دوشنبه، 06 خرداد 92 - 11:48
چوب حراج برهوشمندسازی مدارس

 

چوب حراج برهوشمندسازی مدارس

چوب حراج برهوشمندسازی مدارس

در راستای هوشمند سازی مدارس (که البته بنده با نوع و شیوه اجرای آن که کاملاً اشتباه برداشت شده مخالفم) بعضی از شرکتها میدان را برای رقابت باز دیده اند و هوشمند سازی مدارس را معادل با استفاده از تخته هوشمند معرفی کرده اند. اولاً تخته هوشمند فقط یک سخت افزار است و تا حدودی کار تدریس را سهل تر می کند. دوماً هوشمند شدن مدارس صرف خرید تجهیزات و مخصوصاً خرید یک یا چند برد هوشمند و آن هم با قیمت های سرسام آور نیست. برای هوشمند سازی مدارس باید اولاً معلمان هوشمند داشته باشیم دوماً پایه و اساس تدریس در مدارس هوشمند استفاده از محتوای چند رسانه ای ( یا همان محتوای الکترونیکی ) است. حال اگر معلمان توانمند و متبحر در زمینه کاربرد فناوری های نوین آموزشی داشته باشیم به راحتی می توانیم تدریس بیاد ماندنی و جذابی را به دانش آموزان ارائه دهیم و واضح است که تنها با یک کامپیوتر و یک ویدئو پروژکتور و یا یک تلوزیون بزرگ به عنوان صفحه نمایش نیز می توان به جای تخته های هوشمند استفاده کرد.در این مقاله سعی بر آن شد استانداردهای یک مدرسه هوشمند  را معرفی کنم.

تجهیزات هوشمندسازی

شبکــه

یکی از مواردی که مدرسه شما را در نیل به اهداف هوشمند سازی یاری می کند راه  اندازی یک سیستم یکپارچه است.شبکه از ارکان هماهنگ سازی مدرسه است.از ویژگی های برقراری شبکه در یک مدرسه هوشمند :امکان تبادل اطلاعات یک کلاس با کلاس دیگر،امکان راه اندازی اینترنت پر سرعت و استفاده در سطح مدرسه و کلاس  های آموزشی، امکان نصب آنتی ویروس اصل و مرکزی، ایجاد فضای امن و قابل کنترل در محیط اینترنت برای دانش  آموزان،  امکان مانتیورینگ کلاس  ها برای بالا بردن کیفیت آموزش، مجازی سازی و ایجاد امکانات بسیار وسیع در مدرسه هوشمند

وب سایـت

وب سایت مدرسه می تواند به پایگاهی قدرتمند برای اطلاع رسانی یک مدرسه هوشمند تبدیل شود. در پی شکل گیری ارتباطات اینترنتی و ازمیان برچیده شدن تبادلات حضوری در امور مختلف یک کشور، لازمه وب سایت برای یک مجتمع آموزشی به امری بدیهی بدل شده است.البته ویژگی منحصر به فرد وب سایت در یک مرکز آموزشی همراه بودن آن با سامانه مدیریت جامع مدرسه می باشد.اهداف سیستم مدیریت جامع مدرسه هوشمند دقیقا مبتنی بر اهداف پایه ای هوشمند سازی است.مدیریت هوشمند اساس و زیر ساخت یک مدرسه کاملا هوشمند می باشد. در این سیستم کلیه مسائل مربوط به مدیریت یک مدرسه دیده شده و تمامی ارتباطات لازم در یک مدرسه اعم از روابط اداری، آموزشی و … تعبیه شده است.به موازات رسیدگی به بخش های مختلف یک مدرسه اهمیت فعالیت دانش آموزان در داخل و خارج مدرسه نیز نادیده گرفته نشده است.به این معنی که این پایگاه محیطی امن، کامل، جامع و کاربردی برای تحقیق و پژوهش، تفریح و سرگرمی، ارتباطات، آموزش و پرورش و … دانش آموزان می باشد.

سیستم حضور و غیاب هوشمند

سیستم حضور و غیاب هوشمند شامل یک دستگاه سخت افزاری و یک نرم افزار می باشد. این مجموعه از پارامتر های مهمی هستند که در مدارس هوشمند به آن ها توجه می شود.بالا بردن امنیت و نظارت دقیق بر ورود و خروج دانش آموزان امروزه بیش از پیش ضرورت دارد. یکی از موارد مهمی که در دستگاه های حضور و غیاب حائز توجه است بالا بودن حساسیت و پایین بودن ضریب خطای دستگاه می باشد

مشخصات نرم افزار:امکان گزارش گیری از تاریخ و ساعت ورود و خروج دانش آموزان،  امکان گزارش گیری از غائبین، امکان تعریف تقویم تحصیلی ، امکان تعیین شیفت کاری و مشخص کردن،تعطیلات رسمی و غیر رسمی،ارسال پیام کوتاه برای تاخیر یا غیبت دانش آموزان به اولیاء.این نرم افزار باید با قابلیت هماهنگی با وب سایت مرکز به صورت آنلاین و یا تحت شبکه داخلی و یا به طور همزمان در هر دو حالت مورد استفاده قرار می گیرد. نرم افزار  هوشمند باید دارای دو بعد اصلی می باشد.

 بعد اول : جامع بودن نرم افزار بدین معنا که این سامانه در بر گیرنده کلیه موارد مربوط به یک مدرسه اعم از امور اداری، آموزشی، فرهنگی و … باشد و بتواند پاسخگوی تمامی نیازهای مربوط به مخاطبین و مسئولین مرکز باشد. در نظر گرفتن امنیت بالا برای اطلاعات یک مرکز آموزشی از دیگر گزینه های ضروری است.امکان فعالیت در محیطی کاملا انعطاف پذیر از نظر تنفیذ اختیارات و دسترسی ها با ارائه مدل های قابل تغییر، کاربرد نرم افزار را دو چندان می کند.

 بعد دوم : هوشمند بودن، که در سطح بسیار وسیع در نرم افزار در نظر گرفته شده است. کلیه مباحث مربوط به برنامه ریزی های تحصیلی، ساعات آموزشی، امور اداری، فوق برنامه، تعطیلات و مدیریت هر کدام بصورت کاملا هوشمند امکان پذیر باشد.

تعریف تخته هوشمند

به زبان ساده تخته هوشمند یعنی دستگاهی که تصویر پروژکتور یا نمایشگر را لمسی کند و بتوان با انگشت روی تصویر ایجاد شده کار کرد و با قرار گرفتن در محیط ویندوز بتواند بدون استفاده از کیبورد و ماوس و تنها با لمس کردن به مدیریت اطلاعات  بپردازد ، قرار گرفتن تخته هوشمند در کنار نرم افزار خاص آموزشی محیط  کلاسمان را  تعاملی و مهیج می کند .

دیتا پروژکتور

دیتا پروژکتور دستگاهی است که عمل تصویر رسانی به تخته هوشمند در کلاس را برعهده دارد . یک دیتا پروژکتور شامل  ۵ ویژگی بارز است :۱٫تکنولوژی تصویر۲٫ریزولوشن تصویر ۳٫شدت روشنایی ۴٫کنتراست تصویر۵٫طول عمر لامپ.احراز این ویژگی ها برای انتخاب یک دیتا پروژکتور و بسته به محیط مورد استفاده می تواند کمک بسیار شایانی را به خریداران  داشته باشد.

تعریف سیستم کامپیوتری :

 سیستم کامپیوتری به مواردی مانند : لپ تاپ ، مینی لپ تاپ ، پی سی،مینی پیسی اطلاق می شود که لازمه یک کلاس هوشمند است .

UPS – سیستم منبع تغذیه برق

 لوازم الکتریکی معمولا نسبت به نوسانات ولتاژ برق بسیار حساس هستند. کیفیت غیر ایستا و متغیر برق می تواند بر روی عملکرد کامپیوترها موثر باشد. در این راستا وجود UPS نه تنها به عنوان یک منبع تغذیه بلاوقفه، که به عنوان محافظی در برابر تغییرات ولتاژ ورودی نیز بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود. در نهایت وجود چنین خصوصیاتی است که می تواند از کاربر در مقابل رخدادهایی چون از بین رفتن و یا تخریب اطلاعات سیستم، حتی بدون حضور مستقیم وی ایمن سازد.UPS یکی از ارکان اصلی شبکه کردن یک مدرسه  می باشد. به عبارت دیگر وجود UPS در کنار یک کامپیوتر به معنای امکان ادامه کار در شرایط نرمال برای مصرف کننده به هنگام قطع و یا تغییرات شدید ولتاژ ورودی خواهد بود.

   دوربین مدار بسته

بزرگترین کاربرد سیستم‌های مداربسته ، داشتن امنیت در محیط های مختلف است. کنترل دوربین های مداربسته میتواند از داخل دفتر کار با استفاده از یک کامپیوتر یا از داخل اتومبیلتان یا هنگام سفر با یک نت بوک و تلفن همراه و یا از طریق اینترنت باشد.  فواید نصب دوربین های مداربسته در مدارس به شرح ذیل می باشد :۱٫امکان ارائه ی فیلم کلاس ها به دانش آموزان غائب.۲٫امکان پخش چکیده ای از کلاس های گذشته برای دانش آموزان در هنگام غیبت استاد.۳٫امکان در آمد زایی از طریق فروش فیلم های کلاس های آموزشی۴٫ایجاد امنیت خاطر در والدین بخصوص در کلاس هایی که جمعیت آن ها کم است.۵٫امکان کنترل روش تدریس و برخورد استادان در کلاس ها.۶٫شناسایی و تشویق دانش آموزان قانونمند و مودب

حال  قضاوت با مسئولین و تصمیم گیرندگان است که هوشمند سازی را چگونه تفسیر  کنند و  بازار این حوزه را به دست شرکت های بسپارند که متخصص هستند یا شرکت هایی که با سرمایه گذاری در خرید و فروش  تخته های هوشمند و دیگر تجهیزات هوشمند ادعای  هوشمند سازی مدارس را دارند.جالب اینجاست که بعضی از این شرکت ها حتی تخصصی در این حوزه ندارند ولی بدلیل اینکه متولیان  هوشمندسازی در  این  عرصه  از جانب سازمان ها و ارگان های دولتی حمایت نمی شوند شاهد رشد عجیب و قارچ گونه این شرکت ها هستیم که تمامی محصولات بی کیفیت خود را از کشور چین  وارد کرده و به فروش می رسانند .امیدوریم  مسئولین با رویکردی باز و هوشمندانه در این حوزه فعالیت کنند.

مهدی قربانی

مهدی قربانی

logo-samandehi