دوشنبه، 22 تیر 94 - 05:02

 

سازمان نظام صنفی رایانه کشور و به دنبال آن سازمان های نظام صنفی رایانه استانی با هدف نظام بخشی و ساختاردهی به بازار این صنعت شکل گرفته و فعالیت می کنند. یکی از ماموریت های مهم سازمان، ارتقاء صنعت از طریق آموزش و افزایش دانش و همچنین انجام پژوهش های احتمالی می باشد. از سوی دیگر بخش قابل توجهی از فعالان صنعت ارتباطات و فن آوری اطلاعات، موسسات و شرکت های آموزش تخصصی هستند که در کنار دانشگاه ها و مراکز عمومی، آموزش های تخصصی لازم را به علاقه مندان ارائه می نمایند. واحدهای آموزش تخصصی، رکن اصلی در تامین نیروی متخصص در صنعت فن آوری اطلاعات و ارتباطات بوده و ایجاد فضای رقابتی سالم و حفظ سطح تخصصی آموزش های ارائه شده توسط این مراکز نقش مستقیم در حفظ کیفیت خدمات ارائه شده به جامعه را ایفا می کند.

کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نظام صنفی رایانه استان اصفهان، یکی از هفت کمیسیون فعال استان است که به عنوان بازوی تصمیم گیری هیات مدیره در حوزه های مربوط به آموزش و پژوهش عمل می نماید. کمیسیون با سه محور اصلی فعالیت تشکیل شده است که عبارتند از: ارتقاء صنفی از طریق نظام بخشی به بازار و واحدهای آموزش تخصصی حوزه فن آوری اطلاعات، افزایش توان اعضا از طریق برگزاری دوره های آموزشی یا اطلاع رسانی درون صنفی در خصوص مهارت های مدیریتی و اداره سازمانی و انجام پروژه های پژوهشی بسته به مورد برای ارتقاء بازار. باید گفت تعیین این ماموریت ها، با هدف برآورده کردن اهداف اصلی سازمان از جمله ارتقاء صنفی و افزایش توان اعضا فعال انجام شده است.

مشابه بقیه کمیسیون ها، مسئول کمیسیون از بین اعضا هیات مدیره انتخاب شده و وظیقه تشکیل آنرا به عهده می گیرد. اعضا کمیسیون آموزش عموما شامل شرکت ها/موسسات آموزشی با سابقه در حوزه آموزش تخصصی، فعالان صنفی و کارشناسان  صاحبنظر در حوزه آموزش یا فعالیت های آکادمیک هستند.

همانطور که گفته شد، یکی از محور های اصلی کمیسیون، نظام بخشی به اعضا آموزشی است. فعالیت های مربوط به این محور با هدف نظم دهی، حفظ کیفیت و ایجاد بازار مناسب برای واحدهائی است که آموزش های لازم برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز در بدنه صنعت را ارائه می نمایند. از جمله این فعالیت ها میتوان به تعامل منسجم و نزدیک با اداره کل آموزش فنی و حرفه ای و انجمن آموزش های آزاد به عنوان متولیان آموزش آزاد در استان، رایزنی با سایر دستگاه های اجرائی استان، همفکری و هماهنگی برای ایجاد بازار رقابتی سالم با اعضا، تهیه مرامنامه صنفی و حفظ کیفیت آموزش می توان اشاره نمود.

در حوزه آموزش درون صنفی، کمیسیون آموزش تلاش دارد اطلاعات و دانش لازم مورد نیاز اعضا را برای هرچه توانمندتر کردن صنف ارتفا دهد. دانش تخصصی توسط واحدهای آموزشی فعال ارائه می شود ولی در کنار توان تخصصی، توسعه واحدهای صنفی و فعالیت آنها در فضای تجاری نیاز به مهارت های دیگری نیز دارد که از آن جمله می توان به آشنائی با قوانین و مقررات، دسترسی به مهارت های مدیریتی و همچنین برگزاری سخنرانی ها و گردهمایی ها اشاره نمود. در این راستا کمیسیون در هر سال حدودا ۸ تا ۱۰ دوره را با همکاری سازمان های زیربط و یا مدرسین با تجره به صورت درون صنفی برگزار می نماید که در آن اطلاعات مورد نیاز اعضا از جمله مقررات سازمانی های زیربط مانند سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و …. و یا مهارت های دیگری مانند مدیریت مالی، اصول مذاکره، روش های نوین بازاریابی و … ارائه می گردد. با توجه به اینکه این دوره ها برای اعضا صنفی برگزار می شود، لذا معمولا در آنها مسائل و موارد با محوریت زمینه کاری اعضا ارائه شده و می تواند موثرتر باشد.

کمیسیون معمولا هر دو هفته یکبار تشکیل جلسه داده و گزارشات خود را به هیات مدیره ارائه می نماید. لازم به ذکر است کلیه فعالیت های مرتبط با تصمیمات این کمیسیون با نظارت هیات مدیره و از طریق دبیرخانه سازمان نظام صنفی صورت می گیرد که جا دارد در این خصوص از زحمات دبیرخانه صمیمانه قدردانی گردد. در پایان کمیسیون اموزش و پژوهش از کلیه فعالان صنفی و اعضا حقیقی عضوکه علاقه مند به همکاری هستند، دعوت می نماید با عضویت در کمیسیون و همکاری نزدیکتر، ما را در انجام هرچه بهتر وظائف و اهداف یاری نمایند. همچنین از صاحبنظران حوزه آموزش و شرکت های آموزشی دعوت نموده و برای همکاری نزدیکتر در معرفی دوره ها و خدمات آموزشی به اعضا اعلام آمادگی می نماید.

مسعود نژاد ستاری

مسعود نژاد ستاری

مسعود نژاد ستاری-مسئول کمیسیون آموزش و پژوهش

logo-samandehi