یکشنبه، 03 آبان 94 - 11:02

 

هفته آینده، در تاریخ ۱ نوامبر، کمپانی هیولت-پکارد یا به اختصار HP، قرار است به دو کمپانی بزرگ تبدیل شود تا با تمرکز بیشتری روی تولید محصولات مختلف خود تمرکز کند و در این میان، یک ستاره به خوبی می درخشد.Meg Whitman، مدیرعامل کنونی کمپانی، چهار سال گذشته را سعی بر آن داشته تا با تمام تلاش خود، HP را از ضرر دادن و درجا زدن نجات دهد و آن را به سوددهی رساند. مدیریت یکی از بزرگ ترین شرکت های آمریکایی تنها بخشی از موفقیت های این بانو به حساب می آید.در ادامه همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به زندگی پر فراز و نشیب این ستاره ی درخشان دره ی سیلیکون.

meg-whitman-was-born-in-1956-

مگ سال ۱۹۵۶ در Oyster Bay نیویورک متولد شد.

پدر و مادر وی در جنگ جهانی دوم مشارکت داشتند. مادرش، Margaret Whitman در گینه نو، به عنوان مکانیک صلیب سرخ مشغول به فعالیت بود.

whitman-was-born-with-a-birth-defect-called-dysplasia-her-left-hip-lacked-a-]

مگ با یک عارضه به نام دیسپلازیا متولد شد. مفصل ران پایش دچار مشکل بود و بنابراین به اجبار تا سن سه سالگی یک لباس آهنی بر تن می کرد.

whitman-was-an-avid-athlete-as-a-child-playing-tennis-figure-skating-playing

وی به عنوان یک نوجوان فعالیت بسیاری داشت. تنیس بازی می کرد، شناگر ماهری بود و به اسکیت بازی علاقه داشت. در همین حال محصل خوبی هم بود. ابتدا تصمیم گرفت به پرینستون رفته تا پزشکی را فراآموزد اما پس از مدتی تغییر عقیده داد و اقتصاد خواند. بعدها در هاروارد نیز به تحصیل MBA پرداخت.

whitman-began-her-career-at-pg-in-the-cincinnati-office-in-1979-during-training-she-discovered-that-the-company-wouldnt-issue-credit-cards-to-its-female-trainees

در سال ۱۹۷۹، کار خود را در P&G آغاز کرد. این شرکت قوانینی داشت که به کارآموزان زن خود اجازه مسافرت به صورت تنها نمی داد. وی به مبارزه پرداخت و کار به جایی رسید که قانون شرکت به طور کل در این زمینه تغییر کرد.

حالا وی یکی از اعضای هیئت مدیره P&G است.

whitman-moved-on-to-toy-company-hasbro-where-she-was-responsible-for-the-companys-most-precious-toy-mr-potato-head-one-of-the-oldest-continuously-produced

وی سپس به Hasbro رفت و مسئولیت بخش Playskool را به عهده گرفت. آقای سیب زمینی، یکی از محبوب ترین محصولاتی است که از بخش وی خارج می شد. با مجموع ۶۰۰ کارمندی که داشت، سالانه درآمدی معادل ۶۰۰ میلیون دلار به دست می آورد.

وی برنامه Teletubbies که دورانی طولانی بین کودکان انگلیسی محبوب بود را به آمریکا نیز آورد.

بعدها کار خود در Hasbro را رها کرد تا به مدیرعاملی eBay برسد.

در سال ۱۹۹۸ وی به eBay پیوست. در آن دوران، این شرکت ۳۰ کارمند و درآمدی معادل ۴ میلیون دلار داشت. اما وقتی که در سال ۲۰۰۸ از کمپانی جدا شد، تعداد کارمندان به ۱۵ هزار نفر و درآمد به ۸ میلیارد دلار رسیده بود.

whitman-was-known-for-being-a-demanding-boss-at-ebay-there-was-a-widely-reported-story-that-whitman-allegedly-shoved-one-of-her-employees-then-reportedly-paid-the-employee-a

گفته می شود وی در eBay روحیه ای طلبکارانه از کارمندان خود داشته است. داستان معروفی است که می گوید او با یکی از کارکنان زن خود برخوردی فیزیکی پیدا می کند اما بعدها برای حل و فصل ماجرا، به وی مبلغی ۲۰۰ هزار دلاری می دهد.

meg-whitman-is-married-to-brain-surgeon-and-rhodes-scholar-dr-griffith-r-harsh-iv-a-professor-of-neurosurgery-at-stanford-she-met-him-at-when-she-was-a-sophomore-at-princeton

وی با دکتر گریفیث هارش چهارم، یک پزشک مغز و اعصاب ازدواج کرد. آشنایی این دو به دورانی باز می گردد که آن ها در پرینستون درس می خواندند.

meg-whitman-was-born-in-1956-

وی در سال ۲۰۰۲ مبلغ ۳۰ میلیون دلار به پرینستون اهدا کرد تا دو فرزندش در این دانشگاه بتوانند تحصیل مناسبی داشته باشند.

وی عاشق ماهیگیری به سبک Fly Fishing است. در Fly Fishing با استفاده از طعمه ای خاص، ماهی ها را از آب بیرون می کشند. وقتی مدیرعامل eBay بود، ابزار و لوازم ماهی گیری بسیاری از فروشگاه اش خریداری کرد.

وی هم اکنون در کالیفرنیا زندگی می کند و اریک اشمیت یکی از همسایه های نزدیک او محسوب می شود.

whitman-has-a-net-worth-these-days-of-about-2-billion-

وی سرمایه ای معادل دو میلیارد دلار دارد و اگرچه مثل بیل گیتس علاقه ای به بخشیدن تمام ثروت خود به خیریه ندارد، اما بنیاد خیریه ای بنا کرده اند که بیش از صد میلیون دلار سرمایه در آن ذخیره شده است.

whitman-famously-ran-for-california-governor-on-the-republican-ticket-in-2010-and-lost-to-jerry-brown-she-spent-more-of-her-own-money-on-the-race-than-any-other-self-funded

وی قصد داشت سال ۲۰۱۰ فرماندار کالیفرنیا شود اما رقابت را به جری براون باخت. با این حال در طول تاریخ آمریکا، هیچ شخص سیاسی ای در حد Whitman به تبلیغات نپرداخت. صد ها میلیون دلاری که وی صرف تبلیغات انتخاباتی کرد عملا از بین رفتند.

whitman-joined-hps-board-in-january-2011-when-lo-apotheker-was-ceo-later-that-year-hp-paid-11-billion-for-autonomy-which-turned-into-a-huge-disaster-for-the-company-hp-

Whitman در ژانویه ۲۰۱۱ به اعضای هیئت مدیره HP پیوست، زمانی که Léo Apotheker هنوز مدیرعامل شرکت بود. سرمایه گذاری ۱۱ میلیارد دلاری HP در آن سال و شکستی که در پی آن پدید آمد، سبب شد تا Apotheker از مدیرعاملی برکنار شده و Whitman جای وی را بگیرد.

whitmans-first-few-years-at-hp-meant-delivering-one-big-bit-of-bad-news-after-another-she-had-to-write-off-most-of-the-autonomy-acquisition-and-also-did-big-write-downs-on-other-acquisitions

اشتباهات پیشین مدیران HP سبب شد تا Whitman در شرایط سختی قرار بگیرد و چاره ای جز تمیزکاری برای وی باقی نماند. او مجبور بود بسیاری از فعالیت های پیشین شرکت را به نوعی در ساختار کنونی حفظ کند تا متحمل ضرر نشود اما با این حال اخراج تعداد کثیری از کارمندان تصمیمی عاقلانه بود.

after-rumored-talks-to-acquire-emc-failed-whitman-decided-to-take-the-drastic-measure-of-splitting-hp-into-two-companies-each-divided-company-will-still-be-huge-fortune-50-

پس از اینکه خرید EMC با شکست مواجه شد، طرح جدا شدن شرکت ها توسط Whitman مطرح گشت. حالا قرار است HP به دو کمپانی بزرگ تبدیل شده و این اتفاق ۱ نوامبر رخ خواهد داد.

وی مدیرعامل HP Enterprise باقی می ماند اما در HP Inc به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره فعالیت خواهد کرد.

last-year-whitman-earned-total-compensation-of-over-19-million-as-the-leader-of-hp-

logo-samandehi