یکشنبه، 13 تیر 95 - 05:02

 

فرد عامی را در نظر بگیرید که بدون داشتن سواد آکادمیک مطب پزشکی دارد و به طبابت مردم مشغول است! همان طور که کار این فرد می‌تواند به سلامت جسمی مراجعان آسیب بزند، بازار اخبار دروغ، شایعه، تهمت و حتی اخبار تمسخرآمیز که این روزها در فضای مجازی داغ است نیز می‌تواند روح جامعه را تخریب کند.

حتی در بسیاری از موارد به آبرو، اعتبار، شهرت و کسب‌و کار افراد لطمه نیز وارد شده است. این درد به ظاهر لاعلاجی است که مدتهاست کارشناسان درباره آن هشدار می‌دهند و بسیاری از افراد جامعه آن را از نزدیک لمس کرده‌اند، حالا پس از سرریزشدن مشکلات ناشی از اخبار مخرب، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی گفته کسانی که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت رسانه‌ای دارند باید خود را برای دریافت مجوز آماده کنند.

پرسش نگارنده به عنوان یک روزنامه‌نگار از دبیر محترم شورای‌عالی فضای مجازی این است که حاصل مصوبه سال گذشته شورا در جریان انتخابات مجلس برای فعالیت انتخاباتی در فضای مجازی چه بود؟

طبق بندی از مصوبه مذکور هرگونه تبلیغ یک نامزد علیه نامزد دیگر، توهین، افترا و انتشار اسرار ممنوع بود اما در زمان برگزاری انتخابات در اسفند ماه چه اتفاقی افتاد؟ فعالان فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها شاهد بودند که تا دقایق آخر تبلیغ و تخریب رقبا در شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی ادامه داشت! یعنی کسی لزوم اجرای مصوبه را درک نکرده و اساسا اجباری برای رعایت این مصوبه لحاظ نشده بود.

چرا راه دور برویم. جدا از شبکه‌های اجتماعی، کار ساماندهی سایت‌های خبری به کجا رسید؟ سایت‌های خبری که دایره فعالیت آنها محدودتر است و راحت‌تر می‌توان آنها را شناسایی کرد و سروسامان داد؟ اکنون چند درصد از سایت‌‌های خبری دارای مجوز فعالیت هستند؟ مگر وزیر ارشاد به سایت‌های خبری که مجوز ندارند، هشدار نداده بود که مجوز دریافت کنند؟ اما نتیجه چه بود؟ به عنوان یک کارشناس و دانش‌آموخته علم روزنامه‌نگاری معتقدم که عرصه خبر به شدت نیازمند دانش و تخصص است اما متاسفانه شاهد هستیم که هر فردی که تمایل داشته باشد در کمتر از نصف روز می‌تواند یک سایت خبری راه‌اندازی کند و هر آنچه دل تنگش می‌خواهد در آن منتشر کند.

مخلص کلام این که تاکید می‌کنم به عنوان یک روزنامه‌نگار بر این باورم که ایده دریافت مجوز برای فعالیت رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی بسیار ایده خوبی است اما آنچه نگران‌کننده است بی‌توجهی و اجرایی نشدن مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی است که می‌تواند در درازمدت به جایگاه این شورا لطمه وارد کند و مصوبه‌ها روی کاغذ باقی بماند و افراد و دستگاه‌ها آنها را نادیده بگیرند.

(منبع:عصرارتباط)

logo-samandehi