یکشنبه، 09 آذر 93 - 09:12
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

 

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اتاق بازرگانی، پای درددل نمایندگان بخش خصوصی حوزه ICT نشست و به دغدغه‌های این بخش در حوزه اینترنت، تلفن اینترنتی، نرم افزار و اختللات پهنای باند پاسخ داد. نمایندگان پارلمان بخش خصوصی صبح امروز موضوعات مختلفی نظیر مصوبات جدید کمیسیون تنظیم مقررات، محدودیت در کار شرکت‌های اینترنتی ISP و ISDP، محدود شدن فضای کاری برای فعالان حوزه تلفن اینترنتی VoIP، حضور وزارت ارتباطات در شورای گفتگو، محدودیت در نقل و انتقال حوالجات ارزی از طریق پست بانک، عدم تخصیص بودجه ۹۰ میلیاردی به حوزه نرم‌افزاری و صدور خدمات فنی و مهندسی، تعلل در واسپاری برخی پروژه های این وزارتخانه به سندیکاها در راستای کوچک‌سازی دولت، دریافت ضمانت‌ نامه های مالی بالا از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه، مشکلات میان شرکت‌های اینترنتی و مخابرات، اختلالات موجود در پهنای باند از طرف زیرساخت و همچنین وضعیت رسیدگی به پارازیت‌ها را مطرح کردند که وزیر ارتباطات به این دغدغه ها پاسخ گفت.

به نمایندگی از رئیس جمهور مسئول رسیدگی به موضوع پارازیت ها شدم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره بحث پارازیت ها که توسط رئیس اتاق بازرگانی مطرح شد گفت: اگر منظور از پارازیت آن بخشی است که مربوط به موبایل و تجهیزات مخابراتی می‌شود، ما این مسائل را از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات تحت کنترل داریم و نهایت تلاش خود را برای کاهش آسیب‌های این بخش انجام می‌دهیم اما اگر پارازیت های غیر مخابراتی مدنظر باشد، کمیته مشترکی از وزرای بهداشت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفاع و سازمان انرژی اتمی شکل گرفته که به بررسی این موضوع می‌پردازند.

محمود واعظی ادامه داد: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا فعالیت‌هایی که دراین حوزه صورت می گیرد مضر نباشد. اما اگر منظور از پارازیت به بخشهای دیگر بازمی گردد باید گفت که به نمایندگی از رئیس جمهوری در کنار دوستانی از وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف، مسئول رسیدگی به این موضوع شده‌ام و در حال حاضر گزارشی در این بخش تهیه و برای ریاست جمهوری ارسال شده که پس از این بررسی های نتایج آن اعلام خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: به هر حال پارازیت‌ها اگر از حد مشخصی بیشتر شوند، می توانند مضراتی به دنبال داشته باشند که البته برخی از بخش‌های این پارازیتها، تحت نظارت ما نیست و برای آن که بتوان آنها را کنترل کرد لازم است که این بخش‌ها هم تحت نظارت ما در بیایند.

حل مشکلات پهنای باند تا پایان سال و واگذاری پروژه ایرانیان نت

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال نماینده شرکتهای اینترنتی در این جلسه مبنی بر بلاتکلیفی یک ساله پروانه فعالیت این شرکتها و نیز مشکل تامین کنندگان خدمات از جمله شرکتهای مخابرات استانی و عدم ارائه پهنای باند اینترنت از زیرساخت گفت: در حوزه پهنای باند امسال به آنچه قول داده‌ایم خواهیم رسید و سال آینده نیز این رقم افزایش خواهد یافت. در حوزه پهنای باند بین الملل نیز به اندازه ۲۰ درصد پهنای باند داخل رشد خواهیم داشت و امیدواریم در صورتی که برنامه های ما پیش رود و مشکلی پیش نیاید تا پایان امسال بتوانیم پهنای باند داخلی را افزایش دهیم.

وی در ادامه شبکه فیبر نوری، کافو نوری و سرمایه‌گذاری درباره اپراتور چهارم را نیز از بخش‌هایی دانست که می تواند با حضور بخش خصوصی رونق بیشتری بگیرد و لازم است که حتما در آینده تلفن ثابت رقیب داشته باشد چرا که در شرایط انحصار اوضاع از این بهتر نخواهد شد.

واعظی گفت: ما حتی آمادگی این را داریم که برای ورود بخش خصوصی و تسریع امور ایرانیان نت (اپراتور چهارم) راه را باز کنیم و قسمتهای مختلف آن را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا کار با سرعت بیشتری پیش رود.وی در ارتباط با موضوعی که تحت عنوان مشکلات بخش خصوصی با مخابرات مطرح شده بود نیز گفت: در این باره با این شرکت بسیار صحبت کردیم و در ضمن باید دانست که مدیر جدید مخابرات بسیار با مدیر قبلی متفاوت است و امیدواریم با همکاری بیشتر مخابرات، در آینده نقش بخش خصوصی بیشتر از گذشته دیده شود.

بخش خصوصی‌ها به خودشان رحم نمی‌کنند

وی در مورد مشکلات موجود در بدنه بخش خصوصی گفت: مشکل بخش خصوصی این است که خودشان به هم رحم نمی‌کنند در حالیکه طی سفرهای خارجی که داشتم این وضعیت در کشورهای دیگر دیده نمی‌شود. اینجا اگر ما هم بخواهیم برون‌سپاری داشته باشیم بخش خصوصی پای کار نمی‌رسد زیرا داخل خودشان جنگ و دعوا می‌شود و یکدیگر را قبول ندارند.

واعظی ادامه داد: مخابرات و اپراتورها قاعدتا بخش خصوصی هستند و تمام نیازهایشان را از بیرون وارد می‌کردند تا اینکه سال گذشته و طی فشارهایی که به آنها آوردیم، خواستار خرید از تولید کنندگان داخلی شدیم.

وی خاطر نشان کرد: قرار بود ۳ هزار کیلومتر کابل فیبرنوری توسط مخابرات خریداری شود که نهایتا با دو عضو هیات مدیره‌ای که مربوط به سهام عدالت و دولت می‌شدند، جلوی این کار را گرفتیم.وزیر ارتباطات با اشاره به برگزاری نمایشگاهی در کشور آذربایجان، باز هم به گلایه از بخش خصوصی پرداخت و گفت: آنها حاضر شدند غرفه ها را مجانی در اختیار ما بگذارند اما هیچ کس حاضر به شرکت نشد و نهایتا با التماس ما ۵ شرکت راهی نمایشگاه باکو شدند.

وی با بیان اینکه از بزرگ شدن بخش خصوصی به هیچ عنوان نمی‌ترسیم، یادآور شد: به هیچ عنوان نمی‌ترسیم که در برابر این بزرگ شدن، دولت در اقلیت قرار گیرد زیرا وقتی اقتصاد کشور بزرگ شود به دنبالش نفوذ دولت هم بیشتر می‌شود.واعظی افزود: نمی‌دانم صادرات نرم‌افزار ۹۰ یا ۴۰۰ میلیون دلار است اما باید سیاست‌های حمایتی بیشتری در این راستا داشته باشیم.

بخش خصوصی در برنامه ششم صاحب نظر می‌شود

وی در ارتباط با دغدغه یکی از فعالان برای حضور بخش خصوصی در کمیسیون ICT دولت در راستای تدوین چارچوب‌های برنامه ششم توسعه اظهار کرد: ریاست این کمیسیون بر عهده وزارت ارتباطات و شخص آقای قنبری است و قطعا از وی می‌خواهم که از این ظرفیت استفاده کند.

وی در مورد توافقنامه میان اتاق بازرگانی با این وزارتخانه که سال ۹۰ نگاشته شده بود نیز گفت: بازنگری‌ها باید با توجه به تحولات سیاسی دولت و بخش فناوری اطلاعات صورت گیرد؛ براین اساس مهندس هاشمی را مسئول این کار می‌گذاریم و خواستار این هستیم که حداکثر ظرف یک ماه این کار به سرانجام برسد و کمیته مشترکی متشکل از سه نماینده از اتاق و سه نماینده از وزارتخانه برای آن به وجود آید.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان دنبال تصدی گری نیستیم، تصریح کرد: پیش از دولت یازدهم، حمایت از پژوهش و دستاوردهای داخلی نداشتیم اما در این دوره مهندس هاشمی را مسئول این بخش کرده‌ایم و تنها از ایشان خواسته‌ام که پای بخش خصوصی را در وزارت ارتباطات باز کند زیرا تا زمانیکه بخش خصوصی فعال نشود، پیشرفتی نخواهیم داشت.

وجوه اداره شده تخصیص نیافته است

وی در ارتباط با بحث ۹۰ میلیارد تومان وجوه اداره شده که دولت در اختیار این وزارتخانه قرار داده است نیز گفت: در راستای توسعه زیرساخت‌ها این موضوع اتفاق افتاد اما اولویت دولت در ابتدای کار روستاها و پروژه‌هایی بود که بیش از ۶۰ درصد آنها انجام شده بود و بر این اساس اولین تخصیص بودجه ما نیز ماه گذشته صورت گرفت.

واعظی با طنز گفت: دوستی که در ارتباط با این موضوع گلایه کردند که ۹۰ میلیارد تومان در حساب وزارت ارتباطات موجود است، بی‌زحمت آدرس بانک را بدهند تا برویم برداشت کنیم. اما با این حال روز گذشته جلسه‌ای برای برداشت از وجوه اداره شده داشتیم.

وزیر ارتباطات همچنین در ارتباط با انزوای بخش خصوصی صنعت IT و بی‌رونق بودن فعالیت‌های آنها ادامه داد: ورود بی رویه کالاهای چینی طی سال‌های گذشته موجب بروز چنین موضوعی شد در حالیکه زمان ریاستم بر مخابرات، بحث حمایت از پژوهش‌ها را داشتیم و این سیاست بعد از من هم تعقیب شد و در نهایت شرکت‌هایی با ۸۰۰ تا هزار نفر پرسنل شکل گرفتند اما اکنون با ۳۰ نفر اداره می‌شوند.

بازار خارجی ۱۹ درصدی اپلیکیشن ایرانی بیسفون

واعظی با اشاره به نهضت تولید محتوا در کشور گفت: یکی از نمونه فعالیت های این نهضت، باز گذاشتن دست بخش خصوصی برای دریافت مجوز IP مدیاست و براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هر شرکتی این توانمندی را در خود ببیند می‌تواند، اعلام حضور کند.

وی اشاره‌ای به یکی از اپلیکیشن‌های داخلی با نام “بیسفون” داشت و گفت: اکنون این نرم‌افزار ارتباطی ۲۰۰ هزار کاربر دارد که ۱۹ درصد آن از کشورهای بحرین، لبنان، عراق و برخی دیگر کشورها هستند.

اولتیماتوم به شرکت‌های اینترنتی برای قاچاق مکالمات

وزیر ارتباطات برخی شرکت‌های ISP و ISDP را متهم به قاچاق ترافیک کرد و در پاسخ به این سوال که چرا وزارت ارتباطات دنبال محدودیت کاری برای این شرکت‌ها است، گفت: تصمیم نداریم جلوی فعالیت شرکتی را بگیریم اما در نظر داریم تا پروانه بزرگی صادر کنیم تا خارج از مرزها نیز توانایی فعالیت و ارائه خدمات باشد.

وی گفت: آدرس تمام شرکت‌های اینترنتی و ISP را دارم و اینکه تا الان علیه آنها اقدامی را انجام نداده‌ام صرفا احترام به آنها بوده است زیرا بسیاری از این شرکت‌ها در لوای مجوزهای خود قاچاق ترافیک می‌کنند و ما اجازه نخواهیم داد به اسم خدمات، قاچاق صورت گیرد زیرا اینها پول بیت‌المال است.

واعظی با تاکید براینکه اگر این شرکت‌ها از رویه سابق خود فاصله بگیرند حمایت ما را دارند اما اگر این کار را نکنند، مورد برخورد قرار خواهند گرفت، خاطرنشان کرد: خود این افراد می‌دانند که منظورم چه هست و چند میلیون دقیقه قاچاق ترافیک داشته‌اند اما بدانند که جلوی این کار را می‌گیرم.

logo-samandehi