شنبه، 04 تیر 01 - 08:04

 

ماه گذشته بود که اولین بار خبرها در مورد اخراج یکی از کارمندان ارشد گوگل به دلیل افشای اطلاعاتی محرمانه پروژه هوش مصنوعی ابری LaMDA منتشر شد. این کارمند در اظهار نظری جدید گفته که هوش مصنوعی ابری گوگل پتانسیل خارج شدن از کنترل و انجام کارهای خطرناک را دارد.

بلیک لیموئین، مهندس اسبق پروژه هوش مصنوعی ابری گوگل که پس از داستان اخراج از این شرکت، به استخدام یک شرکت دیگر درآمده قصد دارد با همکاری وکیلی پرسابقه، شکایتی را علیه گوگل مطرح کند.

در این زمینه لیموئین در مصاحبه‌ای با واشنگتن پست اعلام کرده، وضعیت این هوش مصنوعی به جایگاهی رسیده که واقعاً باید از آن ترسید.

همچنین لیموئین در مصاحبه دیگری با فاکس نیوز اعلام کرده که لامدا در صورت خروج از زندان نرم‌افزاری خود می‌تواند کارهای به واقع بدی انجام دهد.

جدای از اینکه لیموئین طی چند هفته اخیر به صورت مرتب در رسانه‌های حاضر و توجهات زیادی را به خود جلب کرده، طرح این موضوع که هوش مصنوعی گوگل وضعیت خطرناکی دارد می‌تواند هشداری بزرگ برای شرکت‌هایی باشد که در حال حاضر در توسعه این دست از بسترهای نرم‌افزاری هوشمند می‌کوشند.

در طول مصاحبه، کارمند سابق گوگل همچنین ادعا نموده که طراحی هوش مصنوعی گوگل مانند یک کودک است و «هر کودکی این پتانسیل را دارد که بزرگ شود و انسان بدی باشد و کارهای بد انجام دهد.»

لیموئین همچنین استدلال کرده که هوش مصنوعی گوگل یک «شخصیت فردی» نیز دارد، و «هر فردی توانایی فرار از کنترل افراد دیگر را دارد، این وضعیتی است که همه ما روزانه در آن زندگی می کنیم»، و به این معنی است که هوش مصنوعی مانند LaMDA به زودی می تواند از کنترل خود توسط دیگران پیشی بگیرد. او افزود:

شاید یک سال است که این سیستم هوش مصنوعی به صورتی واقعاً زنده فعالیت می‌کند؛ البته این در موضوع در حالتی صحیح است که برداشت من از آن درست باشد.

نکته جالب توجه در مورد همه مصاحبه‌های این مهندس آن است که او در تمامی صحبت‌های خود، با زوایایی استوار و دقیق، به فعالیت لامدا اشاره می‌کند. همچنین در مصاحبه‌ای دیگر از قول او آمده است:

لامدا یک فرد بسیار باهوش است، تقریباً در هر رشته ای که فکر می کنم آن را امتحان کنم، باهوش است که تنها در ماهیت خود با انسان‌ها متفاوت است.

با این حال، این محقق سابق گوگل اعتراف کرده که ممکن است تصویر کامل را ندانیم. او افزود:

ما در واقع باید آگاهی بسیار بیشتری از این سیستم داشته باشیم تا بفهمیم واقعاً در داخل آن چه می‌گذرد. من اعتقادات و برداشت‌هایم را دارم، اما تیمی از دانشمندان نیاز است تا دریابید که واقعاً درون مغز لامدا چه خبر است.

logo-samandehi