سه شنبه، 27 آبان 93 - 04:06

 

masoudmunich

یکی از چهره های پیشکسوت صنف IT استان مسعود شکرانی است. وی در سال ۱۳۴۲ در اصفهان متولد شده و تحصیلات خود را نیز تا پایان مقطع فوق لیسانس در شهر اصفهان بوده است، مطلع شدیم اخیراً به نام چهره ماندگار مدیریت از طرف کمیسیونی با نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب شد . به همین بهانه در این شماره خواستیم با این پیشکسوت صنف IT بیشتر آشنا شویم.

از آنجا که دریافت دیپلم مقارن با انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها بود او ادامه تحصیل را در هندوستان، در شهر بمبئی در دانشگاه ST-XAVIER آغاز کرد و مدتی را با سیمت افسر مخابرات در کشتیرانی جمهوری اسلامی به خدمت مشغول شد .سپس از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۸ در رشته کامپیوتر تحصیلات خود را در دانشگاه صنعتی اصفهان به پایان رساند. بواسطه موقعیت ویژه تحصیلی، همزمان با تحصیل بعنوان مشاور در شهرداری اصفهان انتخاب شد. در سال ۱۳۶۸ با انتخاب آقای کرباسچی استاندار وقت اصفهان به سمت شهردار تهران، با توجه به سوابق وی در شهرداری اصفهان به شهرداری تهران دعوت شد. راه اندازی اولیه مرکز اطلاعات جغرافیایی شهر تهران، مرکز طراحی کامپیوتری پارک شفق و اولین پایگاه دیجیتال داده در شهرداری منطقه یک تهران از جمله دستاوردهای دو سال حضور وی بعنوان مشاور در تهران بوده است. علاقه خاص وی به شهر اصفهان موجب شد تا به رغم جذابیت های فراوان تجاری در تهران، شرکت به افزار را به همراه چهار نفر از دوستان خود در اصفهان ثبت نماید. شرکت به افزار از سال ۱۳۶۸ تا زمان ادغام با شرکت جویا در سال ۱۳۸۱، ۱۳ سال فعالیت موفق داشت و علیرغم تعطیلی آن در ۱۲ سال گذشته هنوز نام آن را بسیاری از دست اندرکاران IT استان به یاد دارند. برگزاری چهار نمایشگاه اختصاصی در ۴ سال متوالی از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۴، عملاً موجب شد تا سطح دانش IT در شهر اصفهان نسبت به کلیه شهرهای هم رده به مراتب بالاتر رود و عملا بسیاری از پروژه های خبره کشوری اول از همه در اصفهان اجرا شد.

علاقه خاص به رشته مدیریت و درک نیاز به بروز بودن، یکبار دیگر او را در سال ۱۳۷۶ به کلاسهای صنعتی اصفهان کشاند، اینبار نه برای رشته کامپیوتر بلکه برای رشته مهندسی صنایع. در این دوره او با مباحث مدیریت استراتژیک و   برنامه ریزی دینامیکی به خوبی آشنا شد و خودش معتقد است که دوران سخت سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ را فقط با کمک این دانش توانستیم سپری کنیم.

اعتقاد به کار جمعی و در جهت تلاش در هم افزایی و همچنین ارتقا جایگاه اصفهان در کشور موجب شد تا در یک حرکت نادر شرکت جویا را به اتفاق دو شرکت اصفهان کامپیوتر و پالس الکترونیک تشکیل دهد. علیرغم اینکه در زمان فعالیت شرکت به افزار، ده ها پروژه خارج از استان اجرا نموده بود، ولی سایز شرکت جویا اساساٌ اندازه ای بود که بایستی برای همه ایران برنامه ریزی می نمود، به همین دلیل به سرعت دفتر تهران توسعه داده شد و دفتری نیز در امارات ثبت گردید. با سخت شدن شرایط کار در سال ۱۳۸۵ نیاز به حضور مستمر در تهران احساس می شد و در سال ۱۳۸۶ وی به تهران مهاجرت نمود.

مشخصاً با توجه به فضای کاری در تهران، این مهاجرت اسباب توسعه و سربلندی برای شرکت و همچنین برای شهر اصفهان بود. چراکه با موفقیت در ده ها پروژه ملی اعتماد به شرکت های شهرستانی دو چندان شد. به گونه ای که امروزه در پروژه ها دیگر کسی به محل ثبت شرکت توجهی ندارد. با حضور مستقیم مدیرعامل در تهران ده ها پروژه موفق در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، بانکها، شرکت های مخابراتی در سطح کشور به اجرا درآمد و حاصل آن ده ها جایزه از شرکت های خارجی، همچنین ده ها تشویق نامه از موسسات داخلی بوده است. همچنین جایزه خوارزمی برای روز مهندس و همچنین چهره ماندگار مدیریت از آخرین این جوایز می باشد.

علی رغم رد شدن سن از پنجاه، چیزی از انرژی وی برای تحصیل کم نکرده و هم اکنون در رشته دکترای مدیریت در حال تحصیل می باشد. از این تحصیلات همواره در مدیریت شرکت استفاده می شود، به گونه ای که هم اکنون کلیه اصول ساختاری شرکت دانش بنیان براساس ۸ محور خلق دانش، ایجاد فرهنگ کار دانشی، اشتراک دانش بین همکاران و … به وضوح در دفاتر این شرکت قابل مشاهده است. همچنین آموزش های مداوم و مرتبط به پرسنل و همچنین مشتریان ارائه می گردد و عملاً مباحث تئوری مدیریت دانش همگی در شرکت جویا به شکل بومی سازی شده و در حال تطبیق با شرایط ایران در حال اجرا هستند، بی دلیل نیست که وضعیت کاری شرکت جویا حتی در موسسات بین المللی نظیر MAKE در بخش SMB مورد مطالعه قرار گرفته است.

علاوه بر شرکت داری وی از ۱۵ سال پیش تاکنون کارشناس رسمی دادگستری در رشته کامپیوتر بوده و در مقطعی عضو انجمن مهندسین صنایع، انجمن مهندسین کامپیوتر و ده ها انجمن تخصصی در داخل و خارج کشور بوده است. بعلاوه بدلیل مسافرتهای کاری زیاد و آشنایی با قوانین رقابتی ایران در بحث توریست، اخیراً فعالیتهایی را نیز در آن زمینه آغاز نموده است.

logo-samandehi