چهارشنبه، 10 تیر 94 - 11:33

 

57449c7475132594a04b6b962142b146

هر قشر سنی یا شغلی یک‌سری اصطلاحات برای خودشان دارند که شاید برای همه مفهوم نباشد و لازم باشد از آنها بپرسیم داستان چیست؟ مثلا می‌گویند طرف کره شده، یارو سولاخه، فلانی خفنه، طرف آدم خزیه و از این جور چیزا.

در راستای تولید همین فرهنگ لغت جدید، هفته قبل در یکی از روزنامه‌های همکار، مطلبی خواندم که تا مدت‌ها نیاز به آرایشگاه پیدا نمی‌کنم چون تمام کرک و پرم ریخت. این روزنامه پرده‌ای جدید از دنیای کلاهبرداران و خلافکاران بازار موبایل برداشته و ما را با عبارت جدیدی به نام “شاخ‌بازی” آشنا کرد.

شاخ‌بازی اما کمی نیاز به توضیح دارد، مثلا اگر کسی بتواند یک گوشی چندسال کارکرده را به جای گوشی نو در پاچه خریدار کند، یا یک جنس ۵۰ هزار تومانی را ۵۵۰ هزار تومان آب کند، یا یک مشتری ساده را که آمده یک گوشی ۵۰۰ هزار تومانی بخرد با یک گوشی دو میلیونی تعمیری از مغازه بیرون کنند، به این عمل شریف شاخ‌بازی گفته می‌شود. بعد هر چندوقت یکبار که کسی از این شیرین‌کاری‌ها می‌کنه، می‌گن فلانی شاخ امروز بازار هست.

خلاصه این کلاهبرداران جزء هم برای خود دنیایی دارند و دور هم جمع می‌شوند و با خرده‌دزدی‌های خود حال می‌کنند!

اما من می‌خواهم شاخ امروز را به کلاهبرداران بازار موبایل معرفی کنم تا ماست خود را اساسی کیسه کرده و فکر نکنن که خیلی مثلا زرنگ هستن که چندصد هزار تومان از یک نفر دزدیده‌اند.

البته شاخ‌های حوزه کاری ما خیلی هم زیادند که من برای این که عدالت رعایت بشه و کسی از قلم نیفته سعی می‌کنم همه را معرفی کنم.

شاخ اول اپراتوری است که صدها میلیاردتومان از گذشته تا کنون شارژ مشترکانش را می‌خورد. شاخ دوم شرکت‌هایی هستند که حجم اینترنت مشترکانشان را بالا می‌کشند و میلیاردها تومان به جیب می‌زنند. شاخ سوم اپراتورهای خدمات ارزش افزوده‌ای هستند که هیچ قانون و اقدامی نمی‌تواند مانع ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ایشان شود و میلیاردی سود می‌کنند. و اما شاخ چهارم که خیلی مورد علاقه شخص خود من هست، این پیامک‌های سیریش هستند که مثل انگل به میلیون‌ها کاربر چسبیده‌اند و قربانیان آنها شبانه روز به هر جا سر می‌زنند که راه درمان و توقف این پیامک‌های خفت‌گیر را پیدا کنند. شاخ پنجم هم قاچاقچی‌های مخابراتی، شاخ ششم کلاهبرداری با پیامک تو مسابقه‌ای که شرکت نکردی برنده شدی، شاخ هفتم من طلا پیدا کردم، رمز عابربانکت رو بده بریزم به حسابت، شاخ هشتم جشنواره‌های فروش لوح و تندیس و کلی شاخ‌های دیگه که جا نمیشه بگم.

خلاصه اینها رو که جمع کنید ملتفت این موضوع خواهید شد که به شکلی از اشکال ۵۰ میلیون ایرانی که یا کاربر اینترنت هستند و یا مشترک موبایل، شبانه‌روز سرشان کلاه می‌رود و اوضاع نیز امن و غارت است.

من اینو نوشتم تا بر و بچ کلاهبردار بازار موبایل اساسی شاخ‌شون بشکنه و از این به بعد به جای شاخ‌بازی‌های کودکانه، زیرپای اساتیدی که اسم بردم لنگ پهن کنن و به تلمذ و کرنش بپردازن.

عزت زیاد
آق فری

(منبع:عصرارتباط)

logo-samandehi