چهارشنبه، 29 فروردین 03 - 06:06

 

زارع‌پور در واکنش به زمزمه‌های خرید سهام دیجی‌کالا از سوی همراه اول گفت: اگر اپراتورهای تلفن همراه پولی دارند باید نخست به توسعه شبکه اختصاص دهند.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تولید گوشی‌های تقلبی نوکیا، ایجاد ماهواره‌های سنجشی و همینطور وعده توسعه اپراتورها اظهار نظر کرد و در واکنش به زمزمه‌های خرید سهام دیجی‌کالا از سوی همراه اول بهتر دانست که اپراتورها توسعه شبکه را در اولویت قرار دهند. او همچنین از وقوع بزرگ‌ترین حملات ارتباطی تاریخ کشور در طول دو ماه گذشته خبر داد.

عیسی زارع‌پور امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره چند خبر جنجالی حوزه فناوری صحبت کرد؛ یکی از این موارد مربوط به زمزمه‌های مذاکرات خرید و واگذاری عمده سهام دیجی‌کالا به شرکت همراه اول بود. وزیر ارتباطات در این مورد گفت: «اگر اپراتورهای تلفن همراه پولی دارند باید نخست به توسعه شبکه اختصاص دهند.»

اشاره زارع‌پور به ضرورت توسعه شبکه از سوی اپراتورها و در اولویت قراردادن این کار درحالی است که وزارت ارتباطات پیش از این مجوز افزایش تعرفه اینترنت را هم به توسعه شبکه مشروط کرده و وزیر خود خبر داده بود که «برای افزایش سرعت اینترنت از اپراتورها تعهد گرفته‌ایم».

زارع‌پور امروز بار دیگر بر این موضوع تاکید کرد:درباره توسعه شبکه اپراتورها دائم پیگیریم و برای اپراتورها شاخص‌هایی را مشخص کرده‌ایم که امسال باید به آن برسند. دیروز هم نتایجی اعلام شد از مراجع جهانی که نشان می‌داد سرعت اینترنت نسبت به سه ماه قبل، ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است. این روند ادامه دارد و قرار است که تا پایان سال ۵۰ درصد به سرعت اینترنت اضافه شود. برنامه توسعه را از تک‌تک اپراتورها گرفته‌ایم. آنها در حال اجرای کار هستند که بتوانند ارتباطات پرسرعت‌تر و پرکیفیت‌تری برای مردم ما فراهم کنند.به گفته او سامانه‌ای برای اطلاع‌رسانی درباره وضعیت اینترنت راه‌اندازی شده تا وضعیت ماهانه اینترنت را به‌صور «کاملاً شفاف» به مردم گزارش دهد و بگوید که میانگین سرعت اینترنت کشور در اپراتورهای تلفن همراه به چه شکل است.

واکنش وزیر به تولید نوکیای تقلبی در ایران

موضوع دیگری که در حاشیه جلسه هیات دولت از سوی خبرنگاران مطرح شد، تولید گوشی‌هایی با برند نوکیا در ایران بود. زومیت پیش از این در گزارشی با تیتر «تولید فیچرفون‌های تقلبی به نام نوکیا؛ مصداق عینی تخلف و نقض مالکیت معنوی» به این موضوع پرداخته بود. زارع‌پور در‌این‌باره ابتدا به پیگیری حقوقی ماجرا پرداخت و گفت:درباره این مسئله خاص یک بحث حقوقی است. آنها ادعا می‌کنند که مستنداتی دارند که از نمایندگی معتبر شرکت نوکیا اجازه گرفته‌اند. و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است اما در حوزه کاری ما نیست و وزارت صمت باید اظهار نظر کند. درباره تولید گوشی با برند نوکیا در ایران اختلافاتی وجود دارد و شکایتی هم صورت گرفته که در دادگاه در حال بررسی است.

او با این گفته‌ها تاکید کرد که اگرچه وزارت ارتباطات برای تولید گوشی ایرانی برنامه‌ای را با وزارت صمت دنبال می‌کند، درنهایت تولید گوشی به وزارت صمت مربوط است.وزیر ارتباطات در مورد رجیستر شدن این گوشی‌ها هم توضیح داد: «در هر محصولی که ارتعاش در حوزه الکترومغناطیسی در کشور داشته باشد، ما نمونه را تأیید می‌کنیم و باید از وزارت ارتباطات مجوز بگیرد؛ ولی در بخش تولید اینکه اصالت دارند یا نه، [از نمایندگی] مجوز دارند یا نه و همینطور صدور پروانه تولید مربوط به وزارت صمت است.

وقوع بزرگ‌ترین حملات ارتباطی در تاریخ کشور

زارع‌پور همچنین در حملات اخیر به زیرساخت‌های ارتباطی گفت: «در یک ماه اخیر بی‌سابقه‌ترین حملات، مخصوصاً حملات منع سرویس توزیع‌شده (DDoS) را به زیرساخت‌های ارتباطی کشور داشتیم. به‌جرات می‌توان گفت بزرگ‌ترین حملات ارتباطی تاریخ کشور در یکی دو ماه اخیر بوده است.»به گفته او عمده این حملات خنثی شده است: «همکاران ما و متخصصین کشور با سامانه‌هایی که طراحی شده این حملات را عمدتا خنثی می‌کنند و اثر این حملات کمتر توسط کاربران احساس می‌شود.»زارع‌پور درباره منشأ اصلی این حملات گفت: «در این حملات IPهای کشورهای مختلفی وجود دارد اما با توجه به شرایط کشور، ارزیابی ما این است که بخش زیادی از این حملات از طریق رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.»

پیام‌رسان‌ها ضرر اختلالات را باید جبران کنند

زارع‌پور علاوه بر این‌ها در پاسخ به اختلالاتی که در روزهای گذشته برای چندمین بار در پیام‌رسان بومی ایتا رخ داد، گفت: «اختلال گاهی اوقات طبیعی است اما تکرارش غیرطبیعی است و اگر منجر به ضرر به مردم شده باشد باید جبران کنند.»

این اظهار نظر درشرایطی است که قطعی پیام‌رسان‌های داخلی در چند هفته اخیر باعث شده بود وزیر ارتباطات اعلام کند که برای رفع مشکلات پیام‌رسان‌ها دیتاسنتر دومی راه‌اندازی خواهد شد. زارع‌پور همچنین گفت:‌ «همه این پیام‌رسان‌ها بخش خصوصی هستند و ما زیرساخت‌هایشان را تامین می‌کنیم. تلاش ما این است که به این پیام‌رسان‌ها کمک کنیم تا خدمات بهتر و پایدارتری ارائه کنند.»

او از پیام‌رسان‌های داخلی خواست با توسعه تیم‌هایشان خدمات جدیدتر و پایدارتری به مردم ارائه دهند و اضافه کرد: «آن‌ها باید تلاش کنند بدون قطعی و اختلال حداکثر خدمات را در اختیار مردم قرار دهند.»

امیدواریم که اولین قدم‌ها را به سمت منظومه‌های ماهواره‌ای برداریم

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از آمادگی برای پرتاب تعدادی ماهواره خبر داد و گفت: «ما به‌دنبال ایجاد منظومه ماهواره‌های سنجشی هستیم.» او با اشاره به اینکه ماهواره پارس-۱ در حال ساخت است، درباره برنامه ایجاد منظومه‌ ماهواره‌ای توضیح داد:ما در حال حرکت به سمتی هستیم که بعد از تثبیت پرتاب‌گرها در وزن‌های بالا بتوانیم ماهواره‌های سنجشی را به شکل منظومه داشته باشیم. به‌این معنی که به‌طور همزمان چند ماهواره تصویربرداری در فضای کشور داشته باشیم. چون ماهواره‌های لایه لئو که سرعتشان هفت، هشت برابر سرعت زمین است، چند بار در طول روز از بالای کشور رد می‌شوند اما به‌طور دائم در آسمان کشور نیستند. پس اگر تعداد ماهواره‌ها بیشتر شود دسترسی به ماهواره‌ها و اطلاعاتشان بیشتر خواهد شد. دنیا در حال منظومه‌سازی است و ما هم داریم به این سمت حرکت می‌کنیم که دانشمندانمان به این دانش که در اختیار پنج، شش کشور بیشتر نیست، دست پیدا کنند.

او در آخر گفت: «امیدواریم که امسال بتوانیم اولین قدم‌ها را در حوزه ماهواره‌های منظومه‌ای مخابراتی و سنجشی برداریم.»

logo-samandehi