چهارشنبه، 30 مرداد 92 - 12:41
هوشمند سازی مدارس

 

هوشمند سازی مدارس

هوشمند سازی مدارس

با چند ابلاغیه و صرف بودجه‌های مقطعی نمی‌توان مدارس را هوشمندسازی کرد بلکه اعتقاد به مدارس هوشمند باید در بطن سیستم آموزشی کشور نهادینه شود. باید گفت هوشمند‌سازی مدارس یک اتفاق خوب و پسندیده در عرصه آموزش و پرورش کشور تلقی می‌شود و باید با آموزش استفاده از این ابزارها بستر برای استفاده بهینه از این امکانات فراهم شود. البته باید در این زمینه یادآوری کنیم که در کنار هوشمندسازی کلاس‌های درس به بحث سیستم گرمایشی مطلوب مدارس نیز توجه شود. امروز بسیاری از مدارس در سراسر کشور به خصوص مناطق محروم برای تامین یک سیستم گرمایشی و سرمایشی استاندارد به مشکل مواجه اند و هر ساله با آغاز فصل سرما جان دانش‌آموزان به مخاطره می‌افتد. از این رو زمانی که مدارس در تامین نیازهای ضروری و روزمره خود با مشکل مواجه هستند به طور حتم هوشمند سازی مدارس نیز یا به طور کامل اجرا نخواهد شد تا در صورت اجرایی شدن بازدهی کافی را نخواهد داشت.

از سوی دیگر اینکه به بهانه هوشمند سازی، مدارس بدل به گورستان رایانه شوند موضوعی است که جای تحقیقات زیادی دارد.متولیان این امر باید از شرکت های معتبر در این خصوص راهنمایی بگیرند.با توجه به رشد قارچ گونه شرکت هایی که ادعای تجهیزات هوشمند سازی را دارند محصولات بی کیفیت کشورهای درجه چندم جهان با تغییر اسم به مدارس فروخته نشود.شرکتهایی که در امر پشتیبانی تجهیزات فروخته شده عاجز هستند.

باید کاری کنیم که در مدارسی که هوشمندسازی شده اند استفاده مناسبی از این امکانات بشود و باید با تداوم این روند و آموزش به معلمان و دانش‌آموزان زمینه را کاربردی شدن این امکانات فراهم کرد.

یکی دیگر از مواردی که در هوشمند سازی به آن توجه نمی شود بحث عدالت توزیع در مدارس مختلف است.نباید برای مدارسی همچون  نمونه دولتی و هیات امنایی در فرایند هوشمند سازی مدارس اولویت قائل شویم چرا که دانش‌آموزان مناطق محروم نیز به همین اندازه برای شکوفایی استعدادهایشان باید از این امکانات استفاده کنند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره شود این است که صرفا با خرید تجهیزات یک مدرسه هوشمند نمیشود.

مساله ای که مسولین و شرکتهای در این حوزه فراموش کردند موضوع تولید محتوای الکترونیکی می باشد.مادامی که تجهیزات باشد،اینترنت پرسرعت مهیا شود ولی محتوای بروی این بسترها قرار نگیرد هوشمند سازی در حد یک شعار باقی خواهند ماند.ایده ال یک مدرسه هوشمند داشتن تجهیزات به همراه محتوای الکترونیکی مناسب جهت یاد گیری می باشد.

logo-samandehi