پنجشنبه، 28 فروردین 99 - 06:50

 

دانشگاه اصفهان از سال ۱۳۹۲ در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای سرمایه‌گذاری جدی خود را آغاز کرد و برگزاری مداوم کلاس‌ها و دوره‌های آموزش بازی‌سازی را با کمک افراد موفق در صنعت گیم کلید زد. از طرف دیگر از سال ۹۵ با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه اصفهان راه‌اندازی شد که با نظم دادن به دوره‌های آموزشی و همینطور مهیا کردن فضای استقرار و امکانات و تجهیزات رفاهی و تخصصی برای تیم‌های نوپای بازی‌ساز، تقویت زیرساخت‌های آموزش و کارآفرینی در این حوزه را وجهه‌ی همت خود قرار داد که اکنون آثار آن در تیم‌های همکار با مرکز هویدا شده است. برگزاری چهار دوره ماراتون بازی‌سازی در دانشگاه اصفهان تجربه‌ی نابی بود که به گسترش ساختار زیست‌بوم کارآفرینی در این حوزه کمک شایانی کرد و اکنون به یکی از رویدادهای صاحب شخصیت کشور تبدیل شده است.

پژوهش در حوزه‌ی گیم در کشور ما امری غریب و مهجور بود. سال ۱۳۹۴ دانشگاه اصفهان با برگزاری کنفرانس «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» که اولین رویداد پژوهشی مقاله‌محور کشور در این حوزه بود، نهالی را کاشت که با استقبال بسیار پژوهشگران مواجه شد و با استمرار آن در سال‌های ۹۵ و ۹۶ در دانشگاه اصفهان و سال ۹۷ در دانشگاه کاشان، به درختی تبدیل شده که شاخ و برگش بر حوزه‌های مختلف مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای از جمله مهندسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات، روانشناسی، جامعه‌شناسی، پزشکی، هنر، اقتصاد، مدیریت، حقوق و … سایه افکنده است. در کنار برگزاری مرتب این کنفرانس، طرح‌های پژوهشی زیادی در حوزه‌های درمان و آموزش با همکاری پژوهشگران حوزه‌های مختلف در مرکز در حال اجرا است که رنگی تازه بر روش‌های سنتی زده و می‌رود تا کم‌کم به نقطه‌ی عطفی در این زمینه‌ها تبدیل شود. درمان ترس از پرواز و رانندگی، بهبود بیماران MS و کودکان مبتلا به اوتیسم و ADHD با بازی‌های رایانه‌ای و از سوی دیگر کمک گرفتن از ظرفیت این رسانه‌ی نوین برای آموزش و بهبود کودکان از دستاوردهای مرکز ما بوده است.

در حال حاضر مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه اصفهان به قطب آموزش، پژوهش و کارآفرینی در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای تبدیل شده است و با راه‌اندازی رشته‌ی بازی‌سازی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد (که این دومی به‌صورت مشترک با یکی از دانشگاه‌های کره‌ی جنوبی برگزار می‌شود)، به تقویت زیرساخت‌های آکادمیک این صنعت نوپای کشور همت گماشته است.از سال ۱۳۹۸ با سرمایه‌گذاری مشترک دانشگاه اصفهان و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، مرکز بازی‌های رایانه‌ای به «مرکز نوآوری صنایع سرگرمی» تبدیل شد که با امکانات و تجهیزات به‌روز و فضای مفرح و نیروی انسانی ماهر و علاقمند، پای در راه حمایت از توسعه‌ی کسب‌وکارهای مرتبط با سرگرمی گذاشته است.
در مرکز نوآوری صنایع سرگرمی فضای مشترک کاری تیمی، آزمایشگاه واقعیت مجازی/ افزوده/ ترکیبی ، آزمایشگاه بوردگیم ، استودیو تولید انیمیشن ، آزمایشگاه ثبت حرکات، آزمایشگاه تست عملکرد ، استودیو صدا و موسیقی
کلاس‌های آموزشی ، سایت مجهز، رندرفارم ، اتاق جلسات، اتاق‌های استراحت ، غذاخوری مجهز داریم که همه در اختیار کسانی است که علاقه و پشتکار و انگیزه‌ی خود را برای درآمدزایی از حوزه‌ی سرگرمی متمرکز کرده‌اند.

از سال ۱۳۹۷ ، دانشگاه اصفهان به توسعه ی مرکز بازیهای رایانهای همت گماشت و با سرمایه گذاری بیش از ۳ میلیارد تومان و تخصیص فضایی ۱۵۰۰ متری در دانشکدهی بازسازیشدهی روانشناسی قدیم در محیطی زیبا و جذاب و با همیاری همراهانی که یار شاطر بودند و نه بار خاطر و با هدف توسعهی فعالیتهای هدفمند را راهاندازی کرد که علاوه بر بازیهای رایانهای، گسترهی بزرگتری » مرکز نوآوری صنایع سرگرمی « ، خود از کسبوکارهای مبتنی بر سرگرمی را در بر میگیرد و نوید روزهایی خوش در جامعهی کارآفرینی اصفهان را می دهد.
فعالیت های این مرکز در سه حوزه آموزش (برگزاری کلاس های اموزشی)، پژوهش (ایده‌پردازی و اجرای طرح‌های پژوهشی در زمینه بازی‌های جدی) و کارافرینی (برگزاری رویدادهای کارافرینی، ماراتون بازی سازی، چالش‌ها و انواع رویدادهای مرتبط با بازی‌سازی) است.

تیم های بازی ساز متقاضی استقرار در مرکز لازم است فرم استقرار در مرکز را در سایت تکمیل کرده و برای مراحل بعدی دعوت به مصاحبه می شوند. در صورت پذیرش می توانند در مرکز مستقر شده و علاوه بر منتورشیپ از کمک هزینه برای ساخت و پابلیش کردن بازی خود بهره ببرند.
سایر امکانات و تجهیزات نیزبا هماهنگی با ارگانهای مربوطه قابل استفاده برای افراد می باشد

سایت مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه اصفهان.

 

.

logo-samandehi