یکشنبه، 22 تیر 93 - 09:35

 

براساس مصوبه سال گذشته رگولاتوری از ابتدای امسال هزینه‌های هم‌کدی با دریافت آبونمان ثابت و متغیر بر مبنای میزان مکالمات و از جیب مشترکان پرداخت می‌شود.به گزارش همشهری، با گذشت چند هفته از درخواست وزیر ارتباطات برای بازنگری در تعرفه‌های مکالمات تلفنی به‌ویژه نرخ مکالمات همراه اول نه‌تنها خبری از بازگشت این تعرفه‌ها نیست بلکه هزینه اجرای تکلیف طرح هم‌کدی تا پایان شهریور‌ماه و یکسان‌سازی‌ مکالمات تلفنی از طریق آبونمان از مشترکان دریافت می‌شود.

افزایش آبونمان ثابت و متغیر در حالی به‌عنوان راهی برای جبران هزینه‌های اجرایی طرح هم‌کدی مدنظر قرار گرفته که قبلا وزارت ارتباطات دریافت هزینه آبونمان ۹۰۰تومانی با رشد ۱۳۰۰درصدی در دولت دهم را ملغی اعلام کرده بود. اما اکنون گرانی نرخ آبونمان ثابت و متغیر تا ۱۸۰۰درصد در برخی کلانشهرها مانند تهران اعمال می‌شود.

براساس مصوبه رگولاتوری از ابتدای امسال علاوه بر افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت و همراه، هزینه‌های برخی تکالیف معوق دولت مانند اجرای طرح هم‌کدسازی استانی برای تمامی استان‌های باقیمانده تا پایان شهریور‌ماه امسال از طریق افزایش نرخ آبونمان تأمین می‌شود.

اجرای طرح هم‌کدی استانی علاوه بر کاهش درآمد شرکت مخابرات در حالی هزینه ۱۲۰میلیارد تومانی را به این اپراتور تحمیل می‌کرد که وزارت ارتباطات این اپراتور را ملزم به اجرای این تکلیف معوقه دولت دهم در همه استان‌ها تا ۲‌ماه آینده کرده است. با این شرایط کمیسیون تنظیم مقررات، راه تأمین هزینه اجرای این طرح و جلوگیری از زیان شرکت مخابرات را افزایش میزان آبونمان از ابتدای امسال به‌ویژه در کلانشهرها اعلام کرد. بر این اساس اعمال آبونمان تعیین‌شده صرفا پس از اجرای طرح یکسان‌سازی کد در سطح هر استان و از آغاز نخستین دوره صورتحساب پس از اجرای طرح مذکور اجرایی شد.

وزیر ارتباطات: افزایش نرخ مکالمات همراه اول کج سلیقگی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد مجدد از تعرفه‌های جدید همراه اول، اعمال تعرفه ۵۷۰ریالی برای هر دقیقه مکالمه توسط همراه اول در فضای رقابتی را نوعی کج‌سلیقگی قلمداد و اعلام کرده است، مبنای کار ما این بوده که برای هر دقیقه مکالمه ۴۹۹ریال به‌عنوان تعرفه‌ پایه درنظر گرفته شود و این رقم تا ۲۰درصد هم قابل افزایش باشد. به گفته محمود واعظی تاکنون ایرانسل همان تعرفه ۴۹۹ریالی را حفظ کرده و مسئولان اپراتور سوم (رایتل) هم خبر دادند که بعد از صحبت‌های ما قرار بر آن شده که تعرفه‌های خود را در حوزه دیتا و صوت پایین بیاورند.

در شرایطی که تعرفه پایه ۴۹۹ریال بوده و رقبای همراه اول این تعرفه را اعمال می‌کنند، اینکه اپراتور اول یکباره تعرفه خود را روی ۵۷۰ریال ببرد باعث می‌شود که مشتری‌هایش را از دست بدهد وگرنه آنچه همراه اول انجام داده خلاف مقررات نیست. واعظی از اجرای طرحی ظرف چند‌ماه آینده خبر داده که براساس آن مشترکان بتوانند با حفظ شماره خود اپراتور ارائه‌دهنده خدماتشان را عوض کنند که با اجرای این طرح طی ۷تا ۸ماه آینده رقابت جدی بین اپراتورها ایجاد می‌شود و مردم می‌توانند اپراتور مورد نظر خود را براساس کیفیت و قیمت انتخاب کنند.

logo-samandehi