یکشنبه، 11 مرداد 94 - 01:04

 

بر آماری که گمرک اعلام کرده ، در سه ماه نخست سال ۹۴ در حدود ۰٫۲ ۲۰۰ تن تبلت با عنوان رایانه لوحی با صفحه نمایش لمسی حداقل ۷ اینچی و قابلیت نصب سیم‌کارت از مبادی رسمی وارد کشور شده است.
با در نظر گرفتن میانگین وزن ۷۰۰ گرم برای هر تبلت، می توان تخمین زد که در حدود ۲۸۶ هزار دستگاه تبلت از مبادی رسمی وارد شده و این میزان واردات در حدود ۱۵٫۵ میلیارد دلار ارزبری داشته است. از این میزان یکصد تن در ماه‌های فروردین و اردیبهشت و یکصد تن مابقی در خردادماه وارد ایران شده است.
به گفته کارشناسان، بررسی این اعداد و ارقام گویای آن است که تقاضا برای تبلت حتی در ماه‌های بی رونق وجود دارد. اما از نظر آنها این موضوعی عجیب نیست و بازار کامپیوتر ایران حتی در بدترین شرایط به حیات خود ادامه داده است.به گفته آنها، به نظر می‌رسد که نیاز بازار ایران به تبلت در بدترین شرایط هم بسیار بیشتر از این حجم واردات باشد و بدون شک بخش بزرگی از نیاز بازار از مبادی غیر رسمی تامین شده است.
به گفته آنها، از آنجا که تبلت کالایی کم حجم است که به راحتی قاچاق می‌شود و بازار مستعدی نیز برای قاچاق دارد، هیچ بعید نیست که در بازار آن شاهد قاچاق باشیم.
پیش‌بینی یا توصیه کارشناسان در مورد وضعیت موجود این است که حالا که شرایط بازار رو به بهبود دارد شاید بهتر باشد که با اتخاذ تصمیمی منطقی در مقابل قاچاق مانع ایجاد شود تا شرکت‌های بزرگ از حضور در بازار ایران منصرف نشوند.

logo-samandehi