یکشنبه، 23 دی 97 - 11:29

 

همایش ارز دیجیتال به همت کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری ،تامین مالی و توسعه روابط خارجی در سالن همایش های بین المللی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.قاسم علی جباری رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری ،تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان در این همایش گفت:در فضای اقتصاد بین الملل  ارزهای دیجیتالی هر روز در حال مبادله است ولی هنوز سیاست مشخص در ایران نسبت به آن گرفته نشده است .

وی هدف از برگزاری این همایش را آشنایی فعالان اقتصادی با این ارز برشمرد و گفت:درصدد تایید یا رد آن نیستیم  ولی آشنایی با این ابزار می تواند در انتخاب  بهترین شیوه انتقال ارز کمک کند.وی خاطر نشان کرد:انتقال وجوه بین بانک ها بویژه در فضای بین المللی هر روز با نوآوری هایی روبروست  و فعالان اقتصادی برای عقب نیفتادن از این قافله باید با جدید ترین ابزارها آشنا شوند.

 

 

نصیری کارشناس بورس اوراق بهاردار در این  همایش گفتک بیت کوین نخستین پول رمزنگاری شده‌ای است که در دنیا ایجاد شده است.از آنجا که بیت‌ کوین نخستین ارز دیجیتال دنیا بود، سایر ارزهای دیجیتال ایجاد شده پس از آن را آلت کوین (Altcoin) یا «سکه جایگزین» نامیدند. لایت کوین (Litecoin)، دش (Dash)، مونرو (Monero) و اتریوم (Etherum) و صدها سکه دیگر همگی ارزهای دیجیتالی هستند که «آلت کوین» نامیده می‌شوند.

وی افزود: برای نگهداری از بیت کوین باید از ابزاری که اصطلاحا کیف پول (wallet) بیت کوین نام دارد استفاده کرد. کیف پول می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد. بیت کوین را به صورت آفلاین و به صورت سخت‌افزاری ذخیره کرد که آن را «ذخیره سرد» (Cold Storage) می‌نامند. به این ترتیب می‌توان بیت کوین را از گزند سواستفاده و هک‌های احتمالی حفظ کرد.

وی تصریح کرد:در مقابل، اگر ارز دیجیتال در اینترنت ذخیره شود، از اصطلاح «ذخیره گرم» (hot storage) استفاده می‌شود. با این شیوه، دسترسی به بیت‌کوین یا هر نوع ارز دیجیتال از هر نقطه‌ای امکان‌پذیر است، ولی احتمال به سرقت رفتن آن نیز بالا خواهد بود.

وی اظهار کرد:بیت کوین یک پول مجازی است که بر خلاف پول رسمی، فاقد هر نوع پشتوانه است و ارزشش به خودش بستگی دارد. همچنین برای تبادل و یا پس‌انداز آن نیاز به هیچ بانکی ندارید. به محض اینکه بیت‌کوینی دریافت کردید، این ارز دیجیتال همانند سکه طلا برایتان خواهد بود. یک سکه طلا به خاطر خودش (کمیاب بودن فلز طلا) ارزش دارد. با این بیت کوین می‌توانید خرید کرده و یا آن را به امید افزایش قیمت در آینده ذخیره کنید.

برای خرج کردن بیت کوین کافی است آن را از «کیف پول» (Wallet) خودتان به «کیف پول» فردی دیگر انتقال دهید. کیف پول یک دیتابیس کوچک و شخصی است که بر روی درایو رایانه یا گوشی هوشمند (در حالت ذخیره سرد) و یا در فضای آنلاین (در حالت ذخیره گرم) قرار می‌گیرد.

شیخی مدیر مرکز آموزش مالی در این همایش گفت:هنوز سیاست مشخصی از سوی مسوولین بویژه بانک مرکزی جمهوری اسلامی نسبت به ارز دیجیتالی ارایه نشده است .

logo-samandehi