شنبه، 09 اسفند 93 - 04:09

 

کالای کامپیوتری
به گزارش هفته نامه عصر ارتباط در یکی دو سال اخیر برخی از مسایل داخلی بیش از موضوعاتی چون نوسانات نرخ دلار آزاد، افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل و… موجب اعتراض و گلایه فعالان این حوزه شده است.فعالان بازار کامپیوتر؛ چه فعالان شرکتی و چه عرضه‌کنندگان کالاهای کامپیوتری و تجهیزات دیجیتالی سال‌ها است با مشکلات بسیاری در زمینه واردات، عرضه، فروش کالاهای کامپیوتری و تجهیزات دیجیتال مواجه‌اند؛ مشکلاتی که عرصه را چنان بر گروهی تنگ کرده است که عطای فعالیت در بازار آی‌تی را به لقایش بخشیده و سرمایه خود را صرف امور دیگری کرده‌اند.
اما در یکی دو سال اخیر برخی از مسایل داخلی بیش از موضوعاتی چون نوسانات نرخ دلار آزاد، افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل و… موجب اعتراض و گلایه فعالان این حوزه شده است.
از وضع قوانین و مقررات جدید مالیاتی و بازی‌های تعرفه‌ای با هدف حمایت از تولید داخل و همچنین برنامه‌های موقتی برای مبارزه با عرضه کالاهای قاچاق که بگذریم، یکی از موضوعاتی که گروه‌های مختلف صنفی در حوزه کامپیوتر نسبت به برخی از بخش‌های آن ایرادهایی گرفته‌اند، بحث مالیات است.
اگرچه تمام اعضای صنف به اجرای درست و عادلانه بحث مالیات معتقدند و می‌گویند مالیات حق دولت است و همه ما باید بابت خدماتی که دریافت می‌کنیم مالیات بپردازیم، اما برخی اوقات شیوه‌های محاسبه و پرداخت، بسیار سختگیرانه و غیرعادلانه است که این موضوع موجبات گلایه گروه‌های گوناگون صنف کامپیوتر را فراهم آورده است.
گروهی نیز نسبت به شفاف‌نبودن بحث معافیت‌های مالیاتی انتقادهایی دارند. اعتراض به شیوه‌های سنتی محاسبه مالیات، بی‌اعتمادی ممیزان مالیاتی به دفاتر ارایه‌شده از سوی مودیان مالیاتی و همچنین محاسبه ضرایب مالیاتی از مواردی هستند که بیشترین میزان اعتراض به آنها وارد است و تاکنون اعتراض فعالان حوزه آی‌تی در این زمینه نتیجه‌ای دربر نداشته است.
با توجه به این موضوع، در گزارش این هفته ما به بحث مالیات صنف آی‌تی پرداخته‌ایم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید، این مطلب را بخوانید.
مالیات فعالان بازار کامپیوتر باز هم افزایش یافت
انتشار خبر افزایش ۲۲ درصدی مالیات فعالان بازار آی‌تی، آن‌هم در شرایطی که کسبه بازار کامپیوتر اعلام کرده‌اند حاشیه سود آنها به‌شدت نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است موجب اعتراض شدید اعضای این صنف شده است.
بر اساس گزارش‌های رسیده، افزایش مالیات اعضای این صنف مصوب مجلس شورای اسلامی است و این‌طور که به‌نظر می‌رسد، مانند سال‌های گذشته امکان تجدید نظر در این زمینه وجود ندارد و کسبه ناچار به پرداخت این مبلغ هستند.
به گفته کارشناسان، افزایش مالیات صنفی که دولت هیچ حمایتی از آن در سخت‌ترین شرایط نمی‌کند، به بازار ضربه می‌زند و تبعات ناخوشایندی خواهد داشت و شاید بهتر باشد که امسال با توجه به شرایط خاص بازار و رکود شدید در اکثر ماه‌های سال، سازمان امور مالیاتی نسبت به تعیین میزان مالیات کمی منعطف‌تر باشد. علی ملاقلی‌پور، یکی از فعالان بازار کامپیوتر در این زمینه می‌گوید: هنوز برگه‌های مالیاتی به دست ما نرسیده، اما این‌طور که پیدا است وضعیت کسبه بازار نسبت به سال قبل بسیار وخیم‌تر از قبل خواهد بود. رییس اتحادیه صنف رایانه استان تهران هم با تایید موضوع افزایش ۲۲ درصدی مالیات صنف آی‌تی گفت: در نظر گرفتن چنین مالیاتی در شرایطی که سود کسبه به‌شدت کاهش یافته است غیرمنطقی است و قطعا موجب خواهد شد که کسبه بازار متضرر شوند.
به گفته سید مهدی میرمهدی، در این زمینه اتحادیه صنف رایانه مذاکرتی با سازمان امور مالیاتی داشته‌ است که امیدواریم نتایجی حاصل شود.
وی افزود: درآمد صنف ما طی سال‌های گذشته تغییری نکرده و حاشیه سود ما نسبت به گذشته کمتر هم شده است و در نظر گرفتن چنین مالیاتی منصفانه نیست.
وی افزود: اگرچه گفته می‌شود طی سال‌های اخیر قیمت رایانه، تبلت و تجهیزات رایانه‌ای افزایش چشمگیری داشته، اما باید به این نکته توجه کرد که از این افزایش قیمت سودی نصیب فروشندگان و فعالان این صنف نمی‌شود و در واقع حتی می‌توان گفت حاشیه سود ما سال‌های قبل خیلی بهتر از این بود.
یک واردکننده کالاهای کامپیوتری هم در این باره می‌گوید: در نظرگرفتن چنین مالیاتی برای صنفی که با چنگ و دندان بازار را حفظ کرده‌اند، غیرمنصفانه است. یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر هم در این باره می‌گوید: میزان مالیات تعیین‌شده برای اصناف یکی از موضوعات مهم امسال است؛ چراکه امسال اکثرا کسبه و فعالان بازار سودی کسب نکرده‌اند و افزایش مالیات، بازار را بیش از پیش متضرر کرده و موجب رشد شدید قیمت‌ها در بازار می‌شود.
به گفته وی، اگر همکاران ما سودی بالا داشته باشند موظف‌ هستند مالیات خود را هم بپردازند، اما لازم است مالیات وضع‌شده متناسب با درآمد افراد باشد نه فروش آنها؛ چراکه از آنچه به فروش می‌رسد تنها درصد کوچکی از آن درآمد و سود محسوب می‌شود و بقیه مبلغی است که بابت خرید آن کالا درنظر گرفته شده است. آنها معتقدند احتساب چنین مالیاتی تبعات ناخوشایندی در بازار کامپیوتر به جا خواهد گذاشت و این بازار روزهای سخت‌تری را پیش روی خود دارد.
گرانی در کمین بازار کامپیوتر
واضح است که هر افزایش هزینه‌ای برای فعالان صنف آی‌تی به رشد قیمت کالاهای کامپیوتری منجر می‌شود؛ چراکه کسبه و فعالان بازار تمام هزینه‌های خود را از محل فروش کالاها تامین می‌کنند.
در نتیجه افزایش مالیات در کنار رشد نرخ تورم و افزایش هزینه‌های جانبی، به رشد قیمت کالاهای کامپیوتری در ماه‌های آینده یا سال جدید منجر می‌شود. کارشناسان نیز با تایید این موضوع می‌گویند قطعا دود چنین اتفاقی به چشم مصرف‌کننده نهایی می‌رود و این مصرف‌کننده است که پرداخت‌کننده مالیات صنف آی‌تی است؛ چراکه فعالان صنفی تمام هزینه‌های خود را از محل فروش کالاها تامین می‌کنند.
رییس اتحادیه صنف رایانه نیز با تایید این موضوع می‌گوید: احتمال رشد قیمت کالاهای کامپیوتری بعید نیست و با توجه به این موضوع که در سال جدید به‌جز از مالیات، هزینه‌های جانبی نیز افزایش می‌یابد ما با یک موج بلند رشد قیمت مواجه هستیم. به همین دلیل کارشناسان به خریداران کالاهای کامپیوتری توصیه کردند که اگر قصد خرید کالاهای کامپیوتری را دارند هم‌اکنون برای خرید اقدام کنند.

logo-samandehi