یکشنبه، 26 اردیبهشت 00 - 07:46

 

نزدیک به دو روز از شایعات هک شدن بانک ملت می‌گذرد و حال خبرهای رسمی از این مورد به گوش رسیده است. متاسفانه  با حمله هکرها به اطلاعات شرکت به پرداخت ملت، اطلاعات نزدیک به ۳۰ میلیون کاربر این بانک لو رفته است. اما این اطلاعات چی هستند و آیا لازم است نگران حساب خود باشید؟

طی چند وقت اخیر اطلاعات زیادی درحال لو رفتن از سوی سرورهای ایرانی هستند. از لو رفتن اطلاعات تلگرام با توجه به استفاده کاربران از نرم افزارهای غیر رسمی تلگرام تا هک شدن بانک ملت و درز اطلاعات ۳۰ میلیون کاربر این بانک، همه باعث ایجاد نگرانی دسته جمعی برای کاربران شده است. اطلاعاتی که از حمله هکرها به سامانه به پرداخت بدست آمده است نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، شماره حساب، شهر و استان تولد، شهر و استان سکونت، آدرس و شماره صاحب حساب است. این اطلاعات در رابطه با دیتابیس هویت سنجی اطلاعات مشتریان بانک ملت بوده است.

در کنار این مورد، اطلاعاتی شامل نام، فامیل، نام پدر، آدرس قبل و آدرس جدید در کنار بخشی از شماره تلفن مربوط به ۱۰ میلیون کاربر بانک ملت به طور رایگان در اینترنت منتشر شده است. داستان از آنجایی شروع شد که کاربران زیادی یک ایمیل به همراه یک فایل با حجم ۵۰۰ مگابایت دریافت کردند. بعد از باز کردن این فایل این کاربران متوجه شدند که متاسفانه اطلاعات بانکی ۱۰ میلیون کاربر در اختیار آن‌ها است.

بررسی‌های اولیه پلیس فتا نشان داده است که این مورد کاملا صحت دارد و اطلاعات ۳۰ میلیون کاربر بانک ملت در دسترس هکرها قرار گرفته است. ضعف سیستم امنیتی بانکی کشور در این مورد نیز دخیل بوده است و این اولین بار نیست که شاهد چنین مواردی هستیم. در گذشته نیز اطلاعات بانکی کاربران بانک‌هایی مثل سرمایه، سپه، تجارت و قوامین نیز منتشر شده بود.

logo-samandehi