یکشنبه، 30 خرداد 95 - 05:53

 

یکی از نگرانی‌هایی که همواره در فضای مجازی وجود داشته و دارد، چالش هویت نامشخص وجعلی بسیاری از افراد است که امنیت فضای سایبری را با تهدید مواجه می‌کند، حالا دیگر امنیت یک معضل جدی در اینترنت به شمار می‌رود.

واقعیت این است که عادت کرده‌ایم به شنیدن اخبار در مورد هویت‌های مجازی و حتی به سرقت رفتن هویت افراد و هشدار پیاپی پلیس فتا در خصوص رعایت مسایل ایمنی جهت امن‌تر شدن فضای مجازی.

اما حالا کلاهبرداران اینترنتی حرفه‌ای‌تر شده و با سایت‌های جعلی به سراغ کاربران آمده‌اند؛ در اخیرترین نمونه، سایت جعلی یارانه‌ها و سایت‌های خیریه جعلی توانستند خبرساز شده و افراد زیادی را متضرر کنند. کلاهبرداران اینترنتی با ارسال یک پیامک کوتاه به مردم از آنها می‌خواهند که به فلان سایت مراجعه کرده و سپس شماره و رمز عبور کارت مراجعه‌کنندگان را درخواست می‌کنند و به همین راحتی از مردم اخاذی می‌کنند. یا با درج تصویر یک کودک مریض، سایت خیریه‌ای جعلی ایجاد کرده و …

موضوع اینجا است که بسیاری از مردم شاید به دامنه این‌گونه سایت‌ها که معمولا بسیار نزدیک به سایت اصلی انتخاب می‌شود اعتماد می‌کنند و بدون این که لحظه‌ای تردید داشته باشند هر اطلاعاتی که از آنها بخواهند را در اختیار کلاهبرداران اینترنتی قرار می‌دهند. در این که باید به کاربران اینترنت که بسیاری از آنها علم کافی برای حضور در این فضا را ندارند، آگاهی و هشدار داد، شکی وجود ندارد اما بی‌تردید باید فکری هم به حال این قبیل بزهکاری‌ها که هر روز ابعاد جدیدی پیدا می‌کند، کرد.

هرچند داستان این قبیل کلاهبرداری‌ها داستانی بی‌پایان است اما به نظر می‌رسد که برای توقف حداقل بخشی از این بزهکاری‌ها باید برای ثبت دامنه هم شرایطی تعریف کرد؛ همان طور که هر شرکتی برای فعالیت نیاز به اخذ مجوزهایی برای ثبت شرکت دارد، به نظر می‌رسد که بجاست برای ثبت دامنه هم باید مجوز صادر شود. شاید در نگاه نخست، دریافت مجوز محدودیت‌هایی را ایجاد کند اما به‌طور یقین از بسیاری از جرایم اینترنتی جلوگیری می‌کند.

در حال حاضر ثبت دامنه به صورت غیرحضوری و تنها با واریز پول به حساب ثبت‌کننده دامنه انجام می‌شود. البته در این میان فقط موضوع جعل سایت، مطرح نیست بلکه ممکن است برخی افراد اطلاعات غلط بدهند و برای مثال در پوشش یک مرکز پزشکی، اقدام به عرضه کالا و اقلام پزشکی کنند، حال آنکه شاید گردانندگان این سایت حتی دارای تحصیلات ابتدایی هم نباشند. بنابراین صدور مجوز برای ثبت دامنه شاید بخش عمده‌ای از این قبیل مشکلات را به حداقل برساند.

logo-samandehi