پنجشنبه، 21 آبان 94 - 08:45

 

محمد اطرج رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان در مراسم افتتاح این نمایشگاه با اشاره به افق روشن صنعت فناوری اطلاعات در پساتحریم گفت: صنعت آی‌تی جاذبه‌های زیادی در خود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از نقش در رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان است.

محمد اطرج رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان

محمد اطرج رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان

رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان اصفهان گفت: وجود زیرساخت‌های مناسب سخت‌افزاری، مرکزیت جغرافیایی و تحصیل ۳۰ هزار دانشجو در رشته‌های مرتبط با آی‌تی همگی از ویژگی‌های خاص اصفهان در حوزه فناوری اطلاعات است. وی در ادامه افزود: شناخته شدن به‌عنوان بخش پیشران اقتصاد در خروج از رکود از نظر رئیس‌جمهور، کسب رده دومین محور توسعه‌یافتگی پس از سلامت از نظر رئیس‌جمهور، عزم استاندار اصفهان برای توسعه این صنعت در جهت پیاده‌سازی دولت الکترونیک، لزوم حرکت به سمت صنایع پاک در اصفهان بر اساس سند آمایش، توجه جدی به آی‌تی در تحقق اهداف کریدور علم و فناوری و ویژگی‌های خاص استان اصفهان که این صنعت را در این استان جذاب‌تر می‌کند.
رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان در ادامه به شرح جاذبه‌های آی‌تی استان پرداخت و خاطر نشان کرد: وجود زیرساخت‌های مناسب سخت‌افزاری، مرکزیت جغرافیایی، وجهه علمی بین‌المللی شهر، وجود مراکز متعدد دانشگاهی، وجود شهرک علمی تحقیقاتی، تحصیل ۳۰ هزار دانشجو در رشته‌های مرتبط با آی‌تی و مهم‌تر از همه نقش اصفهان به‌عنوان معین پایتخت در اوضاع بحرانی همه ویژگی‌های خاص استان اصفهان در این حوزه است و از همین رو باید آی‌تی را در اصفهان جدی گرفت.
وی همچنین به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، شرکت‌های قوی و وجود کنسرسیوم قوی نرم‌افزاری در استان اصفهان اشاره داشت و انتخاب اصفهان به‌عنوان پایلوت شهر هوشمند را اتفاقی دانست که نیل به آن تنها با توجه به صنعت آی‌تی میسر خواهد بود.
اطرج در ادامه چالش‌های استان و شهر را تشریح کرد و اذعان داشت: وجود صنایع سنگین و لزوم حرکت به سمت صنایع پاک، نیاز به کاهش سفرهای درون‌شهری و پیاده‌سازی دولت الکترونیک، بحران بی‌آبی و مشکل توسعه صنایع و کشاورزی همه چالش‌هایی است که با تقویت صنعت آی‌تی قابل ‌رفع است. وی در ادامه نقش مهم این صنعت در افزایش بهره‌وری صنایع و نرخ بازدهی ۴۰ درصدی سرمایه‌گذاری در این حوزه را مثال زد و تصریح کرد: به‌طور قطع ایجاد فرصت شغلی در آی‌تی که هزینه حدود ۱۰ میلیون تومان دارد در مقایسه با ایجاد فرصت شغلی در صنعت که نیازمند ۱۵۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری است به‌صرفه‌تر است.
رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان آینده اقتصاد جهان را از آن آی‌تی دانست و بیان کرد: در سال ۲۰۴۰ بالغ ‌بر ۹۰ درصد کسب‌وکارها در حوزه خدمات خواهد بود که پیاده‌سازی خدمات بدون آی‌تی ممکن نیست.
اطرج در خاتمه پیشنهاد‌های صنف خود به دولت را به این شرح اعلام کرد: لزوم تمرکززدایی در طرح‌ها و واگذاری پروژه‌هایی نظیر دولت الکترونیک به بخش خصوصی منطقه‌ای، انتقال مدیریت تسهیلات در نظر گرفته ‌شده در این صنعت به استانداری‌ها و سازمان‌های نظام صنفی رایانه‌ای استانی، بازنگری در نحوه تخصیص تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی، پروژه‌های استانی به بومی‌ها واگذار شده و از ظرفیت آن‌ها استفاده گردد.

logo-samandehi