سه شنبه، 19 آبان 94 - 09:06

 

ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه که نقشی تعیین کننده در خاورمیانه دارد، در زمینه های مختلف اقتصاد، تجارت، بازرگانی، صنعت و دانش نیز پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است و به دلیل ثبات سیاسی، امنیت، در حال رشد بودن و دارا بودن منابع، دانش فنی و تخصص بالای منابع انسانی، بازار خوبی برای سرمایه گذاری، ورود به بازارهای جدید و رشد محصول است. بسیاری از تولیدکنندگان جهانی به ایران به عنوان بازاری رو به رشد و قابل اهمیت می نگرند که با داشتن جمعیتی مرکب از اقوام و گرایش های مختلف، طیف جامعی از خریداران و بازار مصرف را شامل می شود.

به ویژه در شرایطی که ایران در حال از سرگیری روابط اقتصادی و بین المللی خود و گسترش تجارت با کشورهای مختلف است، بازار ایران می تواند سهم مشتریان آسیایی کمپانی های بزرگ را تا حد قابل توجهی ارتقا دهد.از این رو حضور مشارکت کنندگان خارجی و یا نمایندگان شرکت ها و برندهای بین المللی در نمایشگاه های ایران به معنای ورود آنان به بازاری جدید، پویا و بالقوه است.استان اصفهان به دلیل قرار گرفتن در مرکز کشور، مرکز مبادلات کشوری و چهار راه ارتباطی مهمی است. اصفهان یکی از کلان شهرهای مهم ایران است که در زمینه صنعت، اقتصاد، کشاورزی، دام و طیور، هنر، صنایع دستی، گردشگری، معادن و ورزش، سرآمد استان های کشور بوده و شاخصه های قابل تأملی در این زمینه دارد.

ict

اصفهان قطب تولید آهن، فولاد، مصالح ساختمانی و پتروشیمی در ایران است و در زمینه صنعت طلا و جواهر نیز لقب پایتخت طلایی ایران را دارد. این استان در زمینه تولید برخی محصولات کشاورزی و دامی، رتبه های نخست کشور را داراست. تنوع و دامنه صنایع و مخاطبان، سرآمد بودن تولیدات اقتصادی و منابع علمی و فنی غنی، این استان را به یکی از کلیدی ترین استان های کشور تبدیل کرده است. کارشناسان بازار معتقدند اگر فروش محصول و یا خدماتی در استان اصفهان با اقبال روبرو شود، به احتمال قریب به یقین موفقیت این محصول در دیگر استان های کشور تضمین شده است.

اتوکام بعنوان بزرگترین اجتماع فناوری اطلاعات در استان اصفهان به حساب می آید.در این نمایشگاه به نمایش و عرضه آخرین محصولات و دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات،گرد هم آوردن علاقمندان به حوزه های مختلف نرم افزار، سخت افزار، شبکه، امنیت و … در فضای نمایشگاه به منظور تبادل اطلاعات، دانش فنی و بیان مسایل و دغدغه های صنفی،ارتقای سطح دانش و تخصص فعالان این بخش، انسجام بخشی شرکت ها و برندهای فعال در این زمینه،کمک به رشد تولیدات ملی و بومی سازی فناوری ها در ایران توسط متخصصان کشور،افزایش سهم بازار کشور از درآمدهای جهانی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات،جلب نگاه مسوولان و برنامه ریزان به موضوع فناوری اطلاعات و ارتباطات و دغدغه های فعالان این بخش پرداخته می شود.
اتوکام یکی از پرمخاطب‌ترین نمایشگاه‌های تخصصی است که طیف وسیعی از فعالان حوزه ICT در زمینه‌های سخت‌افزار، شبکه، نرم‌افزار، رسانه‌های دیجیتال، دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک، اینترنت، وب، امنیت و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی حضور دارند. علاوه بر این، به‌منظور فرهنگ‌سازی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات همه‌روزه همایش‌ها، میزگرد‌ها، نشست‌های تخصصی و سمینارهای ویژه نمایشگاه اتوکام با موضوعات شهر هوشمند،دولت الکترونیک،پیشگیری از حملات سایبری در سازمانها،رایانش ابری و کاربرد آن در سازمانها و شبکه های الکتریکی هوشمند  به‌ترتیب از نوزدهم  تا بیست و سوم   آبان ‌ماه برگزار می‌شود.در این نمایشگاه بیش از ۱۲۰ شرکت از استان‌های مختلف کشور که در سه سالن نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند، به عرضه آخرین تکنولوژی‌ها و محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود خواهند پرداخت.

 توانمندی اصفهان در زمینه IT

اصفهان بعنوان صنعتی ترین استان کشور و با بهره گیری از دو دانشگاه بزرگ اصفهان و صنعتی اصفهان و نخبگان علوم فنی و مهندسی یکی از مراکز اصلی تولید علم و پرپتانسیل ترین استان بعد از تهران برای ارایه خدمات فنی و مهندسی است.در سالیان گذشته بواسطه عدم توجه به فناوری اطلاعات و ارتباطات شاهد رکود و کم رونقی و چالشها و مشکلات فراوانی در فضای فعالیت این بخش بوده ایم. اما با روی کار آمدن دولت یازدهم رویکرد دولتمردان به این صنعت پاک، آن را بعنوان پیشران و زیر ساخت توسعه علمی کشور می دانند و گامهای مؤثری تاکنون برداشته شده است که امید است با بکارگیری تمام ظرفیت های دولت و بخش خصوصی شاهد شکوفایی این صنعت باشیم.

فناوری اطلاعات و ارتباطات بعنوان یکی از صنایع استراتژیک مطرح است. بر این اساس استان در سه سطح زیرساخت فنی،سیستم ها و خدمات الکترونیکی،آمادگی سازمانی همواره ظرفیت های فراوانی را در خود دارد.علاوه برآن وجود دانشگاهها و مراکز آموزشی متعدد که در رشته های فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می نمایند. دارا بودن صنایع بزرگ، داشتن بزرگترین شهرک علمی تحقیقاتی ایران، این استان را استانی منحصر به فرد در این زمینه نموده است.درحال حاضر بیش از پانصد شرکت فعال در زمینه این صنعت پاک در استان اصفهان در زمینه های نرم افزار ،سخت افزار ،شبکه ،اینترنت ،آموزش ،امینت شبکه ،طراحی پرتال و سایت ،مشغول به فعالیت هستند.که این ظرفیت توانسته این استان را در بین استانهای کشور شاخص نماید.

توانمندی قابل وصف استان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب گشته است که تعدادی از این شرکتها در سطح ملی فعالیت نمایند و هرسال در جشنواره های فناوری رتبه برتر را از آن خود نمایند که با توجه به زیرساختهای موجود و وجود شرکتهای توانمند استان اصفهان می تواند در این زمینه نقشی اساسی ایفا نمایند.برگزاری نمایشگاه تخصصی اتوکام تبلور توانمندی اصحاب فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح ملی است که وجود کارخانه های تولیدی و بنگاههای اقتصادی متعدد می تواند بعنوان یکی از جاذبه های اصلی فعالان بخش آی تی همواره مطرح باشد.

غرفه ویژه دانشگاه ها در نمایشگاه اتوکام اصفهان

هدف از برپایی این غرفه، بهبود و تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه های استان اصفهان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و افزایش کیفیت و ظرفیت علمی نمایشگاه اتوکام است.در این غرفه چهار دانشگاه بزرگ استان یعنی دانشگاه اصفهان، صنعتی اصفهان، آزاد اصفهان (خوراسگان) و آزاد نجف آباد و همچنین شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان حضور دارند و امور مربوط به غرفه دانشگاه ها در ستاد علمی نمایشگاه پیگیری می شود.

قرار است دانشگاهیان یعنی استادان و دانشجویان در این غرفه ها توانمندی ها، ظرفیت ها و نوآوری های خود در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و علوم رایانه را به نمایش بگذارند و معرفی کنند.همچنین پایان نامه های دانشجویی مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که موضوع آنها قابلیت تجاری سازی داشته باشد نیز در این غرفه ارائه می شود.همچنین غرفه صنعت در نمایشگاه اتوکام اصفهان از صنایع مختلف استان حضور دارند که در این غرفه، نیازها و اولویت های پژوهشی خود در حوزه رایانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات را اعلام می کنند.

امیدواریم شاهد حضور پررنگ و مقتدر مشارکت کنندگان باشیم و چهره نوینی از مجموعه آی تی را در استان اصفهان متجلی نماییم.

logo-samandehi