سه شنبه، 20 خرداد 93 - 07:10

 

رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه وزارت ارتباطات نمی‌داند درباره شبکه ملی اطلاعات باید چه کند، همچنین ایراد تخصیص بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی برای شبکه ملی اطلاعات تفکیک نشده بودن آن دانست.
به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس مهدی فقیهی در نشست موانع اجرای شبکه ملی اطلاعات گفت: عکس‌العمل وزارت ارتباطات در چند سال سپری شده از برنامه پنجم نشان می‌دهد که این وزارتخانه نمی‌داند درباره شبکه ملی اطلاعات باید چه کند. هر بار این وزارتخانه یک توپولوژی (پیکربندی) از این شبکه ارائه می‌دهد که به همه نوع شبکه شباهت دارد.
رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: دلایلی که این وزارتخانه درباره تاخیر به مجلس ارائه می‌دهد دو سال نداشتن بودجه و دو سال ترس از ادغام است.
وی ادامه داد: در ترسیم شبکه ملی اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی نیز از سازمان‌ها سوال شد که چه سرویس‌هایی را می‌توانند روی این شبکه ارائه کنند؛ اما باید ریزه‌کاری‌های اساسی از جمله نحوه اتصال به این شبکه، زیرساخت و دیتاسنترها مشخص شود.
فقیهی در برابر انتقاد از تخصیص بودجه زیاد برای وزارت ارتباطات، گفت: رقم بودجه وزارت ارتباطات گزاف نیست. ایراد وارده به مجلس این است که تفکیک نشده ۱۲۰۰ میلیارد تومان مصوب شبکه ملی اطلاعات برای زیرساخت، خدمات یا کاربرد هزینه شود.
رئیس دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: اختصاص ۲۵۰۰ میلیارد تومان به وزارت ارتباطات بر اساس قانون بوده است. مجلس دو بحث قانونگذاری و نظارت را برعهده دارد که هم‌اکنون تنها از طریق کمیسیون صنایع و کمیته ICT بر عملکرد وزارت ارتباطات نظارت می‌شود.
وی یادآور شد: قیمت اینترنت از گت‌وی تا مصرف‌کننده ۲۵ برابر می‌شود و این نشان می‌دهد شرکت ارتباطات زیرساخت گران اداره می‌شود در حالی که این شرکت همین پهنای باند را به افغانستان به یک سوم قیمت می‌فروشد.

logo-samandehi