یکشنبه، 15 بهمن 02 - 11:53

 

طبق جدیدترین آمار سازمان فناوری اطلاعات، در میان پیام‌رسان‌های ایرانی روبیکا با ۴۴ میلیون و ایتا با حدود ۳۰ میلیون، بیشترین تعداد کاربر را دارند.مهدی مظفری، مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات، جدیدترین آمارهای مربوط به وضعیت پیام‌رسان‌های ایرانی از نظر تعداد کاربر فعال و میزان رشد در تعداد کاربرانشان را اعلام کرده است.به گفته او، در حال حاضر ۶ پیام‌رسان ایرانی بله، ایتا، روبیکا، گپ، آی‌گپ و سروش پلاس بیش از ۱۰۷ میلیون کاربر فعال ماهانه دارند. در میان این پیام‌رسان‌ها روبیکا سهم بیشتری در تعداد کاربر را داشته و پیام‌رسان ایتا هم بیشترین میزان رشد تعداد کاربر را تجربه کرده است.

مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران در خصوص تعداد کاربران فعال ماهانه پیام‌رسان‌ها این ارقام را ذکر کرده است:به ترتیب پیام‌رسان‌های روبیکا با ۴۴ میلیون و ایتا با حدود ۳۰ میلیون، بیشترین تعداد کاربران را به خود اختصاص داده‌اند.

او البته آماری درباره پیام‌سان‌های بله، سروش‌پلاس، گپ و آی‌گپ ذکر نکرده اما در ادامه توضیح داده است که پیام‌رسان ایتا در طول ۱۸ ماه گذشته رشد ۸ برابری در تعداد کاربرانش داشته و به این ترتیب بیشترین میزان رشد را تجربه کرده است. در همین مدت در ۱۸ ماه تعداد کاربران پیام‌رسان روبیکا هم ۳ برابر شده است.مدیر کل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات همچنین به قابلیت اتصال متقابل پیام‌رسان‌ها اشاره کرده و گفته است که در حال حاضر پیام‌رسان‌های بله، ایتا، آی‌گپ و گپ به یکدیگر متصل شده‌اند و دو میلیون کاربر از این قابلیت استفاده می‌کنند:یکی از امکاناتی که پیام‌رسان‌های ایرانی را از انواع مشابه خارجی متمایز می‌کند، امکان اتصال متقابل (MXB) است که کاربران می‌توانند بدون در نظر گرفتن نوع پلتفرم به تبادل پیام بپردازند. بله، ایتا، آی گپ و گپ پیام‌رسان‌هایی هستند که در حال حاضر به یکدیگر متصل‌اند و کاربران آن‌ها می‌توانند پیام‌های متنی خود را تنها با نصب یکی از این پیام‌رسان‌ها رد و بدل کنند.

مظفری با بیان این که «تا کنون بیش از دو میلیون کاربر از قابلیت اتصال متقابل پیام‌رسان‌ها استفاده کرده‌اند» به خبرگزاری مهر توضیح داده است که مهم‌ترین اهداف ایجاد امکان اتصال متقابل سهولت استفاده برای کاربران در برقراری ارتباطات، افزایش رقابت بین پیام‌رسان‌های کوچک‌تر، افزایش محدوده‌ی مخاطبان کسب‌و‌کار، افزایش امنیت و قابلیت اطمینان پیام‌ها و جلوگیری از حملات فیشینگ و اسپم است.

مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات در کنار این قابلیت به موضوع افزایش کاربری و خدمات پیام‌رسان‌های بومی نیز اشاره کرده است: «طی یک سال گذشته پیام‌رسان‌ها تلاش کردند علاوه بر اضافه کردن خدماتی نظیر پیام‌های صوتی و تصویری، گروه‌های صوتی و همچنین خدماتی نظیر دریافت کد پستی و یا خلافی خودرو، کاربری خود را افزایش داده و علاوه‌بر رفع نیاز پیام‌رسانی، خدمات کاربردی را هم ارائه کنند.»

logo-samandehi