دوشنبه، 17 فروردین 94 - 08:51

 

sim-mobile-bug-nohl-hacking.si_

تلفن همراه از جمله ملزومات زندگی بشر امروز است و افراد بسیاری در طول روز از این وسیله برای برقراری ارتباط خود با دیگران استفاده می کنند و حتی چرخ برخی از کسب و کارها بر پایه موبایل می چرخد.حدود  ۲۰ سال و ۹ ماه پیش، پای تلفن همراه رسما به کشور ما باز شد و اولین سیم کارت ها با نوبت دهی چند ماهه (و گاها چند ساله) و قیمت های میلیونی به مردم عرضه شد. اما ۱۲ سال بعد با شکستن انحصار شرکت ارتباطات سیار و حضور اپراتور دوم، خرید موبایل هم برای مردم ساده تر شد و دیگر از صف های طولانی خرید و قیمت میلیونی سیم کارت خبری نبود.

این روند به صورتی گسترش یافت که بنا به آمارهای موجود، تا کنون ۱۲۸ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۶۷۶ سیم کارت در کشور واگذار شده که حدود ۵۲ درصد از این تعداد معادل ۶۶ میلیون و ۸۰۴ هزار سیم کارت در شبکه ۳ اپراتور موبایل ایران فعال هستند.در بین سیم کارت های واگذار شده هم تنها ۱۴ درصد معادل ۱۸ میلیون و ۱۹۱ هزار و ۶۸۳ عدد از نوع دائمی و مابقی یعنی ۸۶ درصد یعنی ۱۱۰ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۹۹۳ عدد از نوع اعتباری (پیش پرداخت) هستند.در بین اپراتورهای موبایل در ایران، ایرانسل با ۶۷ میلیون و ۱۷ هزار و ۸۳۱ عدد، رکورد بیشترین تعداد سیم کارت واگذار شده (حدود ۵۲ درصد کل بازار) و همراه اول نیز با ۳۸ میلیون و ۷۰۳ هزار عدد، رکورد بیشترین سیم کارت فعال (حدود ۵۸ درصد مشترکان فعال) را در اختیار دارند.

همراه اول تا به حال ۱۷ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۵۲۴ سیم کارت دائمی به بازار عرضه کرده است که ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار عدد از این میزان در شبکه فعال هستند. همچنین این اپراتور موفق به فروش ۴۲ میلیون و ۵۳ هزار و ۵۷۴ سیم کارت اعتباری گردیده که تنها ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار عدد از آنها توسط مشترکین استفاده می شود.ایرانسل نیز تا کنون ۹۰۵ هزار و ۲۰۷ سیم کارت دائمی به بازار عرضه کرده است که ۶۶ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۶۲۴ عدد از آنها اعتباری محسوب می شوند.رایتل نیز تنها ۱۱۰ هزار و ۹۵۲ سیم کارت دائمی به بازار کرده و تعداد سیم کارت های اعتباری و دیتای این شرکت به ترتیب ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۶۴۶ عدد و ۳۲۱ هزار و ۱۴۹ عدد است.

با توجه به این آمار می توان گفت ضریب نفوذ سیم کارت در کشور با در نظر گرفتن جمعیت ۸۰ میلیونی حدود ۱۶۰ درصد و ضریب نفوذ شبکه تلفن همراه ۸۳ درصد به حساب می آید.

logo-samandehi