سه شنبه، 03 فروردین 00 - 06:36

 

توکن‌های غیر قابل معاوضه یا اصطلاحا NFTها تبدیل به سرگرمی جدیدی برای ثروتمندان در سراسر جهان شده اند. این افراد آثار هنری دیجیتال و فیلم و هر محصول دیگری را در قالب NFT با قیمت‌های بعضا گزاف خریداری می‌کنند. برخی از کالاها اگر چه بی ارزش به نظر می‌رسند اما پولدارهایی که برای خرج ثروت خود راهی پیدا نمی‌کنند حاضرند مبالغ عجیبی را برای آنها بپردازند. اکنون بعد از مدتی که از مزایده می گذرد، جک دورسی، مدیرعامل توییتر اولین توییت ارسال شده در این شبکه اجتماعی را به فروش رسانده و یک ایرانی  اولین توییت توییتر را خریداری کرده است است.

اولین توییت توییتر به نام یک ایرانی شد

فروش اولین توییت ارسال شده در قالب NFT و با قیمت حدودا ۳ میلیون دلار یا اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوئیم، ۲٫۹۱۵٫۸۳۵٫۴۷ دلار صورت گرفته است. دورسی NFT اولین توییت توییتر را در تاریخ ۵ مارس به مزایده گذاشت. روز بعد یک کارآفرین ایرانی با نام سینا استوی پیشنهاد ۲٫۵ میلیون دلاری برای خرید این NFT ارائه داد. سینا استوی مدیرعامل شرکت Bridge Oracle است که در حوزه بلاکچین فعالیت دارد. دورسی ۲۱ مارس را با عنوان تاریخ پایان مزایده اعلام کرده بود. روزی که پانزدهمین سالگرد اولین توییت ارسال شده است. به مدت دو هفته پیشنهاد سینا استوی بالاترین پیشنهاد مزایده بود اما او در اقدامی جالب رقم پیشنهادی خود را که بالاترین پیشنهاد بود پیش از پایان مزایده به رقمی عجیب افزایش داد.

اولین توییت در توییتر توسط جک دورسی ارسال شده و محتوی یک جمله کوتاه “در حال راه اندازی توییترم هستم” می باشد. شخصا معتقدم چنین جمله کوتاهی ارزش ۳ میلیون دلار را ندارد هر چند این موضوع در معاملات NFT چیز عجیبی نیست. هفته گذشته یک اثر دیجیتالی به قیمت بیش از ۶۰ میلیون دلار به فروش رسید و همچنین ویدئو کلیپ ۱۰ ثانیه‌ای از لبرون جیمز به قیمت بیش از ۲۰۸ هزار دلار فروخته شد.

سینا استوی در گفت و گو با روییتر اعلام کرد که با ۱۶۳۰٫۵۸۲۵۶۰۱ اتریوم با توییتر برای خریداری NFT اولین توییت تسویه حساب کرده است. جک دورسی اتریوم‌ها را به ۵۰٫۸۷۵۱۶۶۹ بیت کوین تبدیل کرده و کل مبلغ را به خیریه اهدا کرده است. دورسی در یک توییت ضمن تشکر از سینا استوی، واگذاری مبلغ مزایده به خیریه برای صرف در افریقا را تائید کرد.

logo-samandehi