شنبه، 05 آبان 97 - 12:19

 

هرگز چنین اتفاقی رخ نداده و نخواهد داد که کسی بار سفر ببندد اما از خانه که بیرون زد نداند کجا می‌خواهد برود و همینطوری فقط برود تا ببیند کجا می‌رسد!

سفر کردن به یک برنامه، برآورد هزینه، تعیین مقصد، تعیین تعداد نفرات و بسته به زمان و نقطه سفر حتی رزرو محل اسکان و تعیین تعداد روزهای سفر احتیاج دارد. به اضافه تمام این بدیهیات اگر با وسیله شخصی سفر می‌کنیم باید از سلامت ماشین، اطلاعات وضعیت آب و هوای طول راه و مقصد، اطلاع از مسدود نبودن مسیری که در پیش گرفته‌ایم، احتمالات ترافیکی و در راه ماندن، کمی آذوقه و حتی امکاناتی برای تامین امنیت و کمک‌های اولیه را نیز در نظر می‌گیریم.

بدیهی‌ است که اداره یک کسب‌وکار هم ملزومات خاص خود را دارد و مثلا هر مدیر باید بداند چه میزان سرمایه، چه میزان مشتری، چه تعداد پرسنل، چه میزان هزینه و مسایلی از این دست در پیش روی خود دارد و به اضافه این موارد در بازاری همچون ایران باید در هر لحظه در جریان بخشنامه‌ها، مقررات، تحریم‌ها، مجوزها و خیلی از مسایل خلق‌الساعه دیگر که می‌تواند کسب‌وکار آنها را متاثر و حتی به تعطیلی کامل بکشاند نیز باشد.

حالا اگر شما مدیر یک کسب‌وکار در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هستید به چند پرسش پاسخ دهید. البته که بد نبود و نیست این تیپ سوالات و نظرسنجی‌ها را نهادهای دولتی و یا نهادهای خصوصی مرتبط با کسب‌وکارهای حوزه فاوا انجام دهند:

۱- چه تصویر و وضعیتی از شرکت خود تا پایان سال متصور هستید؟
۲- چه تصویر و وضعیتی از شرکت خود تا پایان سال آینده متصور هستید؟
۳- اگر اطلاع دقیقی از وضعیت شرکت خود در ماه‌ها و سال آینده ندارید، چه تدابیر احتمالی برای آینده اعم از کوچک‌سازی، بقا و یا حتی تعطیلی شرکت در دستور کار دارید؟
۴- خارج از شرکت خود، تا پایان سال منتظر خروجی کدام وعده، طرح یا چه اتفاقاتی در بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور هستید که احتمالا بر کسب‌وکار شرکت شما نیز تاثیر خواهد داشت؟ پاسخ به این سوال تا پایان سال آینده چیست؟
۵- به این سوالات می‌توان پرسش‌هایی از این دست را نیز اضافه کرد که تا چه میزان (تا پایان سال فعلی و آتی) به گشایش در کسب‌وکار خود امیدوار هستید؟

بگذارید کمی خوش‌بینانه به همه این پرسش‌ها با یک کلمه “نمی‌دانم” پاسخ دهیم و متن حاضر را با این سوال اصلی و کلیدی به پایان ببرم که به نظر شما “چه کسانی و عواملی باعث شده‌اند که نتوانید به این پرسش‌ها، پاسخ دقیق و حداکثر با ۱۰ درصد خطا بدهید؟ مگر نه اینکه اداره یک کسب‌وکار باید روی حساب و کتاب باشد و نباید از رویه‌ای قمارگونه تبعیت کند!؟”

logo-samandehi