دوشنبه، 22 تیر 94 - 05:31

 

 سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در سال ۱۳۸۴ بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تشکیل گردید. طبق بند ۶ ماده ۳۲ آیین نامه شاخه های نظام صنفی رایانه ای به جهت طبیعت کارهای قابل ارجاع به سه شاخه اشخاص حقوقی(شرکت ها)، شاخه فروشگاهی(دارندگان پروانه کسب از اتحادیه خدمات رایانه) و اشخاص حقیقی و مشاوران تقسیم گردیده اند. مشاوران فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای رتبه از بین کارشناسان حقیقی انتخاب می گردند.

سازمان نظام صنفی رایانه ای کل کشور در سال ۱۳۸۷ با برگزاری اولین آزمون احراز صلاحیت مشاوران پایه ۳، به طور رسمی اقدام به تشکیل این شاخه کرد و با انتخاب دور دوم ،اعضایی از این شاخه به هیات مدیره سازمان های استانی و سپس کشوری راه یافتند تا به دغدغه های شاخه مشاوران و اعضاء حقیقی رسیدگی کنند.

ضرورت و انتخاب مشاور

امروزه در منابع علمی و نتایج تحقیقات انجام شده ،یکی از دلایل شکست احتمالی پروژه ای انفورماتیکی یا رایانه ای عدم استفاده از کارشناس یا شرکت مشاور و ناظر معرفی شده است.صرف نظر از الزامات قانونی، انتخاب مشاور یکی از مهمترین و حساس ترین تصمیماتی است که کارفرمایان در جهت انجام یک پروژه اتخاذ می کنند. موفقیت هر پروژه اغلب بستگی به چگونگی کسب تواناترین،مجرب ترین و صاحب خرد ترین متخصص در دسترس را دارد.بهترین نتایج در اجرای یک پروژه هنگامی به دست می آیند که رابطه حرفه ای و اعتماد متقابل بین کارفرما و مشاور وجود داشته باشد.علت این امر آن است که مشاور با تجربه و حرفه ای در هر زمان قادر است تصمیمات صحیح و هدف دار را اتخاذ، و در جهت منافع کارفرمای خود به مرحله اجراء در آورد.بنابراین روش انتخاب مشاور توسط کارفرما اصولا بایستی مبتنی بر معیارهای کیفی صورت پذیرد تا از این طریق بتواند اعتماد متقابل بین طرفین را بوجود درآورده و انجام موفقیت آمیز پروژه را تا حدود زیادی تضمین نماید.طبعاً بکارگیری دو عامل کیفیت  و زمان، هزینه های بیشتر را طلب می نماید.بنابراین کارفرما نبایستی قیمت ارائه خدمات و حق الزحمهِ مشاور را چنان تقلیل دهد که در چنین شرایطی مشاوران نتوانند از عهده اختصاص دادن خدمات با کیفیت مناسب برای زمان کافی برآیند. برقراری حق الزحمه های نامناسب منجر به کاهش محتوی و کیفیت خدمات از طریق صرف زمان کمتر و به تبع آن معمولا با کیفیت پائین تر بر روی پروژه می شود، به این ترتیب تقلیل حق الزحمه مشاور هیچ اطمینانی در کاهش کل هزینه پروژه ایجاد نمی کندزیرا مشاوره های نامناسب اغلب منجر به صرف هزینه های بالاتر در مراحل اجراء و پیاده سازی پروژه می شود که بعضاً رقمی بالاتر از رقم صرفه جوی شده را تشکیل می دهند.انتخاب صحیح یک مشاور با کیفیت بالا تاثیر عمده ای بر هزینه کلی پروژه دارد.تصمیمات اتخاذ شده توسط مشاور در فعالیت های اولیه پروژه،بیشترین تاثیر را در هزینه های دوره عمر پروژه دارد.

کمیسیون مشاوران و اعضاء حقیقی نصر اصفهان

چشم انداز کمیسیون

ارتقاء اعضا به مشاورین متخصص، پویا و توانمند در صنعت انفورماتیک با نقشی فعال و تعیین کننده در پروژه های فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح منطقه

ماموریت کمیسیون

مشاوره به کارفرما و پیمانکار در جهت تعریف صحیح و جامع طرحهای منطبق بر خواست کارفرما، در حوزه ی فن آوری اطلاعات و ارتباطات و مدیریت پیشرفت پروژه های مبتنی بر طرح با رویکرد افزایش کیفیت وکاهش هزینه های اجرایی.

کمیسیون مشاوران و اعضاء حقیقی با تدوین چشم انداز و ماموریت خود ، راه را برای اعضاء این کمیسیون مشخص نموده و در راستای استراتژیها، اهداف و برنامه های یکساله خود را تدوین نموده است و در جهت اجرای آنها گامهای موثری بر خواهد داشت.

استراتژی های کمیسیون

۱٫جذب، حفظ، ارتقاء و بکارگیری اعضاء حقیقی ومشاوران درسازمان نصراصفهان

۲٫فرهنگسازی و تعامل دوسویه باکارفرمایان و همکاران درراستای توسعه کسب وکار

۳٫ایجاد و ارائه خدمات ارزش افزوده به اعضاء

۴٫مطالعه تطبیقی سازمانها مشابه و تدوین پیشنویس طرح الزام استفاده از خدمات مشاورینIT

مسعود لطفی

مسعود لطفی

مسعود لطفی مسئول کمیسیون مشاوران

logo-samandehi