دوشنبه، 04 اردیبهشت 96 - 01:19

 

از نخستین روزهای کاری فروردین ماه سال جاری، سفرهای استانی برخی وزرای دولت آغاز شده و خبر پشت خبر از امضای انبوهی از تفاهم‌نامه‌ها و بهره‌برداری از طرح‌های خرد و بزرگ به سمت رسانه‌ها در حال ارسال است. محمود واعظی وزیر ارتباطات نیز که یکی از سیاسی‌ترین وزرای کابینه دولت یازدهم به شمار می‌رود و معاون سیاسی حزب اعتدال و توسعه (حزب منتسب به رییس‌جمهور فعلی) است، از جمله پیشگامان این فعالیت‌ها به شمار می‌رود.

در همین راستا روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین ماه چهارمین همایش سراسری مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به سبک ایام دهه فجر و هفته دولت، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و تمامی معاونانش برگزار شد. این جلسه که حکم یک گزارش عملکرد را داشت در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح شد تا در روزهای پایانی دولت یازدهم عملکرد وزارت واعظی و معاونانش در رسانه‌ها مطرح شود.

اگرچه در خصوص برخی موارد اعلام شده در آستانه انتخابات و چند و چون برخی عملکردها ابهامات و پرسش‌هایی وجود دارد اما گزارش حاضر بدون هیچ‌گونه قضاوتی به اهم موارد مطرح شده از سوی مسوولان وزارت ارتباطات می‌پردازد.

پیش از این در گزارش‌ها و یادداشت‌هایی که در عصر ارتباط منتشر شد به پاره‌ای از اقدامات و طرح‌های وزارت ارتباطات و زیرمجموعه‌هایش پرداختیم و آنها را مورد بررسی موشکافانه قرار دادیم و بر همین اساس در شماره‌های بعدی نیز واکاوی دقیق‌تری از دستاوردها و خروجی‌های عملی وزارت ارتباطات در دولت یازدهم خواهیم داشت.

اما در چهارمین همایش سراسری مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محمود واعظی ۹ صفحه از ۲۰ صفحه گزارشی که در اختیار وی گذاشته شده بود را به صورت فهرست‌وار اعلام کرد.

واعظی با اشاره به وعده شفاف‌سازی و حقوق شهروندی که در ابتدای دولت یازدهم توسط رییس‌جمهور مطرح شد، گفت: بخشی از این موضوع که مربوط به حوزه ارتباطات است انجام شده و فاز اول دولت الکترونیکی نیز در همین راستا به زودی اجرا می‌شود.

وزیر ارتباطات دولت روحانی همچنین با اشاره به اجرای فاز اول و دوم شبکه ملی اطلاعات آن را از دستاوردهای دولت یازدهم دانست.

از دیگر مطالبی که واعظی آن را نقطه مثبتی در کارنامه خود می‌دانست افزایش پهن باند از ۶۲۴ گیگابیت بر ثانیه به ۶ هزار و ۸۰۰ گیگابیت بر ثانیه بود. وی همچنین وعده داد که تا دوهفته آینده پهن باند به بیش از ۱۰هزار گیگابیت برثانیه افزایش پیدا کند.

 وزیر ارتباطات همچنین صیانت و سالم‌سازی شبکه، مشخص شدن هویت ۳۰میلیون سیم‌کارت بی‌هویت، متصل کردن ۲۷ هزار روستا به اینترنت و نصب ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار تجهیزات نسل سوم و چهارم موبایل را از دیگر اقدامات وزارت متبوعش در سه سال و نیم گذشته عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی نسل سوم موبایل در ۹۰۰ شهر ابراز امیدواری کرد که تا پایان این دولت تمام شهرهای کشور به فناوری نسل سوم موبایل متصل شوند.

واعظی در ادامه صدور پروانه و آزاد شدن تکنولوژی توسط کمیسیون تنظیم مقررات را عاملی موثر در ایجاد رقابت دانست. وی همچنین کاهش تعرفه در بخش‌های مختلف و کاهش ۵۰ درصدی قیمت استفاده از شبکه ملی اطلاعات را که از اسفند ماه سال گذشته ایجاد شده از دیگر نقاط قوت عملکرد وزارتخانه متبوعش دانست.

تولید ۱۲۵هزار اپ فارسی، ایجاد ۱۰۰ هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، افزایش حجم بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات به ۴۰ هزار میلیارد تومان، دسترسی و استفاده ۴۳ میلیون کاربر به اینترنت و اجرای طرح رومینگ ملی از دیگر نکات مثبتی بود که به زعم وزیر ارتباطات در دوره وی محقق شده‌اند.

پس از اتمام صحبت‌های وزیر، عمیدیان رییس رگولاتوری، جهانگرد رییس سازمان فناوری اطلاعات، آذری مدیرعامل زیرساخت و برخی از دیگر مسوولان وزارت ارتباطات هم به سخنرانی پرداخته و دستاوردهای وزارت ارتباطات در این چهار ساله را با جزییات بیشتر برشمردند.

از نکات جالب این جلسه اما مجری‌ برنامه بود که با خواندن شعری بدون وزن، قافیه و ردیف در مدح معاونان وزیر باعث مسرت خاطر جمع حاضر شد.

منبع : عصرارتباط

.

 

logo-samandehi