شنبه، 02 اسفند 93 - 06:50

 

f8caa88166540a4fca61e38d6e528875_L

نخستین گردهمایی توسعه دهندگان بازار اندروید، با عنوان پنج‌شنبه‌بازار، ۳۰ بهمن ۹۳ با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از فعالان صنعت برنامه‌های موبایل در مرکز همایشهای بین المللی رازی برگزار شد. در این گردهمایی، توسعه دهندگان وب، مدیران و مسئولان نرم افزار کافه بازار، مهندس جهانگرد و برخی دیگر از مدیران و فعالان موبایل در کشور حضور داشتند تا علاوه بر شناخت فرصت های موجود، از بهترین های کافه بازار نیز تقدیر کنند.

cafe3

سخنرانی حسام آرمندهی، مدیرعامل جوان کافه‌بازار آغازگر مراسم افتتاحیه این همایش بود. آرمندهی با ارائه آمارهایی از تاریخچه فعالیت بازار و مقایسه آن با آمارهای یک‌سال گذشته اظهار داشت: کافه بازار فعالیت خود را با با تیم کوچکی از جوانان توانمند کشور آغاز کرد و هم اکنون نزدیک به ۱۰۰ نفر از افراد متخصص و دارای دانش فنی متناسب با علم روز دنیا تیم کافه بازار را همراهی می‌نمایند. وی افزود: در حال حاضر بیش از ۶ درصد ترافیک اینترنتی کشور و ۲ تا ۵ درصد از درگاه‌های اینترنتی کشور مربوط به بازار است. همچنین ۲۲ درصد از جمعیت کشور از نرم افزار بازار استفاده می‌نمایند که آمار بسیار چشمگیری است. بازار در زمینه کسب و کار چیزی در حدود ۳۰۰ درصد رشد داشته است. بنابراین می‌توان گفت کافه‌بازار گام بلندی در زمینه رشد کسب و کار و کارافرینی برداشته است. این مسئله شاید مهمترین دستاورد حسام آرمندهی و تیم همکارش در راه‌اندازی نرم افزار بومی بازار باشد. با این حال دارا بودن بیش از ۱۰ هزار حساب توسعه‌دهنده و واریز ۱۲۰ میلیارد ریال به حساب آنها نیز قابل چشم پوشی نیست. آرمندهی با اشاره به تعداد بالای کاربران کافه‌بازار اعلام کرد در حال حاضر اپلیکیشن بازار بر روی بیش از ۱۷ میلیون دستگاه اندرویدی نصب شده است. وی در ادامه گفت: صفحه اول بازار هر هفته بیش از ۲۰ میلیون بازدید دارد و صفحه برنامه‌های داخل بازار ۹۰ میلیون بار در هفته دیده می‌شوند.

نخستین میزگرد همایش با حضور چند تن از بازی‌سازان مطرح، قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مدیر توسعه تجاری کافه بازار برگزار شد. در این میزگرد بازیسازان به پرسش‌هایی در زمینه ساخت و توسعه بازار پاسخ گفتند. حسن کریمی قدوسی قائم مقام بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پاسخ به سوالی که آیا رگولاتورهای بخش دولتی، بازی موبایلی را به عنوان یک حوزه از محتوای عمومی به رسمیت می‌شناسند یا خیر، اظهار داشت برنامه‌ای که برای سال آینده دارند چنین است که با دو رویکرد شرکت‌های خوب مورد تایید را تحت حمایت قرار می‌دهیم: یکی پشتیبانی مالی بازی‌ها تا بتوانند پروژه بعدی را شروع کنند و دیگری لیزینگ محصولات فرهنگی بدین معنی که پیش از اتمام بازی تولید کننده حمایت مالی می‌شود تا بازی‌های وارد شده در کافه بازار را حمایت کنیم.

در این همایش که با هدف گرد هم آوردن توسعه‌دهندگان برنامه‌های موبایل ایرانی در جهت تبادل نظر و در میان گذاشتن تجربیات فعالان این حوزه با یکدیگر برگزار شده بود، میزگردی نیز در زمینه راهکارهای تامین سرمایه برنامه‌های مبتنی بر موبایل و کارگاه‌هایی با موضوعات الگوهای کلیدی و روندهای موجود تجربه کاربری در اندروید،Gradle-Based Build System ، مدیریت محصول، مدیریت حافظه و بازی‌سازی با موتور یونیتی برگزار شد. پنج‌شنبه‌بازار اپلیکشن‌های موبایلی در دقایق پایانی خود میزبان مهندس نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور بود. جهانگرد با اشاره به نقش قابل توجه کافه‌بازار در گسترش کسب و کار آنلاین گفت: متاسفانه کشور ما در گذر به مسیر تکنولوژی تاخیر زیادی داشته است. زیر ساخت ایجاد شبکه ملی اطلاعات این است که دارای یک شبکه پر ظرفیت انتقال دیتا در داخل کشور باشیم زیرا محتوای داخلی در بستر اقتصادی و اجتماعی ایران تبدیل به ثروت می‌شوند. بنابراین لازم است که یک بستر با کیفیت ایجاد شود. در این راستا سازمان فناوری اطلاعات در غالب سه لایه این اهداف را دنبال می‌کند.

cafe2

وی در تشریح سه لایه استراتژیک بسترسازی به سهولت در تامین اینترنت پرسرعت برای تمامی کاربران، تغییر زیرساخت‌ها از سنتی به دیجیتال و مکانیزه نمودن ساختارها ظرف سه سال آینده و فعالیت در زمینه کسب و کارها و توانمندسازی سایر حوزه‌ها در این بخش اشاره کرد. رئیس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه افزود: در حال حاضر زیرساخت‌های فناوری کشور در حال دگردیسی هستند. با دارا بودن جمعیتی که بیش از ۷۰ درصد آن را نیروی جوان و کارآمد تشکیل می‌دهد که ۱۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی آن در حوزه کامپیوتر و علوم وابسته به آن هستند نشانگر ظرفیت بالای بازار ایران در فراهم آوردن حوزه اقتصادی قدرتمندی بدون وابستگی به نفت است.

وی در خصوص نقش سازمان فناوری اطلاعات در گسترش این بازار اظهار داشت: در ایران قوانین محدود کننده بسیاری وجود دارد که ما در تلاش هستیم این مقررات را کاهش دهیم و راه را برای فعالیت‌های جوانان هموار کنیم. علاوه بر آن از طریق ایجاد قوانین حمایتی سعی در توانمندسازی و گسترش کسب و کار ict داریم. همچنین از طریق ایجاد پیوند بین سازمان‌های مرتبط و ایجاد بستر مناسب همکاری سعی در حمایت از فعالان بخش ict داریم. سپس با حضور جهانگرد و آرمندهی از برترین اپلیکیشن‌های سال ۹۳ در سه بخش پرفروش‌ترین‌ها، پرنصب‌ترین‌ها و محبوب‌ترین‌ها تقدیر شد. توسعه‌دهندگان این برنامه‌ها با حمایت کافه‌بازار در همایش آی بریج ۲۰۱۵ برلین حضور خواهند داشت.

نشست خبری کافه بازار

حسام آرمندهی، مدیر عامل کافه‌بازار هدف از برگزاری این گردهمایی را فراهم آوردن امکان تبادل نظر تولیدکنندگان اپلیکیشن‌های ایرانی موبایل با یکدیگر درجهت توسعه شبکه سازی، تیمسازی، آشنایی با متدهای جدید اپلیکشن سازی و اشتراک‌گذاری تجربیات بوده است. وی با اشاره به نقش چشم‌گیر کافه‌بازار درگسترش کسب و کار آنلاین افزود: در حوزه فروش و درآمدزایی بازار توانسته است به حساب ده هزار توسعه دهنده خود بیش از ۱۲ میلیارد تومان واریز نماید، که این رقم قابل توجه نشان‌گر استقبال فوق العاده کاربران از وجود نرمافزار است که خلا آن تا پیش از وجود بازار کاملا مشهود بوده است.

cafe1

سعید رحمانی، رییس هیئت مدیره کافه بازار با اشاره به قابلیت‌های بازاربزرگ‌ترین دستاورد این شرکت را کارآفرینی و رشد سی‌صد درصدی کسب و کار در شرایط رشد منفی تولید ناخالص ملی و تولید محتوای مبتنی بر فرهنگ بومی و استفاده ازتوانمندی‌های داخلی که یکی از راه‌های ورود به عرصه جهانی برای کشورهای در حال توسعه است، برشمرد. رحمانی خاطر نشان کرد: نه تنها کافه بازار از طریق حفظ نیروی کار و سرمایه‌های انسانی راهی برای جلوگیری از خروج مغزها از کشور بوده است بلکه می‌توان چنین کسب و کارهایی را راهی برای بازگشت مغزها به کشور دانست.وی همچنین در پاسخ به یکی از سوالات خبرنگاران در خصوص حمایت از قانون کپی رایت در بازار گفت:احترام به حقوق مالکیت فکری و معنوی یکی از جدی‌ترین مسایل در کشور است. تصور ما این است که برخورد پلیسی نمی‌تواند بازدارندگی لازم در خصوص استفاده ازنرم افزارهای رایگان را ایجاد نماید، بنابراین بازار از طریق ایجاد امکانات از جمله گسترش کانال توزیع، سهولت در پرداخت و ارائه به موقع به روزرسانی‌ها، جذابیت لازم را برای کاربران ایجاد می‌نماید. علاوه بر آن از طریق همکاری با مرکز دیجیتال وزارت ارشاد و تماس با سرویس‌دهندگان اپلیکیشن‌های رایگان سعی در قانون‌مند نمودن سیستم توزیع و جلوگیری از متزلزل شدن تولیدکنندگان این اپلیکیشن‌ها می‌نماید.

همچنین آرمندهی درباره همکاری با شرکت‌های خارجی و ایجاد بستر ورود آنها به بازار اظهار داشت: در تلاش هستیم از طریق افزایش توانایی‌ها و بازخوردهای مثبتی که شرکت‌ها در بازارهای ایران کسب می‌کنند آنها را ترغیب به همکاری نماییم، در واقع بهتر این است تمایل به فروش اپلیکیشن‌ها در بازار ایران به علت وجود بسترهای مناسب وتوانمندی‌های داخلی باشد تا اینکه بخواهیم فرش قرمز برای تولیدکنندگان و شرکت‌های خارجی پهن کنیم و به دنبال آنها باشیم. به خصوص وقتی بتوانیم سطح بالایی از خدمات را ارائه دهیم، می‌توانیم در تمامی زمینه‌ها شرکت‌های بزرگ خارجی را تشویق به فعالیت بدون واسطه در ایران کنیم. در خاتمه رییس هیئت مدیره کافه بازار در خصوص ورود به زمینه‌های دیگر فعالیت از جمله تولید اپلیکیشن گفت: بزرگترین دشمن کسب و کار درایران چند شاخه شدن و عدم تمرکز در حوزه مشخصی از فعالیت است. دلایل موفقیت شرکت‌های بزرگ اختصاصی بودن وتمرکز داشتن روی یک فعالیت‌ است. همچنین با توجه به فلسفه راه‌اندازی بازار که ایجاد بازار کاری گسترده برای جوانان فعال و توانمند کشور است، منصفانه نیست که بازار با برنامه نویس‌ها و تولیدکنندگان اپلیکیشن‌ها به رقابت بپردازد.

logo-samandehi