شنبه، 03 آبان 93 - 10:59

 

وسایل و دستگاه های دیجیتالی از جمله دستگاه هایی هستند که ساختار پیچیده ای دارند و مانند دیگر وسایل مثل پوشاک و مواد غذایی از ظاهر آن ها نمی توان متوجه سالم بودن شان شد، از این گذشته به علت همین نوع ساختار، تعمیر آن ها نیز کار ساده ای نیست و از عهده همه کس بر نمی آید. در این حالت گارانتی تضمینی برای مصرف کننده به حساب می آید تا با خیال راحت تر دستگاه مورد نیاز خود را تهیه کرده و از آن استفاده کند.

گارانتی
بسیاری پیشنهاد می کنند برای تعمیر هر کدام از دستگاه ها به تعمیرگاه های متفرقه مراجعه کنید، اما این مساله تقریبا یک ریسک است، چرا که تمام تعمیرکاران توان تعمیر تخصصی همه دستگاه های موجود در بازار را ندارند و معمولا هر کدام از برندها تیم تعمیر تخصصی ویژه ای دارند که به تعمیر دستگاه های با برند خود و چم و خم آن آشنا هستند و می توانند آن را با تضمین بیشتر تعمیر کنند. علاوه بر این اگر مشکلی پیدا کنند، از آنجایی که محصول تحت گارانتی خود شرکت است، آن را تعویض کرده و یا تمهیداتی برای جبران خسارت مصرف کننده اندیشیده می شود، در صورتی که این مساله معمولا برای تعمیر در مراکز متفرقه اتفاق نمی افتد.
در برخی موارد که قطعات مورد نیاز در دسترس نیست و یا تعمیر قطعه کار پیچیده ای است و خود شرکت گارانتی کننده نیز از عهده تعمیر آن بر نمی آید، عمدتا دستگاه را برای تعمیر به کشورهای دیگر از جمله امارات می فرستند که تبدیل به مرکزی برای نمایندگی شرکت های معتبر جهانی در خاورمیانه شده است.
هنگام خرید این دستگاه ها نیز باید به نکات مربوط به گارانتی توجه کنید و دقت کنید چه مواردی شامل گارانتی می شود و چه مواردی خیر. برخی نمایندگی ها نیز همراه با گارانتی کالا، آن را بیمه هم می کنند که می تواند در صورت بروز خسارت، جلوی ضررهای بیشتر مالی را بگیرد، اما این مساله عموما در مورد دستگاه های گران قیمت تر اتفاق می افتد.

● معرفی شرکت های معتبر گارانتی کننده

در بازار لوازم دیجیتالی نیز شرکت های مختلفی به عنوان شرکت های گارانتی کننده معرفی می شوند که گاه برخی شرکت های غیر معتبر هستند و خدمات مناسبی برای گارانتی کالا ارائه نمی دهند و بیشتر باعث سردرگمی خریدار می شوند. هنگام خرید کالاها بهتر است با نام نمایندگی های معتبر هر کدام از برندها آشنا شوید تا بعد از خرید و احتمالا در صورت بروز مشکل در دستگاه خریداری شده با مشکل کمتری مواجه شوید.

● دوربین عکاسی

در بازار دوربین های عکاسی نیز دوربین های بازار مشترک زیادی به بازار آمده اند که معمولا جزو دوربین های آماتور هستند و یا حتی برخی برندهای دوربین های حرفه ای دنیا نیز در ایران نمایندگی رسمی ندارند و به صورت آزاد به فروش می رسند. ما در اینجا به معرفی برخی شرکت های معتبر و معروف دوربین های دیجیتالی می پردازیم تا با آنها بیشتر آشنا شوید:
دوربین های برند کانن را شرکت معتبر آفومار گارانتی می کند. دوربین های نیکون با گارانتی های شرکت های نیکونگرش و تصویر یاد به فروش می رسند. دوربین های HP با گارانتی هپیران، Olympus با گارانتی شرکت کیش یونیک، سامسونگ با گارانتی سام الکترونیک، ال جی با گارانتی گلدیران، پاناسونیک با گارانتی بانیان الکتریک، کاسیو با گارانتی دایا سیستم، سونی با گارانتی ایرانکو، Creative با گارانتی رایان بدر الکتریک، BenQ با گارانتی فرزانگان پارس و کوداک با گارانتی آرش ویژن عرضه می شوند.

● لپ تاپ

در مورد لپ تاپ کار کمی پیچیده تر می شود، چرا که بسیاری از شرکت ها مدل های مختلفی از لپ تاپ ها را وارد می کنند و آن ها را تحت گارانتی خود به فروش می رسانند. البته گارانتی کردن در این حالت به عهده خود مشتری است و می تواند در صورت توافق مبلغی را به عنوان گارانتی به شرکت بپردازد. در این حالت در اغلب موارد این شرکت ها تیم تخصصی تعمیرات ندارند و لپ تاپ های تحت گارانتی خود را به کشور امارات جهت تعمیر می فرستند.ما در اینجا تنها به معرفی شرکت هایی می پردازیم که به عنوان نمایندگی رسمی برندها در ایران به فعالیت می پردازند. بسیاری از این شرکت ها برد تخصصی تعمیرات دارند، اما در برخی موارد در صورت لزوم دستگاه ها را برای تعمیر به کشور امارات می فرستند.
از آنجایی که لپ تاپ های وایو شرکت سونی در ایران نیز طرفداران زیادی دارند، شرکت های متفرقه زیادی آن ها را گارانتی می کنند، اما شرکت ایران رهجو به عنوان نماینده رسمی سونی در ایران فعالیت می کند و محصولات مخصوص خاورمیانه را عرضه و تا سه سال گارانتی می کند.
شرکت آفتاب شرق به صورت رسمی محصولات توشیبا را گارانتی و عرضه می کند. شرکت ایران زمین گارانتی یک ساله محصولات دل را با نام دل سرویس به عهده داشته و شرکت زیگورات نیز همین برند را تا سه سال گارانتی می کند.
لپ تاپ های فوجیتسو-زیمنس با دو گارانتی بهین و نیچلان عرضه می شوند. شرکت نوآور نیز گارانتی محصولات HP را بر عهده دارد. دیجیتال گارانتی کننده لپ تاپ های ASUS است و سازگار ارقام نیز لپ تاپ های NEC را گارانتی می کند.
لپ تاپ های زیبای شرکت اپل نیز به تازگی طرفداران بیشتری را به خود جلب کرده اند، اما از آنجایی که اپل یک شرکت امریکایی است و نمی تواند نمایندگی رسمی در ایران داشته باشد، محصولاتش به صورت آزاد وارد بازار می شوند. شرکت های همراه پردازان جهان و پارسه از جمله شرکت هایی هستند که محصولات این شرکت را عرضه و گارانتی می کنند. از جمله شرکت های معتبری که به گارانتی محصولات برندهای مختلف می پردازند نیز می توان به نام های نقش، آریا سیستم، آفاق، سیما آوا، امرتات و رایانه همراه اشاره کرد.

● پخش کننده های موسیقی

MP۳ Player ها یا پخش کننده های موسیقی از جمله دستگاه هایی هستند که طرفداران زیادی خصوصا در میان قشر جوان پیدا کرده اند.
در بازار پخش کننده های موسیقی برندهای زیادی به چشم می خورند که بسیاری از آن ها به صورت آزاد عرضه شده و اغلب فاقد گارانتی هستند. بسیاری از آن ها نیز مدل های چینی هستند و از آنجایی که طراحی ظاهری آن ها اغلب برگرفته و کپی شده از مدل های معروف بازار است، تنها می توانند در کشورهایی که در آن ها قانون کپی رایت یا حق مالکیت معنوی آنچنان رعایت نمی شود عرضه شوند. این مدل ها نیز به وفور در بازار ایران یافت می شوند.
در این قسمت نیز به معرفی مارک های معروف تر بازار و شرکت های گارانتی کننده هر کدام می پردازیم.
پخش کننده های موسیقی سونی را نیز شرکت ایران رهجو گارانتی و عرضه می کند. MP۳ Player های کریتیو با گارانتی رایان بدر الکتریک، Cowon iAudio با گارانتی پارسونی، ال جی با گارانتی گلدیران، سامسونگ با گارانتی سام سرویس و زولتریکس با گارانتی مهرگان ماشین آسیا عرضه می شوند. آی پادهای اپل نیز وضعیتی مشابه لپ تاپ های این شرکت دارند و شرکت همراه پردازان جهان به گارانتی آن ها می پردازد.

● حرف آخر

در طی این مقالات سعی شده با واژه هایی مانند گارانتی، وارانتی و نحوه ارائه آن ها در ایران و جهان بیشتر آشنا شوید و همچنین به وضعیت ارائه گارانتی هر کدام از محصولات به صورت جداگانه و معرفی شرکت های معتبر گارانتی کننده هر کدام از محصولات پرداختیم.
امیدواریم مصرف کنندگان هر چه بیشتر با حقوق خود به عنوان خریدار آشنا شوند و هنگام خرید و یا بروز مشکل در دستگاه های خریداری شده با سردرگمی مواجه نشوند. علاوه بر این امیدواریم مسوولین نیز توجه بیشتری به وضعیت ارائه گارانتی در ایران و پشتیبانی از حقوق مصرف کنندگان مبذول دارند تا هر چه بیشتر وضعیت نابه سامان این بازار، رو به بهبود گذارد.

logo-samandehi