شنبه، 24 آبان 93 - 03:13

 

دیرور در برنامه “مناظره” شبکه اول سیما که با حضور نماینده دولت و عضو شورای عالی فضای مجازی و مدیران عامل اپراتور اول و سوم و نماینده ای از مجلس شورای اسلامی اجرا شد که موضوع آن “خدمات و تعرفه های خدمات تلفن همراه” بود.ابتدای برنامه با مستندی شروع شد که مردم به نقد و شکایت از اپراتور ها و کیفیت و کمیت خدمات و سرویس های آنها می پرداختند. گله ی اکثریت مردم از نحوه محاسبه قبوض و قیمت های زیاد خدمات است. البته پیامک های گاه و بیگاه تبلیغاتی نیز نه باید از قلم انداخت.در ابتدای مناظره هر یک از افراد به مدت ۳ دقیقه درباره نقش سازمانی که از طرف آن نماینده بود صبحت کرد و دفاع از عملکرد سازمان خود داشتند و به سازمان های دیگر نقد وارد کردند.

مناظره اپراتور های تلفن همراه

جناب دکتر صبوحی

نماینده دولت جناب دکتر صبوحی که معاون بررسی های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بودند. وی به دفاع از تصمیمات و مصوبات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پرداخت و گفت که این نهاد وجودش ضروری و لازم است اما تصمیم گیرنده نهایی نیست. مهم ترین وظیفه این نهاد را ایجاد فضای عادلانه برای کسب و کار بخش خصوصی است.وی به خواسته های مردم مبنی بر کاهش تعرفه ها و افزایش کیفیت خدمات حق دادو تصریح کرد: قیمت گذاری ها بر مبنای هزینه تحمیل شده بر اپراتور ها برای برقراری و ارائه آن خدمت می باشد. البته وی تصریح کرد که قیمت ها نیز بازبینی می شوند تا قابل پرداخت توسط کاربران باشد. وی افزود:رقابت منجر به افزایش کیفیت و ارتقا خدمات می شود.

مناظره اپراتور های تلفن همراه

دکتر شاه میرزایی

دکتر شاه میرزایی ، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی که در این مناظره شرکت کرده بود ، بیان کرد: رقابت مسئله اساسی است اما همه موارد با ایجاد رقابت حل نمی شود و دولت نباید فقط ایجاد رقابت کند بلکه باید به مسئله مهم تری که نظارت است بپردازد و هم چنین به تعریف دقیق خدمات و اجازه ارائه خدمات جدید بپردازد. وی افزود که باید جایگاه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که زیر نظر شورای عالی فناوری اطلاعات هستند معلوم شود و زیر نظر شورای عالی فضا مجازی باشد. از دولت نیز خواست که از موازی کاری نهاد ها و کمیسیون ها جلوگیری کند و همه این نهاد ها و کمیسیون ها را به یک سو هدایت کند.پس از این دو نماینده ، مدیر عمال رایتل و سپس همراه اول ۳ دقیقه صحبت کردند.

مناظره اپراتور های تلفن همراه

آقای مجید صدری مدیر عامل شرکت رایتل

آقای مجید صدری ، مدیر عامل شرکت رایتل ابتدا کمی به توضیح راجع به رایتل دادند: رایتل به عنوان اولین اپراتور نسل سوم کشور در سال ۹۰ آغاز به کار کرد. در حقیقت ما اپراتور سوم کشور هستیم و تمامی سهام این اپراتور متعلق به سازمان تامین اجتماعی است و ما به این مورد افتخار می کنیم.وی افزود: هدف رایتل حفظ و صیانت از سرمایه تامین اجتماعی است و قصد داریم خدمات را با کیفیت مطلوب تری ارائه کنیم. انتظار داریم با حذف انحصار گام های بهتری برداریم. وی دلیل رشد نچندان خوب رایتل و نرسیدن به برخی از اهداف رادر این سه سال انحصار ، گرانی نرخ ارز و تحریم ها و … عنوان کرد.وی تصریح کرد: در سال ۹۳ نصبت به سال ۹۲ آمار مشترکین ما ۱۰ برابر شده است. بیشترین فعالیت کاربران شبکه ما دیتا است و بیش از ۸۰ درصد فعالیت مشترکین را تشکیل می دهد. تعرفه مناسب در کنار کیفیت مطلوب هدف ما است و تعرفه مشترکین رایتل ۴ تا ۱۰ برابر کمتر از سایر اپراتور ها است. به طور مثال تعرفه مکالمه سیم کارت اعتباری رایتل کمترین تعرفه میان سه اپراتور است.

مناظره اپراتور های تلفن همراه

آقای مجید صدوق مدیر عامل همراه اول

آقای مجید صدوق ، مدیر همراه اول نیز ابتدا آمار و ارقامی از پیشرفت های همراه اول بیان کرد.

همراه اول بیش از ۲۰ سال است که در کنار مشترکین است و تا کنون بیش از ۶۲ درصد سهم بازار را در دست دارد. در حال حاضر تمامی شهر ها و ۴۳۰۰۰ روستا و ۷۰۰۰۰ کیلومتر از جاده ها را پوشش داده است. وی بیان کرد: همراه اول در ۳ شهریور مجوز ارتقا به نسل سوم و چهارم شبکه همراه را دریافت کرده است. تا کنون ۲۰۰۰ سایت در ۴۰ شهر کشور ارتقا پیدا کرده اند. برنامه ما رساندن این تعداد به ۵۰۰۰ سایت تا آخر سال جاری است. البته در نظر بگیرید که همراه اول در طی ۱۰ سال ۲۰۰۰ سایت را راه اندازی کرده بود.وی افزود: در این راه مشکلاتی همانند تحریم و نرخ ارز و کمبود نقدینگی صد راه ما شده است. در سال گذشته شبکه نسل چهارم را در مرو دشت نصب و راه اندازی کردیم اما بعد به دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آن را خاموش کردیم.شب ها تکنیسین ها مشغول ارتقا تجهیزات هستند و در طول روز مشکلی پیش نمی آید اما پیشاپیش از مشکلات و اختلات احتمالی پوزش می طلبم.وی تصریح کرد: ما در طی ۱۰ سال گذشته (۹۲-۸۲) نرخ ما ثابت بوده است و امسال تنها ۶ درصد افزایش نرخ داشتیم. ما در حقیقت ۳۹ درصد با احتساب ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده باید به عنوان سهم بازار به دولت پرداخت می کنیم. ما سعی می کنیم در آن واحد هم منافع مشترکین حفظ شود و هم منافع سرمایه گذاران برجا بماند.

مناظره اپراتور های تلفن همراه

آقای قاضی پور نماینده مجلس شورای اسلامی

جناب آقای قاضی پور ، عضو شورای رقابت و نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با لحنی بشدت خشن و تند به انتقاد از عملکرد دولت کنونی و گذشته و اپراتور ها انتقاد کرد.وی گفت: خصوصی سازی یک مجموعه دولتی به شبه دولتی آن هم یک شبه بزرگترین اشتباه بود. از ورود دستگاه های قدیمی و دست چندم چینی برای سایت های اپراتور ها انتقادد کرد و افزود که اینکار باعث بیکار شدن سرمایه های ملی و مهندسین ایرانی شده است و از سود های بعضا چند ده میلیاردی سهام داران اپراتور ها گله مند بود.در ادامه بحث هایی راجع به نحوه پوشش و درآمد های دولت از اپراتور ها و هم چنین قیمت ها و خدمات باین شده که در بخش بعدی گزاش ارائه خواهد شد.

logo-samandehi