چهارشنبه، 22 مهر 94 - 12:27

 

جامعه جهانی در عصری به سر می برد که در آن اطلاعات و دانش را سرمایه اصلی و عامل اساسی رشد و توسعه یک جامعه می شناسد تا آنجا که  شعار اصلی این عصر است. اطلاعات، ابزار و عامل اساسی به کارگیری دانش در عصر حاضر است.با توجه به نقش اساسی فناوری اطلاعات و عدم  وجود نقشه ی راه واحدی این بار سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان اقدام به تشکیل  اتاق فکر فناوری اطلاعات و ارتباطات استان اصفهان با محوریت بخش خصوصی نمود.در همین راستا گفتگویی با دبیر این اتاق ،مهندس پی سپار  ودکتر نعمت بخش عضواتاق فکر داشتیم.

مهندس-پی-سپار

نحوه شکل گیری اتاق فکر را بفرمایید.

اتاق فکر از زمان استانداری آقای مهندس حسینی در استان تشکیل شده و در دوره آقای بختیاری و دکتر ذاکر نیز برقرار بود ولی در هر دوره با ترکیبی وبا ماموریتی خاص این اتاق تشکیل شده است در این دوره تصمیم گرفته شد که اتاق فکر با محوریت بخش خصوصی وآن هم سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان به عنوان نهادی مردمی که طلایه دار صنعت فاوای استان بوده است مجددا فعال شود تا به صورت چابک و فعال در تصمیم سازی ها و سیاستهای تدوینی برای این حوزه در استان نقش آفرینی کند.

چه ضرورتی در ایجاد اتاق فکر دیدید.

بدلیل اینکه در حوزه فناوری اطلاعات تصمیم گیر واحدی وجود ندارد یا  به عبارت دیگر نقشه راه واحدی برای توسعه فناوری اطلاعات در استان وجود ندارد ودر نتیجه علیرغم انجام فعالیتهای متعدد در استان بدلیل اینکه این بردارها در یک راستا نیستند شاهد برآیند موثری نیستیم . برای مثال مراکز داده متعددی در استان تاسیس ویا در حال تاسیس است ولی بررسی اجمالی نشان میدهد که ظرفیت مورد استفاده شاید ۵۰ درصد نباشد فلذا با هدف تکیه  بر اصل خرد جمعی، ایده پردازی گروهی و ترویج رویکرد خلاقیت و نوآوری در این صنعت ، ایجاد فضایی  برای ایجاد  آفرینندگی جهت حل مشکلات، جلوگیری از فعالیتهای موازی وتکراری در بخشهای مختلف وتجمیع انرژی ها برای توسعه این صنعت در استان ودریافت ایده ها وایجاد بانک ایده اتاق فکر تشکیل شد.

چه چشم اندازی از اتاق فکر دارید.

اتاق فکر می تواند تصمیمات و پیشنهادات خود را که با مشورت اعضاء مختلف از بخشهای  دولتی،شهری،خصوصی و دانشگاهی اخذ گردیده به ذینفعان و دست اندرکاران ارائه و همچنین در خصوص موضوعات درخواست شده از مراجع مختلف نظر کارشناسی و مشورتی بدهد. امیدواریم این اتاق فکر به عنوان مرجع در این صنعت در سطح استان مطرح وهرفعالیت ویا پروژه جدید پس از تایید این اتاق اجرائی شود.بدیهی است حضور وحمایتهای مهندس سیستانی به عنوان نماینده بخش حاکمیتی استان و مشارکت تمامی ذینفعان  در این راستا موثر بوده وانشالله شاهد اعطای این نقش مرجعیتی به اتاق فکر باشیم .

نقش سازمان نصر اصفهان در برپایی این اتاق چگونه بوده است؟

با توجه به نقش پررنگ بخش خصوصی در سیاستهای جدید دولت که سرمایه گذاری با کمک  بخش خصوصی در آن  اجتناب ناپذیر است سازمان نصراصفهان  ضرورت ایجاد پایگاهی خارج از محدودیتهای اداری برای ارائه آزادانه نظرات فنی و کارشناسانه و خلاقانه در حوزه IT مصمم گردید به کمک مدیریت ارشد استان در تحقق منویات توسعه ای در محور فناوری اطلاعات و ارتباطات بشتابد به همین دلیل اقدام به  راه اندازی مجدد اتاق نمودیم.

تاکنون چند جلسه و با چه موضوعاتی اتاق فکر تشکیل شده است.

هفت جلسه تشکیل گردیده که اهم موضوعات مورد بحث ایین نامه و ماموریت و اهداف اتاق، پردیس تولید محتوا ، بررسی طرحهای توسعه دولت الکترونیک استان بوده است.

اعضای این اتاق فکر را چه کسانی تشکیل میدهند.

 با توجه به اینکه نقش آفرینان در این حوزه  زیاد هستند در ساختار اتاق فکر سعی شده است از بخش های حاکمیتی،شهری،دانشگاهی وخصوصی  حضور داشته باشند وترکیب پیشنهادی اتاق فکر که در جلسه هیات موسس مورخ ۲۲/۴/۹۴  لزوم تشکیل  وترکیب اعضا به تصویب رسید. اسامی اعضا اتاق به شرح زیر میباشد:

مهندس سیستانی معاونت مدیریت ومنابع انسانی استانداری ،تعدادی از اعضای دفتر فناوری اطلاعات استانداری ،مهندس شفیعی رئیس سازمان تنظیم مقررات  رادیویی منطقه مرکزی،مهندس قربانی عضو شورای شهر ،مهندس حیدریان مدیر عامل فاوای شهرداری اصفهان ،مهندس اطرج ،مهندس کشائی،مهندس پی سپار،مهندس سلطان الکتابی ،دکتر امیدی معاونت شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان ، مهندس اقارب پرست قائم مقام دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان ،دکتر نعمت بخش از دانشگاه اصفهان ،دکتر ندیمی از دانشگاه آزاد،مهندس جعفریان از هیات رئیسه اتحادیه صنف رایانه اصفهان ،مهندس آیت اللهی مشاور عالی نصر اصفهان،دکتر صفاری مشاور اقتصادی نصر اصفهان وعضو تیم آمایش سرزمین اصفهان.

مطلب مرتبطایده پردازی و مشاوره از وظایف اتاق فکر

نحوه ی برخورد مسئولین دستگاه های دولتی و نظارتی در این خصوص چگونه بود؟

از ویژگی های اتاق استقبال مسئولین در این خصوص  و حضور فعال آنها نقطه مثبت اتاق بوده و برای ما مغتنم است. در اینجا لازم است از حمایتهای آقای مهندس سیستانی معاونت محترم مدیریت وتوسعه منابع انسانی تشکر ویژه داشته باشیم که در همه مراحل مشوق وموجب دلگرمی ما شده است .

خروجی این جلسات را ذکر کنید.

در مورد پردیس تولید محتوا راهکارهای خوبی با مشارکت دانشگاهها و بخش خصوصی پیشنهاد گردیده ودر حال پی گیری هستیم . در مورد طرح توسعه دولت الکترونیک استان که از دغدغه های جدی استاندار محترم میباشد بحثهای مفیدی انجام گرفته و طی جلسات آتی نظر اتاق به صورت مکتوب به ایشان اعلام خواهد شد.

این اتاق چه تاثیری در روند اجرای صحیح پروژه های فناوری اطلاعات دارد ؟

پیش بینی بنده این است که اگر در این اتاق بتوانیم به همگرائی لازم برسیم انشالله یکی از مسائل آینده تدوین نقشه راه توسعه صنعت فناوری اطلاعات وارتباطات استان با رویکرد حداکثری از توانمندیهای بخش خصوصی میباشد.

 بازخوردی که از سایر استانها در این خصوص داشتید را ذکر کنید.

خوشبختانه ایجاد اتاق فکر با استقبال مدیران ارشد در وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات روبرو شده و همواره مشوق ما بوده اند به گونه ای که آقای مهندس سلجوقی عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ضمن ارائه راهنماییهای موثر درخواست اتاق را مبنی بر شرکت در بعضی از جلسات پذیرفته و از نظرات ایشان و دیگر مدیران بهره لازم برده شده است .در خصوص سایر استانها هنوز صحبتی انجام نشده ولی پیش بینی میکنم به محض نمایان شدن خروجی های اتاق الگویی برای سایر استانها باشد.

کارشناسان و متخصصان برای پیوستن یا ارایه نظرات خود به این اتاق چگونه باید عمل کنند.

محل دبیرخانه اتاق سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان و پذیرای  ارائه نظرات ارزشمند صاحب نظران در خصوص شکل و محتوای اتاق می باشند. با توجه به اینکه پشتوانه سازمان نظام صنفی اعضا آن میباشند از همه متخصصان دعوت میکنیم ما را در این مسیر خطیر تنها نگذارند.

در پایان ضمن تشکر از حضور رسانه های استان خصوصا عصر ارتباط در کنار بخش خصوصی و دولت که در ارتقای فرهنگ IT استان نقش خود را ایفا می نمایند توقع داریم  در انعکاس مشکلات اصلی صنعت IT و انتشار موثر نظرات اصحاب این صنعت نقش پررنگ تری را پذیرفته و از تمام دست اندرکاران   حوزه توقع داریم  با ارائه نظرات و پیشنهادات خود در استغنای  کیفی اتاق فکر به ما کمک کنند .

 

logo-samandehi