دوشنبه، 04 اسفند 93 - 03:35

 

x491.jpg.pagespeed.ic.pxgyzvSzap

محققان دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به تولید مدل نرم ۳ بعدی قلب برای کمک به تشخیص و درمان بیماری ها شدند. این مدل به پیشرفت و توسعه مطالعه علمی در مورد این عضو حیاتی بدن کمک می کند.

آرزو ابریشمی موحد، پژوهشگر طرح و دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، ساخت مدل های ۳ بعدی را راه حلی برای تعیین دقیق مشکلات اعضای بدن بر شمرد و افزود: روش های کنونی تصویربرداری دو بعدی مانند سی تی اسکن یا MRI دارای نقاط ضعف به ویژه در تشخیص مشکلات و بیماری های پیچیده بافت های بدن هستند.

این پژوهشگر ادامه داد: با پیشرفت فناوری خصوصا در زمینه علوم پزشکی، انتظار می رود تولید ۳ بعدی بافت ها به شیوه ای رایج برای تشخیص بهتر، تعیین روش عمل های جراحی  و کوتاه کردن زمان آن تبدیل شود.

ابریشمی موحد با اشاره به اینکه شیوه معمول در ساخت مدل های ۳ بعدی استفاده از پلی جت است، اظهار کرد: ما به علت در اختیار نداشتن این دستگاه، پس از طراحی و شبیه سازی یک قلب از تصاویر نمونه تهیه شده به وسیله سی تی آنژیو، از روش قالب سازی و تزریق سیلیکون برای ساخت مدل نرم استفاده نمودیم.

از آنجا که جراحی های قلب نوزادان به دلیل کوچک بودن ابعاد، بسیار سخت و پیچیده است، ساخت مدل ۳ بعدی برای شبیه سازی جراحی و انتخاب تجهیزات با اندازه مناسب پیش از عمل می تواند در کاهش مدت زمان این امور و بهبود سریع تر بیمار بسیار موثر واقع شود.این طرح با راهنمایی دکتر ناصر فتورانی و نظارت دکتر هاشمی در دانشگاه امیر کبیر به ثمر رسیده است.

logo-samandehi