یکشنبه، 29 بهمن 02 - 10:41

 

جلال رشیدی کوچی: این گوشه کوچکی از فساد بزرگی است که پشت پرده ممنوعیت واردات آیفون نهفته است.

کلاهبرداری کوروش‌کمپانی، بعد از پلمب چندساعته این شرکت و باز شدن آن پس از یکی دو روز و پس از آن تخلیه ساختمان و فرار مالک کوروش‌کمپانی، ابعاد گسترده‌تری پیدا کرده است. یک سو صف بلندبالای شاکیانی است که فریب خرید آیفون ۲۰ میلیونی را خورده و ضرر کرده‌اند و سوی دیگر سلبریتی‌هایی که تبلیغ آیفون‌های ارزان این شرکت را کرده بودند و در واکنش به این جنجال، یا عذرخواهی و ابراز همدردی کرده یا از خود‌ سلب مسئولیت کرده‌اند. در این آشفتگی آنچه به چشم یکی از نمایندگان مجلس آمده، نقش تصمیمی چون ممنوعیت ورود گوشی‌های شرکت اپل به کشور در وقوع این کلاهبرداری است؛ موضوعی که پیش از برملا شدن این فساد، در هشدارها تکرار شده بود.

کوروش کمپانی که مدعی بود با حذف واسطه‌ها، گوشی‌های آیفون را به قیمت بسیار ارزان‌تر از نرخ واقعی می‌فروشد و ظرف ۴۵ روز به دست مشتریان می‌رساند، بعد از اعتراض گروهی از شاکیان، روز هشتم بهمن‌ماه جاری پلمب شد؛ اما پلمب شعبه اصلی این شرکت کمتر از ۲۴ ساعت دوام داشت. ماجرا تا آنجا پیش رفت که صاحبان شرکت مدعی بودند که دلیل برخورد نیروی انتظامی فقط «بدحجابی مشتریان» بوده است. دست آخر، بعد از اینکه تصاویری از تخلیه شبانه این شرکت منتشر شد و حرف فرار مالک به امارات به میان آمد، نگرانی‌ها رنگ واقعیت گرفت.

اکنون در میان اظهارنظرهای بسیار درباره کلاهبرداری بزرگ کوروش کمپانی، جلال رشیدی کوچی، سخنگوی فراکسیون شفافیت مجلس، گفته است که این بخش کوچکی از فساد پشت پرده ممنوعیت گوشی‌های آیفون است.

او با انتشار ویدئویی در حساب اینستاگرام خود به این ماجرا پرداخته و می‌پرسد:آیا مقصر جوانی است که از علاقه مردم به گوشی‌های آیفون سوء‌استفاده کرده و از فرصت پیش‌آمده برای پیش‌فروش ۲۰۰ هزار گوشی به قیمت ۲۵ میلیون تومان سود کرده و پول را برداشته و فرار کرده؟ یا افراد مشهوری که بدون اطلاع از پشت پرده ماجرا رفتند و برای این کمپانی تبلیغ کردند و امروز انگشت اتهام به سمت آنهاست؟

این نماینده مجلس، در جواب روی ممنوعیت واردات آیفون و فسادهای پشت پرده دست می‌گذارد:به‌نظر من مقصر اصلی آن‌هایی هستند که چند وقت قبل تصمیم گرفتند واردات آیفون را به بهانه‌های واهی به کشور ممنوع اعلام کنند. بدون اینکه توجه کنند چه زندگی‌هایی دارد نابود می‌شود و چه علاقه‌مندی‌هایی که تبدیل به تنفر می‌شود. مقصر اصلی دولت‌هایی هستند که با تصمیمات اشتباه خودشان زمینه‌ساز بروز فساد می‌شوند. این گوشه کوچکی از آن فساد بزرگی است که پشت پرده ممنوعیت واردات آیفون نهفته است.

– ، نماینده مجلس

بهار ۱۴۰۱ وقتی بعضی نمایندگان خواستار اعمال محدودیت مجدد برای ورود گوشی‌های آیفون شده بودند، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل گفته بود که ممنوعیت واردات آیفون به افزایش قاچاق و قیمت‌ها می‌انجامد. از طرف دیگر ممنوعیت واردات آیفون چیزی از محبوبیت آن کم نکرده است. اسفند پارسال خبرگزاری مهر گزارش داده بود که از ۴.۵ میلیارد دلار واردات تلفن همراه به کشور، سالانه بیش از ۱.۵ میلیارد دلار به گوشی‌های لوکس اختصاص می‌یابد که ۹۰ درصد آن صرف واردات گوشی‌های آیفون می‌شود.

«زومیت» پیش از این در گزارشی با عنوان «پلمب کورش‌کمپانی؛ بساط کلاهبرداری پانزی با آیفون ۲۰ میلیون تومانی برچیده می‌شود؟» نوشته بود که در یکی‌دو ماه گذشته افراد یا فروشگاه‌ها تبلیغاتی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کردند که به‌ظاهر آیفون ۱۳ را به قیمت ۲۰ میلیون تومان با تحویل چندماهه به خریداران عرضه می‌کردند؛ اما واقعیت ماجرا چیزی جز «خالی‌فروشی» یا همان کلاه‌برداری پانزی نبود.

در آخرین اظهارنظرهای رسمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا از ورود این پلیس به پرونده «کوروش کمپانی» خبر داده و گفته که «یکی از اعضای اصلی این شرکت بازداشت و دو نفر دیگر، تحت تعقیب هستند» و اموال متهم اصلی پرونده توقیف شده است.

logo-samandehi