده و سنسور تشخیص نور محیط نیز کمی کند عمل می‌کند. صفحه‌نمایش بزرگ برای دیدن عکس و دیدن فیلم مناسب است، اما هنگام کار کردن با آن با یک دست، انگشت شست شما به بعضی از بخش‌ها دسترسی نخواهد داشت.
تعداد دکمه‌های گوشی و محل قرارگیری آنها مشابه مدل Galaxy S II است و یک دوربین هشت مگاپیکسلی به همراه فلاش LED در پشت قرار دارد. امکانات این دوربین مناسب بوده و از قابلیت‌هایی مانند شناسایی صورت، لبخند، پلک زدن، فیلمبرداری و عکسبرداری همزمان و فیلمبرداری Full HD پشتیبانی می‌کند. کیفیت دوربین در مقایسه با Galaxy S II (با دقت تصویر مشابه) بهبود یافته و سرعت عکسبرداری نیز در سطح بالایی قرار دارد. قابلیت جالب توجه دیگر این دوربین، شناسایی افراد درون عکس و نامگذاری آنها است! در حالت فیلمبرداری نیز، صدا به صورت استریو ضبط می‌شود.
همچنین سامسونگ سعی کرده در جای جای این گوشی انواع و اقسام امکانات و قابلیت‌ها را بگنجاند. وجود انواع سنسورها باعث شده تا بتوان دستورات جالبی را در این گوشی اجرا کرد. مثلاً زمانی که یک پیغام متنی یا اطلاعات تماس روی صفحه‌نمایش داده می‌شود، برای تماس با آن شخص کافی است گوشی را به کنار گوش ببرید تا شماره به طور خودکار گرفته شود. یا می‌توان طوری گوشی را تنظیم کرد که زمانی که دارید به صفحه آن نگاه می‌کنید، صفحه‌نمایش خاموش نشود. این نوع امکانات می‌تواند کار با این گوشی را جالبتر و ساده‌تر کند و حس خوبی از کار با Galaxy S III به کاربر بدهد.
در نهایت تمامی این موارد و پردازش سریع این همه اطلاعات، بر عهده پردازنده چهارهسته‌ای Cortex A9 با فرکانس ۱/۴ گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Mali-400MP است. این مسئله علاوه بر اینکه باعث شده حرکت در میان بخش‌های مختلف رابط کاربری و افکت‌های گرافیکی آن بسیار روان و سریع صورت بگیرد، تاثیر بالایی در سرعت کار با دوربین (برای مثال عکاسی پی در پی و پردازش سریع عکس‌ها)، پخش انواع فیلم‌ها حتی با کیفیت Full HD، اجرای نرم‌افزارهای مختلف و بازکردن وب‌سایت‌های سنگین و سرعت پاسخ‌دهی بالا است. پشتیبانی از شبکه بی‌سیم ۲/۴ و ۵ گیگاهرتز این امکان را فراهم می‌کند تا یک کانال ارتباطی خلوت و سریع برای انتقال فایل‌های چندرسانه‌ای در شبکه در اختیار داشته باشید. این مسئله در کنار پشتیبانی از Wi-Fi Direct و DLNA باعث می‌شود تا در شبکه خانگی خود بتوانید به راحتی عکس‌ها و فیلم‌هایی که گرفته‌اید را به کامپیوتر یا تلویزیون هوشمند منتقل کنید. همچنین سامسونگ با استفاده از رابط Wi-Fi، قابلیتی به نام S Beam به این گوشی افزوده که به کمک آن و تنها با نزدیک کردن دو گوشی Galaxy S III به یکدیگر، انتقال اطلاعات بین آن دو صورت می‌گیرد.
ویژگی دیگری که سامسونگ بسیار روی آن تاکید می‌کند، S Voice نام دارد که همزاد Siri به شمار می‌آید. این قابلیت دستورات صوتی شما را شنیده و سعی می‌کند به آن مناسب‌ترین پاسخ را داده و بهترین واکنش را از خود نشان دهد. این نرم‌افزار از برخی دیگر از نرم‌افزارهای مشابه اندرویدی که پس از عرضه Siri ارائه شده بودند بهتر عمل می‌کند، اما با این حال مواقعی هم ممکن است پیش بیاید که به مشکل خورده و نتواند نیاز شما را برآورده سازد (به اپل دوستان باید گفت که Siri هم همیشه صد درصد درست کار نمی‌کند!).

مزایا:

صفحه‌نمایش HD، قدرت پردازشی بالا، وجود قابلیت‌های متنوع جانبی با استفاده از سنسورها، کیفیت دوربین مناسب، امکان عکسبرداری و فیلمبرداری همزمان، پشتیبانی از رابط Wi-Fi با فرکانس ۲/۴ و ۵ گیگاهرتز، سبک وزن (با توجه به ابعاد)، امکانات جانبی فراوان

 معایب:

سختی کار کردن با یک دست در بعضی موارد به علت اندازه بزرگ، طراحی معمولی و بدنه پلاستیکی، کند عمل کردن سنسور تشخیص نور محیط، کم بودن حداکثر نور پس زمینه، عدم تغییر پردازنده گرافیکی در مقایسه با Galaxy S II، پشتیبانی تنها از micro Simcard

 پیشنهاد سخت افزار:

اگر Galaxy S II دارید می‌توانید تا سال بعد با آن دوام آورده و به نسخه جدیدتری از سری Galaxy S بروید، اگر گوشی شما خیلی قدیمی است و به دنبال یک گوشی اندرویدی‌ عالی هستید، Galaxy S III یکی از بهترین انتخاب‌ها است.

 رقبای Galaxy S III

HTC One X: تنها چهارهسته‌ای که در زمان نوشتن مقاله در بازار موجود بوده و قیمت پایین‌تری از Galaxy S III دارد.SoC چهار هسته‌ای NVIDIA Tegra 3 با فرکانس ۱/۵ گیگاهرتز، صفحه‌نمایش HD با اندازه ۴/۷ اینچ و پانل Super IPS LCD2 از امکانات جذاب این گوشی  است، اما دارای حجم باتری کمتر  و در ضمن فاقد محل نصب کارت‌حافظه است.

HTC One X

LG Optimus 4X :این گوشی طراحی بسیار ساده‌ای داشته و از بابت مشخصات فنی چیپ‌ست داخلی، بسیار شبیه HTC One X است. صفحه‌نمایش HD در اندازه ۴/۷ اینچ بوده و دارای رابط بی‌سیم دوبانده است. همچنین حجم باتری آن اندکی از Galaxy S III بیشتر است و دوربین آن نیز دارای دقت تصویر هشت مگاپیکسل است.

LG Optimus 4X

Samsung Galaxy S Plus

 Samsung Galaxy S Plus

در زمان عرضه Galaxy S بسیاری آن را یک رقیب در خور برای Apple iPhone 4 دانستند و امکانات فراوان آن را ستودند. از زمان عرضه تاکنون، چندین تغییر در این گوشی ایجاد شده و در حال حاضر مدل Galaxy S Plus در بازار به فروش می‌رسد. صفحه‌نمایش چهار اینچی این گوشی گزینه‌ای کاملاً ایده‌آل است و پانل Super AMOLED نیز کیفیت رنگ و کنتراست بسیار خوبی را فراهم می‌کند. دقت تصویر ۴۸۰×۸۰۰پیکسل نیز با توجه به اندازه صفحه‌نمایش مناسب به نظر می‌رسد (با این حال حروف بسیار ریز ممکن است دندانه‌دار نشان داده شود). طراحی گوشی در زمان خودش مناسب بود. لبه‌های گوشی گرد بوده و در قسمت پایین در پشت گوشی یک برآمدگی وجود دارد که به تعادل گوشی در زمان در دست گرفتن کمک می‌کند. بدنه پلاستیکی نیز با توجه به قیمت و گروهی که این گوشی در آن قرار می‌گیرد، چندان جای اعتراض ندارد (البته در زمانی که اولین Galaxy S عرضه شد، این مورد جزو اشکالات به شمار می‌آمد). با این حال باید اعتراف کرد این نوع طراحی تا حدودی قدیمی شده است و اگر می‌خواهید این گوشی را بخرید باید کمی با این قضیه کنار بیایید. در این گوشی از چیپ‌ست Qualcomm MSM8255T شامل پردازنده Scorpion با فرکانس ۱/۴ گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی Adreno 205 است و در کنار آن، ۵۱۲ مگابایت حافظه RAM در نظر گرفته شده است. این مجموعه سخت‌افزاری برای کارهای روزمره، بازی‌هایی مانند Angry Birds، مرور اینترنت و دیگر موارد معمول مناسب است، اما شاید در اجرای بازی‌های سنگین HD کمی با مشکل رو‌به‌رو شوید. دوربین ۵ مگاپیکسلی این گوشی حتی در زمان عرضه هم جزو مدل‌های بسیار معمولی به شمار می‌آمد و نمی‌توان از عنوان با کیفیت برای آن استفاده کرد. به کمک این دوربین می‌توان فیلم‌های HD تهیه کرد و بخش عکسبرداری نیز قابلیت تشخیص صورت و لبخند را دارد. تنوع سنسورهای این گوشی نیز در حد استاندارد بوده و شامل سنسور تشخیص نور محیط، شتاب‌سنج، Proximity و قطب نمای دیجیتال می‌شود. قیمت، امکانات ارتباطی (شامل بلوتوث نسخه سوم و Wi-Fi با قابلیت پشتیبانی از DLNA) و قابلیت‌های گنجانده شده در گوشی به ما می‌گوید که Galaxy S Plus تنها برای کسانی ساخته شده که نمی‌توانند هزینه یک گوشی فوق پیشرفته را پرداخت کنند، اما در عین حال می‌خواهند به امکانات سیستم عامل اندروید با کارایی مناسبی دسترسی داشته و از نرم‌افزارهای متنوع این سیستم‌عامل استفاده کنند. پس در صورتی که در بودجه محدودیت دارید، می‌توانید به خرید این گوشی روی بیاورید و از سیستم عامل ۲/۳ اندروید استفاده کنید.

مزایا:

صفحه‌نمایش با کیفیت، کارایی مناسب با توجه به قیمت، کارایی بهتر پردازنده ۱/۴ گیگاهرتزی در مقایسه با Galaxy S

معایب:

دوربین معمولی، طراحی به نسبت قدیمی

پیشنهاد سخت‌افزار:

برای کسانی که هزینه خرید یک گوشی پیشرفته اندرویدی را ندارند، عاشقان سامسونگ با بودجه محدود که فقط به داشتن گوشی سامسونگ می‌اندیشند.

 رقبای Galaxy S Plus

LG Optimus L7:ظاهر ساده این گوشی شخصیت جالبی به آن داده و ضخامت باریک آن نیز باعث می‌شود تا بتواند اکثر افراد را به خود جذب کند. صفحه‌نمایش ۴/۳ اینچ بوده و اندروید ۴ نیز جدیدترین امکانات این سیستم عامل را در اختیارتان قرار خواهد داد. با این حال فرکانس پردازنده مرکزی تا حدودی کم است و گاهی ممکن است با کند شدن حرکت بین منوها مواجه شوید.

LG Optimus L7

Sony Xperia Sola:اگر کمی بیشتر خرج کنید می‌توانید این گوشی دوهسته‌ای را خریداری کنید. البته این گوشی دارای صفحه‌نمایش ۳/۷ اینچ است (با دقت ۴۸۰×۸۵۴ پیکسل) و در ضمن دوربین جلو نیز ندارد. دوربین عقب ۵ مگاپیکسل بوده و می‌تواند به شکل سه بعدی عکسبرداری کند. این گوشی بیشتر برای پرکردن اوقات فراغت شما با سرگرمی‌های دیجیتال همراه طراحی شده است.

Sony Xperia Sola

این گوشی نیز در رده قیمتی Galaxy S Plus بوده و از صفحه‌نمایش ۳/۷ اینچ TFTو پردازنده یک گیگاهرتزی بهره می‌برد. انواع امکانات ارتباطی و دوربین پنج مگاپیکسلی این گوشی مشابه Galaxy S Plus است، اما مطمئناً صفحه‌نمایش AMOLED سامسونگ یک سر و گردن بالاتر از این گوشی است.

Samsung Galaxy S II

Samsung Galaxy S II

با آمدن گوشی جدید Galaxy S III به بازار و کاهش قیمت Galaxy S II، شاید بتوان گفت که این گوشی در حال حاضر یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کاربرانی است که هم یک گوشی خوب با امکانات فراوان می‌خواهند و هم دوست دارند قدرت پردازشی مناسبی در اختیار داشته باشند و در ضمن، بالای یک میلیون تومان برای گوشی خرج نکنند. در واقع Galaxy S II آن قدر خوب است که می‌توان گفت دارندگان این گوشی در حال حاضر نیازی به بروزرسانی گوشی خود نداشته و همچنان می‌توانند یک سال دیگر را با این گوشی سر کنند. صفحه‌نمایش Super AMOLED+ با اندازه ۴/۳ اینچ در مقایسه با صفحه‌نمایش ۴/۸ اینچی Galaxy S III خوش دست‌تر است و راحت‌تر می‌توان با یک دست آن را کنترل کرد (با این حال از بابت دقت صفحه‌نمایش، Galaxy S III در سطح بسیار بالاتری قرار دارد). پردازنده دوهسته‌ای ۱/۲ گیگاهرتزی در کنار پردازنده‌گرافیکی Mali-400MP و یک گیگابایت حافظه RAM نیز قدرت پردازش کافی برای انجام انواع کارهای روزمره، اجرای بازی‌های سنگین و پخش فیلم‌های Full HD را در اختیارتان می‌گذارد. امکانات ارتباطی این گوشی بسیار کامل و کافی است و شامل بلوتوث نسخه سوم، Wi-Fi 802.11n و A-GPS می‌شود. دقت دوربین نیز هشت مگاپیکسل است و می‌تواند صورت و لبخند را تشخیص دهد و با دقت Full HD فیلمبرداری کند. البته کیفیت دوربین در حد متوسطی قرار دارد و در مقایسه با Galaxy S III در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد. در بخش سنسورها نیز با امکانات کاملی همچون گوشی Galaxy S III روبرو هستیم و تنها تفاوتی که ممکن است به چشم بیاید، عدم استفاده از سنسورها برای اجرای قابلیت‌هایی مانند تشخیص کاربر در زمان نگاه کردن به صفحه، شماره‌گیری خودکار و موارد دیگر باشد. این گوشی به طور پیش‌فرض دارای سیستم عامل android 2.3 است، اما می‌توان آن را به نسخه چهارم نیز ارتقا داد. همچنین این گوشی توانایی پشتیبانی از انواع فایل‌های صوتی و تصویری را نیز دارد و از بابت اجرای فیلم‌های Full HD با مشکلی مواجه نخواهید شد (در ضمن پورت micro USB امکان انتقال تصاویر به تلویزیون را نیز دارد).

مزایا:

هنوز هم یک گوشی خوب به شمار می‌آید، قدرت پردازشی مناسب، باریک و سبک، امکانات فراوان

معایب:

دقت پایین‌تر صفحه‌نمایش در مقایسه با Galaxy S III،  کیفیت دوربین متوسط

 پیشنهاد سخت افزار:

آنهایی که به دنبال یک گوشی همه کاره و به نسبت خوش قیمت می‌گردند

رقبای Galaxy S II

LG Prada 3 :طراحی بسیار ساده و خاص این گوشی برای کسانی در نظر گرفته شده که می‌خواهند از دیگران متمایز باشند. صفحه‌نمایش آن هم اندازه Galaxy S II است از دقت تصویر مشابه آن بهره می‌برد و تنها تفاوت در این قسمت، استفاده از پنل IPS است. دوربین این گوشی نیز هشت مگاپیکسل بوده و از سیستم عامل Android 2.3 استفاده می‌کند.

LG Prada 3

Sony Xperia S: این گوشی تا حدود از Galaxy S II گران‌تر است، اما در عوض یک صفحه‌نمایش HD و یک دوربین با کیفیت ۱۲ مگاپیکسلی را در کنار ۳۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی در اختیارتان می‌گذارد. باتری این گوشی نیز مناسب بوده و در طول روز شما را تنها نخواهد گذاشت.

HTC One S:این گوشی نیز در زمان نوشتن مقاله در مرز یک میلیون تومان قرار دارد، اما در عوض با داشتن پردازنده دوهسته‌ای Qualcomm با فرکانس ۱/۵ گیگاهرتز قدرت پردازشی بالایی را در اختیار کاربر می‌گذارد. نکته جالب آنکه پنل صفحه‌نمایش از نوع Super AMOLED بوده و دقت تصویر بالاتری در مقایسه با Galaxy S II دارد. دوربین این گوشی هشت مگاپیکسل بوده و به طور پیش‌فرض سیستم عامل Android 4.0 روی آن نصب است.

HTC One S

 مشخصات فنی

مروری بر گوشی‌های Samsung Galaxy S
مروری بر گوشی‌های Samsung Galaxy S

کارایی

در زمان نوشتن این مقاله تنها گوشی Galaxy S III را در اختیار داشتیم و توانستیم کارایی این گوشی جدید را از هر لحاظ تست کنیم. برای تست این گوشی، ابتدا آن را به حالت اولیه کارخانه بازگردانده و پس از شارژ کامل باتری، تست‌های مختلف را روی آن اجرا کردیم. همچنین قبل از اجرای هر تست، برنامه‌های اضافی در حال اجرا بسته شدند تا کمترین میزان تاثیر بر کارایی حاصل شود (گزینه energy Saving نیز غیرفعال است). همچنین از آنجا که این گوشی دارای رابط Wi-Fi دو بانده بوده و تاکید زیادی در انتقال اطلاعات روی شبکه بی‌سیم دارد، کارایی سیگنال بی‌سیم را نیز مورد بررسی قرار دادیم (برای انجام این کار از روتر TP-Link TL-WR2543ND با حداکثر سرعت انتقال اطلاعات ۴۵۰ مگابیت در ثانیه استفاده کردیم). جدول زیر نتایج تست گوشی Samsung Galaxy S III را نشان می‌دهد:

مروری بر گوشی‌های Samsung Galaxy S

Samsung Galaxy S III در تست رابط بی‌سیم نتایج متوسط رو به بالایی را کسب کرد. همانطور که مشاهده می‌کند تاثیر موانع در فواصل دور،  متوسط بوده و افت سیگنال پیش آمده قابل قبول است. ثبات سیگنال نیز متوسط بوده و در نمودار آن پستی و بلندی‌هایی مشاهده می‌شود. جدول زیر نتایج تست رابط بی‌سیم این گوشی در فرکانس ۲/۴ گیگاهرتز را نشان می‌دهد:

مروری بر گوشی‌های Samsung Galaxy S

logo-samandehi