یکشنبه، 19 آذر 96 - 11:06

 

 عمل به وعده‌ها در موعد مقرر و خلف وعده نکردن صفت پسندیده‌ای است اما گاهی اوقات اگر بتوان کار بهتری را در فرصتی هرچند دیرتر از موعد مدنظر انجام دهیم به مراتب بهتر است تا کاری را به نحوی انجام داد که سردرگمی و حاشیه به دنبال داشته باشد.ذکر ۲ مثال گویا از وضعیت حال حاضر فاوا شاید به روشن‌تر شدن قضیه کمک کند.

 

 

نخست طرح رجیستری که این روزها نقل محافل است اما به واقع هنوز بسیاری از دست‌اندرکاران و بازیگران عرصه موبایل هم به درستی از چند و چون آن و فازبندی‌های اعلام شده بی‌اطلاع‌اند. از سوی دیگر فعالان صنفی نیز از اطلاع‌رسانی نامناسب در این خصوص رنج می‌برند. در این میان مردم نیز چون همیشه دچار سردرگمی شده و دنبال روشن شدن قضیه از رسانه‌ها و مقامات مسوول هستند. بماند که اجرای این طرح با افزایش هیجانی قیمت‌ها در بازار موبایل هم همراه بود.

مثال دیگر اما تعرفه‌های جدید اینترنت ثابت است که اخیرا سردرگمی‌های زیادی ایجاد کرده است. ابهامات موجود در روش محاسبه این تعرفه‌ها به حدی بالا بود که حتی معاون وزیر ارتباطات که خود مجری اجرای مصوبه است برداشت اشتباه کرده و با ذکر یک مثال نادرست در مورد این طرح بر ابهامات موجود افزوده بود. حالا انبوهی از کارشناسان اینترنت و مردم به عنوان مصرف‌کنندگان نهایی دچار سرگیجه ناشی از محاسبه تعرفه اینترنت و چگونگی اجرای آن شده‌اند چرا که مسوولان وزارت ارتباطات تایید کرده‌اند که همچنان اصلاحاتی در راه است. به این ترتیب شاهد اجرای طرح‌ها به شکل وصله‌پینه‌ای هستیم که هر روز گوشه‌ای از آن رخ می‌نماید.

واقعیت این است که این نوع پیش بردن طرح‌ها به شکل قطعه‌قطعه و بدون تحقیق کافی، به صرف این که بگوییم در زمان موعود کار را انجام داده‌ایم حاشیه‌هایی فراتر از متن به وجود می‌آورد و حتی اگر با رفت‌وبرگشت‌های طرح و بازنگری در آنها در زمانی نامعلوم به سرانجام واقعی هم برسد در نهایت حلاوت کار را از بین می‌برد.

اگرچه تاکید می‌شود وعده‌های توخالی دادن به سبک برخی مدیران اسبق وزارت ارتباطات و به سرانجام نرسیدن وعده‌ها به هیچ روی قابل قبول نیست. اما این را هم بپذیریم که اجرا کردن طرح‌ها به شکل ناکام و تکه‌تکه آن هم به صرف این که در زمان مقرر انجام شود خود مساله‌ساز است.

لذا از مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انتظار می‌رود برای اجرای طرح‌هایی با این درجه اهمیت، اگر اطمینان کافی ندارند، حداقل زمان تعیین نکنند تا خود را اسیر و مردم را بلاتکلیف و سرگردان نکنند. چراکه با آزمون و خطا جلو رفتن، هرچند که در نهایت نتیجه قابل قبولی هم داشته باشد، اجر کار را از بین می‌برد. (منبع:عصرارتباط)

logo-samandehi