سه شنبه، 06 تیر 91 - 11:27
هوشمند سازي مدارس

 

هوشمند سازی مدارس

هوشمند سازی مدارس

بهنام مهدی خشوئی رئیس اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات  آموزش وپرورش اصفهان

[divider]

اهداف برگزاری این نمایشگاه وچه تاثیرات مثبتی در روند هوشمندسازی در استان اصفهان  دارد؟

معمولا همه نمایشگاه ها بطورعمومی  نقش اطلاع رسانی وآگاهی دهی به مخاطبان خود را دارند. نمایشگاه تخصصی علاوه براطلاع رسانی و معرفی محصولات جدید ،محلی خوبی  برای آموزش ، تبادل نظر ونهایتا انتخاب بهترین محصول برای شرکت کنندگان ومتقاضیان خواهد بود.

جایگاه ایران و سپس جایگاه استان اصفهان در حوزه آموزش الکترونیک و مدارس هوشمند در چه سطح وموقعیتی قرار دارد؟

تا آنجائی که من اطلاع دارم آموزش وپرورش ایران درزمینه  آموزش الکترونیکی و هوشمند سازی از تجربه کشور مالزی استفاده کرده است . کشور مالزی چشم انداز ۲۰۲۰ را برای خودش ترسیم کرده که هنوز وسط راه است . کشور ایران هم دراین سالها حرکت های خوبی را شروع کرده و می توان گفت در این زمینه از دنیا خیلی عقب نیستیم. البته در مورد دولت الکترونیک ، بانکداری الکترونیکی وتجارت الکترونیکی  ، ضریب نفوذ اینترنت و…رتبه بندی هائی اعلام شده ولی آموزش الکترونیک را حداقل می توانم بگویم من ندیده ام.

بحث آموزش الکترونیکی بسیار کار سنگین وبزرگی است ودر عین حال نیز امری است مستمر و پویا . باتوجه به حجم عظیم آموزش وپرورش با این همه تغییرات تکنولوژیکی پویائی وچالاکی در ادارات ومؤسسات دولتی امربسیار دشوارومشکلی است .

بهنام مهدی خشوئی -رئیس اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات  آموزش وپرورش اصفهان

بهنام مهدی خشوئی -رئیس اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش وپرورش اصفهان

چه پیشنهاداتی در جهت روند سریعتر هوشمندسازی در استان اصفهان دارید؟

کمکهای علمی دانشگاهها ومراکز آموزش عالی  وکمک های مالی استانداری وفرمانداریهادرشهرستانها می تواند راه گشا باشد . همه استانداریها در کشوربرای هوشمند سازی مدارس استان فعالیت هائی را انجام داده اند.اگر استانداری اصفهان وفرمانداری این موضوع را در دستور کار برنامه های خود قرار دهند قطعا پیشرفت چشمگیری در استان خواهیم داشت.

سازمانهائی که در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می کنند از جمله فاوای شهرداری،دفتر فناوری اطلاعات استانداری ،سازمان نظام صنفی رایانه ای چه حمایتهائی ازاین حوزه کرده اند؟آیا مذاکراتی در جهت همکاری در این خصوص مطرح شده است؟

فاوای شهرداری  و بقیه سازمانها درگیر پروژه ها ومسائل خودشان هستند وفکر نمی کنم فرصتی برای اینکار داشته باشند . ما گاهی در مسائلی مثل ساماندهی مسافران نوروزی و یا انتخابات الکترونیکی با نیرو و تجهیزات به کمک دیگر دستگاهها هم می رویم . رابطه ما با سازمان نظام صنفی خوب است ولی چارچوب شرح وظایف سازمان خیلی گسترده نیست که بتواند به چنین فعالیت هائی بپردازد. با این حال ما دست هر سازمانی که بخواهد در این زمینه با ما همکاری کند را بگرمی می فشاریم و از نظرات و پیشنهادات سازنده استقبال می کنیم .

چه نظارتی بر روی شرکتهایی که در این حوزه فعالیت میکنند انجام داده اید؟

نظارت بر شرکت ها وظیفه ما نیست . مامعمولا با شرکت های دارای صلاحیت کار می کنیم و در صورت بروز مشکل سراغ دستگاههای نظارتی می رویم.

مشکلات فعلی بر سر راه هوشمندسازی در استان اصفهان را ذکر نمائید. فرهنگ مدیران دانشگاهها ومراکز آموزش عالی در درجه اول و مدیران آموزش وپرورش استان وکشور در درجه دوم مشکل اصلی سر راه هوشمندسازی است.گاهی هوشمند سازی فقط شعار است ولی دغدغه نیست. شماتصور کنید در دانشگاه ،رئیس دانشگاه دم از الکترونیکی کردن آموزش وکلاسها می زند ولی شیوه کارش سنتی است. چگونه باور می کنید وقتی یک مدیر در مورد هوشمند سازی سخنرانی می کند و همه را دعوت به استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش می کند ولی خودش حتی یک پاورپوینت ساده برای سخنرانی اش تهیه نکرده وهمیشه به شیوه سنتی عمل می کند.

با توجه به اینکه تمامی بردهای هوشمند ساخت کشور چین وآلمان می باشند آیا امکان ساخت این محصولات در کشور وجود ندارد؟

به نظرمن دانش این کار در ایران وجود دارد ولی در مورد همه موارد مقرون به صرفه نیست که از پایه شروع به طراحی  و تولید کنیم.باید شرکت های بزرگ باتوجه به حجم بالای نیاز کشور در این زمینه دست بکار شوند و مواردی که تحت الشعاع تحریم اقتصادی هستند را بصورت داخلی تولید کنند.

آیا از شرکتهائی که تصمیم به اقدام ساخت محصولات هوشمندسازی داشته باشند ویا بعنوان سازنده این محصولات در حال فعالیت باشند ،حمایتهائی صورت میگیرد؟

چه نوع همکاری وحمایتی؟ هنوز هیچ شرکتی تجهیزات اصلی آموزش الکترونیکی مثل ویدئوپروژکتور ویا برد هوشمند را تولید نکرده است بعضی شرکتها کل قطعات چینی را آورده اند مونتاژمیکنند. اگرشرکتی تولید داخلی مرغوب داشته باشد حتما از اومی خریم .

با شرکتهائی که در این حوزه تخلف کنند چه برخوردی صورت میگیرد؟(اجناس قاچاق یا جابجائی برندها) . معمولا ما از طریق بخش حقوقی اداره کل اقدام می کنیم که مسائل شکایت و دادگاه را پیگیری می کننددرصورت محرز شدن تخلف ، شرکت مربوطه در لیست سیاه قرار می گیرد و ادارات و گاهی نیز به وزارخانه و استانهای دیگر نیز بصورت محرمانه اعلام می شود

آیا در انتخاب محصولات هوشمند سازی در مناقصات پارامترهای خاصی دارید؟

بله قطعا معمولا در فرم هائی که توسط کمیته فنی مناقصه تهیه می شود این پارامترها قید می شود.آیا قبل از عقد قرارداد با شرکتهای فعال در این حوزه از سوی سازمان نظام صنفی رایانه اصفهان واتحادیه صنف خدمات رایانه در مورد سوابق و رتبه انفورماتیک شرکتهای فعال در حوزه هوشمندسازی استعلامی صورت می گیرد؟ درنمایشگاه قبلی که مسئولیت نمایشگاه با ما بود ما اینکار را کردیم. در واقع با مراجعه به رتبه بندی اعلام شده ازسازمان نظام صنفی و تائید مراکز ذیصلاح استان اقدام به دعوت شرکتها کردیم. البته بعضی از شرکتهای اصفهانی که دارای رتبه بالا بودند دعوت ما را نپذیرفتند. در مورد نمایشگاه جاری مسئولیت اصلی نمایشگاه به عهده همکاران  شرکت نمایشگاههاست که قطعا این دوستان این کار را انجام داده اند.

logo-samandehi