پنجشنبه، 21 آبان 94 - 08:57

 

عنوان همایشی است که توسط وحید حیدریان،مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان در روز افتتاحیه نمایشگاه اتوکام ۲۰۱۵ در سالن همایش محل دائمی نمایشگاه بین المللی استان اصفهان برگزار شد.در اولین سمینار این همایش شاخص ها، مولفه ها، چالش ها و فرصت های تحقق شهر هوشمند جهت حاضرین تبیین شد.

IMG_3093

مدیر عامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان در این همایش گفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات زیر ساخت پایه هوشمند، آی سی تی نه تنها امکان تبادل اطلاعات در فضای سایبر را برای مردم فراهم می آورد، بلکه اجزای زیر ساخت های شهر مانند جاده ها، پل ها، ساختمان ها، اتومبیل ها، درختان و… با یکدیگر و با مردم به صورت مداوم و بلادرنگ تبادل اطلاعات می کنند. فضای این تبادل اطلاعات زیر ساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات است و اولین و مهم ترین نکته در خصوص مبحث شهر هوشمند ارائه تعریف درست و یکپارچه از واژگان این حوزه است.
وی افزایش آمار شهرنشینی و در پی آن افزایش آلودگیهای زیست محیطی را مهم ترین عنوان برای حرکت بسوی شهر هوشمند عنوان کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۵۴ میلیون نفر یا بیش از ۷۱ درصد از جمعیت کشور شهر نشین هستند. و کلانشهر اصفهان با حدود دو میلیون نفر جمعیت یکی از شهرهای هوشمند کشور در زمینه بسترهای الکترونیکی و فناوری اطلاعات و ارتباطات بشمار می آید.وی در ادامه تصریح کرد: رشد جمعیت با روند سریع در حال ازدیاد است. و این رشد سریع جمعیت موجبات آلودگی های هوا، آب، خاک، افزایش تقاضا برای منابع محدود و مشکلات و معضلات پیچیده در حمل و نقل و جابجایی را ایجاد می کند.
وی ادامه داد: اطلاعات تبادل شده در این فضا به کمک حسگر ها و پردازنده های دیجیتالی استخراج می شوند که بر روی اشیاء نصب شده اند. این تبادل اطلاعات بین انسان ها و اشیاء در یک شهر هوشمند در یک بستر تبادل اطلاعات یکپارچه است که اهداف و پیامدهای یک شهر هوشمند را میسر می سازد.وی افزود: باید توجه داشت که فقدان فضای باز تبادل اطلاعات، پیشرفت شهر هوشمند را محدود می کند و فقدان استاندارد سازی، هزینه های ساخت یک شهر هوشمند را افزایش می دهد. بدون این دو، پروژه های شهر هوشمند پر زحمت و پر هزینه خواهند شد.
توسعه شهر هوشمند بهترین راه مقابله با چالش های زیست محیطی
حیدریان بهترین راه مقابله با چالش های زیست محیطی در پی افزایش جمعیت شهری را توسعه شهری عنوان کرد و افزود: مفهوم کلی توسعه یعنی بهبود شرایط زندگی، تامین نیازها و زمینه سازی برای رسیدن به اهداف است. وی محورهای توسعه پایدار را اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی عنوان کرد.وی فصل مشترک بین مباحث اجتماعی و اقتصادی را عدالت نام برد. و فصل مشترک مباحث اجتماعی و زیست محیطی را تحمل پذیری خواند. حیدریان همچنین فصل مشترک مباحث اقتصادی و زیست محیطی را زیست پذیری عنوان کرد.وی ادامه داد: فصل مشترک تمام موارد دخیل موجب توسعه پایدار می شود.
مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان متغیرهای اصلی موثر بر پایداری توسعه را مردم، فناوری و عوامل نهادی یا حاکمیت خواند و اذعان داشت: جمع متغیرهای اصلی و محورهای توسعه بهترین مدل برای توسعه شهر پایدار هوشمند است.حیدریان بهترین تعریف برای توسعه پایدار را به این صورت عنوان کرد: توسعه پایدار یعنی توسعه ای که نیازهای بشر را بدون مخاطره افکندن نیازهای نسل های آینده برآورده سازد و در آن به محیط زیست و نسل آینده توجه شود. وی با بیان اینکه قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان پایه و اساس تحقق شهر هوشمند است و گفت: شهر هوشمند حاصل تبادل یکپارچه بین انسان و اشیاء است و این امر تنها با فناوری اطلاعات و ارتباطات میسر می شود.
وی در خصوص بهترین تعریف برای شهر پایدار هوشمند گفت: شهری که بصورت راهبردی از عوامل هوشمند مانند آی سی تی در جهت افزایش توسعه پایدار و افزایش کارایی عملکرد شهری بگونه ای که تضمین کندده سعادت شهروندان باشد اطلاق می شود.حیدریان ادامه داد: در موضوعات شهر پایدار باید تمام عوامل باهم در نظر گرفته شود و شهر خلاق و عوامل تکنولوژیک را زیرمجموعه های شهر هوشمند دانست.
مدیر عامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان، راه اندازی درگاه الکترونیکی را یکی از مهمترین اقدامات این ارگان برای تحقق شهر الکترونیکی و هوشمند خواند و گفت: تا کنون ۹۰ خدمت الکترونیکی فعال بر روی این درگاه به نشانی isfahan.ir ارائه شده است.وی با اشاره به اینکه پیش از این شهرداری اصفهان ۴۴ وب سایت مجزا داشت افزود: با راه اندازی این درگاه الکترونیکی همه این وب سایت ها در یک پایگاه، تجمیع شدند.
وی ۵۴ درصد خدمات ارائه شده را تعاملی و دو طرفه، ۳۰ درصد تراکنشی و ۱۶ درصد یک طرفه و اطلاع رسانی خواند و اظهار کرد: مهمترین خدمات الکترونیکی ارائه شده پرداخت الکترونیکی عوارض نوسازی، کسب و پیشه و خودرو است. سامانه مشورتی ضوابط شهرسازی، بخشنامه ها و مصوبات شهرداری، سامانه نوبت دهی نظام مهندسی، سامانه مسیر یاب اتوبوس، ثبت و پیگیری درخواست ها و شکایت های مردمی، نقشه جامع ترافیک با پخش آنلاین دوربین ها، جستجوی متوفیان در آرامستان باغ رضوان و نرخ کرایه خطوط اتوبوس رانی و تاکسیرانی از دیگر خدمات ارائه شده بر روی درگاه الکترونیکی شهرداری اصفهان است.
مدیر عامل سازمان فاوا شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: از بین این خدمات، ۱۷ خدمت نیز بر روی تلفن همراه ارائه می شود از جمله پرداخت عوارض نوسازی و خودرو، راهنمای گردشگری اصفهان و قیمت بازارهای روز.حیدریان همچنین به تشکیل کارگروه توسعه خدمات الکترونیکی در حوزه فناوری اطلاعات شهرداری اصفهان اشاره و اضافه کرد: این کارگروه به شناسایی و تهیه و ارائه خدمات جدید می پردازد.وی درخصوص مولفه های طبقه بندی شهر هوشمند و امتیازدهی آن به شهرها گفت: موسساتی از جمله scc در انگلستان و یا شورای امور بین الملل در شیکاگو به این مهم می پردازند و شهرهای جهان را بر اساس شاخص های دخیل در شهر هوشمند رتبه بندی می کنند.
همکاری تمامی دستگاه های اجرایی، لازمه تحقق شهر هوشمند
وی لازمه تحقق شهر هوشمند را همکاری تمامی دستگاه های اجرایی برشمرد و گفت: با توجه به اینکه شهرداری اصفهان جزء بزرگترین مرکز اجرایی است اما به تنهایی قادر به ادامه این مسیر نیست. بلکه برای تحقق شهر هوشمند هماهنگی و همکاری کلیه دستگاههای اجرایی لازم است.
حیدریان از جمله پروژه های شاخص شهرداری اصفهان را ارتقاء مرکز داده ، تایین مرکز داده جدید، شبکه فیبر نوری اختصاصی شهرداری، تجهیز ۱۲۵۰ دستگاه اتوبوسرانی به AVL، تجهیز ۳۰۰ خودرو خدمات شهری به سیستم ناوبری، افزایش تعداد دوربینهای نظارت تصویری، تعداد دوربین های ثبت تخلف،اجرای پروژه اصفهان کارت را عنوان کرد.

logo-samandehi