پنجشنبه، 19 شهریور 94 - 10:33

 

مهندس شفیعی که از سال ۱۳۸۷ تا کنون به عنوان مدیر کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی (شامل استانهای اصفهان، چهار محال و بختیاری، مرکزی، قم و یزد) فعالیت دارند، دارای مدرک تحصیلی لیسانس برق-الکترونیک از دانشگاه صنعتی اصفهان و فوق لیسانس برق-مخابرات از تهران هستند. ایشان از بدو شکل گیری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا کنون در آن سازمان مشغول فعالیت بوده و قبل از تشکیل سازمان نیز از اعضای کمیته مطالعاتی تغییر ساختار بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و تشکیل نهاد رگولاتوری ICT (Regulatory Body)، تدوین ساختار و شرح وظایف نهاد رگولاتوری و بخش های مختلف آن بوده اند.فعالیت به عنوان مدیر دفتر امور سازمانهای تخصصی بین المللی سازمان و عضویت در هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سوابق کاری ایشان وجود دارد و همچنین تالیف سه جلد کتاب دانشگاهی و چندین مقاله در کارنامه ایشان دیده می شود.سال ها فعالیت در مجامع بین المللی ارتباطات از جمله جامعه مخابراتی آسیا و اقیانوسیه (APT) و اتحادیه بین المللی ارتباطات (ITU)، از ایشان چهره ای شناخته شده در این مجامع ساخته که مسئولیت کمیته ها و گروه های کاری و مطالعاتی متعددی در مجامع فوق را به عهده داشته است و در حال حاضر رئیس کمیته ویژه مقررات بین المللی ارتباطات رادیویی ITU است.

IN1

لطفاً سابقه اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی را شرح دهید.

اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی یکی از ادارات کل منطقه ای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است که به منظور حضور موثر سازمان در سطح کشور و انجام وظایف حاکمیتی و نظارتی سازمان، نظارت دقیق و به موقع بر اپراتورهای ارائه دهنده خدمات ICT و اعمال مقررات، کنترل و نظارت بر فضای فرکانسی، رفع تداخلات فرکانسی و همچنین نظارت بر حسن اجرای ضوابط و مقررات در بخش های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات خصوصاً نظارت بر اجرای مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تشکیل شده اند. منطقه مرکزی شامل پنج استان اصفهان، چهار محال و بختیاری، مرکزی، قم و یزد است و دفتر اصلی اداره کل در شهر اصفهان است.

این اداره کل بعد از تاسیس سازمان بر اساس ماده ۷ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات مصوب ۱۹/۹/۱۳۸۲ مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۲ تشکیل شد. البته قبل از آن نیز به صورت محدودتر و فقط به عنوان مرکز کنترل فرکانس فعالیت داشته است.

سازمان یا رگولاتوری بخش ارتباطات، یک نهاد مستقل قانونگذار و نظارتی است که نقش آن رقابتی کردن بازار ارائه خدمات مخابراتی و فناوری اطلاعات و بالا بردن کیفیت این خدمات است. در ساختار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات وجود دارد که سازمان وظیفه اجرای مصوبات آن کمیسیون و تحقق اهداف و ایفای وظایف مورد نظر در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را به عهده دارد.

هدف اصلی سازمان، توسعه و ارتقای سطح کیفیت خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق ایجاد رقابت عادلانه در بازار و همچنین حفظ حقوق کاربران است. در این راستا، تمامی شرکت ها، اپراتورها و خدمات دهندگان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پروانه فعالیت خود را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دریافت می کنند و این سازمان بر همه اپراتورها چه دولتی و چه خصوصی نظارت داشته و از حق قانونی برای اعمال مقررات بر آنها برخوردار است.  تعرفه خدماتی که توسط این اپراتورها ارائه می شوند، پس از آنکه توسط کمیسیون بررسی و تصویب شد، توسط سازمان به اپراتورها ابلاغ و نظارت می شود.

میزان اهمیت و نقش به سزای سازمان در رونق دادن به بخش خصوصی، از وظایفی که بر مبنای اساسنامه بر عهده آن گذاشته شده است مشخص است.

 اهم وظایف و فعالیت های این اداره کل را شرح دهید.

اداره کل وظایف متعددی را بر عهده دارد که به برخی از آنها در سئوال قبل اشاره شد. اما اگر بخواهیم مختصراً آنها را دسته بندی کنیم:

  • نظارت بر عملکرد کلیه دارندگان پروانه های صادر شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مثل  ISP، ISDP، PAP،SAP و WiMAX، اپراتورهای تلفن همراه و تلفن ثابت
  •  رسیدگی به تخلفات دارندگان پروانه و ملزم نمودن آنها به انجام تعهدات،
  • کنترل و نظارت بر فضای فرکانسی، رفع تداخلات و تخلفات رادیویی و جلوگیری از بهره برداری غیر مجاز از طیف فرکانس،
  •  انجام برخی امور مربوط به صدور پروانه ها،
  •  رسیدگی به شکایات کاربران و مشترکین دارندگان پروانه،
  •  حل و فصل اختلافات بین دارندگان پروانه.

در حال حاضر شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت در قالب چه پروانه ای فعالیت می کنند؟

شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنتی هم به صورت استانی و هم به صورت کشوری تحت پروانه های مختلفی مثل PAP خدمات انتقال داده ها، ISDP توزیع کنندگان اینترنت، ISP عرضه کنندگان اینترنت و SAP فعالیت می کنند.

 در حال حاضر جه تعداد شرکت در استان اصفهان، خدمات اینترنی ارائه می کنند؟

در حال حاضر حدود ۷۸ شرکت ISP, ISDP و PAP دارای پروانه از سازمان هستند و در استان اصفهان مشغول ارائه خدمات اینترنت می باشند و از لحاظ تعداد مشترکین و میزان پهنای باند مصرفی دارای تفاوت های عمده ای هستند که شرکت مخابرات استان اصفهان نیز در این مجموعه قرار دارد.

 با توجه به تغییرات اخیر در خصوص پروانه های سرویس دهندگان اینترنتی در خصوص تغییر پروانه شرکت های  ISP, ISDP توضیحاتی بفرمائید و اینکه چه الزامی به انجام این تغییرات بود؟

از یک طرف مهلت پروانه بیشتر شرکت های ISP و  ISDPو PAP به اتمام رسیده بود که به صورت موقت تا چند ماه تمدید شدند و از طرفی پراکندگی و و همچنین تعداد زیاد پروانه های صادره باعث بروز مشکلاتی در این حوزه شده بود که بازنگری در این زمینه را الزامی کرده بود. در حال حاضر شش اپراتور PSTN، ۱۱ پروانه  PAP، حدود ۸۰۰ پروانه ISP و حدود ۲۰۰ پروانه ISDP علاوه بر شرکت مخابرات ایران مشغول فعالیت هستند که نظارت بر عملکرد آنان را مشکل می کند. محدودیت دارندگان پروانه به ارائه یک خدمت خاص و یا استفاده از یک تکنولوژی مشخص از معایب پروانه های موجود است که سعی شده در پروانه های جدیدد مرتفع شوند. بنابراین مطالعات لازم در این زمینه توسط سازمان انجام و مقرر شد در مورد نحوه ارائه پروانه های جدید تجدید نظر شود. هدف این است که صدور پروانه های جدید منجر به افزایش سرمایه گذاری و توسعه بازار پهن باند و خدمات مبتنی بر آن و نیز رقابت سازنده میان اپراتورها و افزایش کیفیت خدمات شود.

آیا برای تصمیم گیری از مطالعات و روش های جاری در کشورهای صنعتی بهره گرفته شده است؟

طبیعی است که در انجام مطالعات از تجربه سایر کشورهای پیشرو در این حوزه استفاده شود. مطالعاتی در این زمینه صورت گرفت و منتج به مصوبه شماره ۲ جلسه ۲۰۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات شد. پروانه هایی که تاکنون صادر شده اند مبتنی بر تکنولوژی هستند و تکنولوژی روز به روز در حال تغییر است، در حالیکه اپراتورها باید بتوانند در یک دوره طولانی فعالیت کنند. بنابراین موضوع حذف وابستگی پروانه ها به تکنولوژی مطرح شد. این موضوع در پروانه های مرتبط با موبایل و وایمکس انجام شده و در سایر پروانه ها نیز اعمال می شود.

صدور پروانه های جدید از چه زمانی عملیاتی می شود؟

در رویه جدید دو نوع پروانه FCP (ارائه دهندگان ارتباطات ثابت) و Servco صادر خواهد شد. در حال حاضر سازمان از متقاضیان دریافت پروانه FCP ثبت نام به عمل آورده و در حال بررسی شرایط متقاضیان به منظور صدور موافقت اصولی است که نتایج متعاقباً توسط سازمان اطلاع رسانی خواهد شد.

وضعیت شرکت های ISPو  ISDP و PAP بعد از صدور پروانه های جدید چه خواهد شد؟

به دلیل اینکه هدف از صدور پروانه های جدید، ساماندهی و کاهش تنوع و تعدد پروانه های موجود بوده، شرایط تشویقی برای ادغام دارندگان پروانه ISP، ISDP، PAP و PSTN در پروانه های جدید در نظر گرفته شده است و این شرکت ها باید بر اساس مصوبات کمیسیون نسبت به تعیین تکلیف خود اقدام نمایند. تقریباً تمام پروانه های فوق باید حداکثر تا پایان سال ۱۳۹۶ در قالب پروانه های جدید فعالیت نمایند و در غیر اینصورت حذف خواهند شد.

آیا در حال حاضر شرکتی شرایط اخذ پروانه های جدید را دارد؟

اشاره کردم که در حال حاضر سازمان از متقاضیان دریافت پروانه FCP ثبت نام به عمل آورده و بیش از بیست شرکت تقاضای خود را به سازمان ارائه کرده اند که شرایط آنها در حال بررسی به منظور صدور موافقت اصولی است و نتایج آن متعاقباً توسط سازمان اطلاع رسانی خواهد شد.

آیا از اصفهان درخواستی برای پروانه FCP وجود دارد؟

بله تا جایی که اطلاع دارم از اصفهان نیز برخی شرکت ها به صورت مستقل و یا در قالب کنسرسیوم تقاضای پروانه FCP داده اند.

اپراتور های مجازی تلفن همراه از چه زمانی فعالیت خود را شروع خواهند کرد؟

متقاضیان دریافت پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه MVNO تا پانزدهم مرداد ماه فرصت داشتند درخواست و مدارک خود را برای سازمان ارسال نمایند که حدود ۵۰ شرکت تقاضای خود را به سازمان ارائه کرده اند که در حال بررسی است.

وضعیت استفاده از اینترنت در استان اصفهان چگونه است؟

در استان اصفهان حدود ۸۰۰ هزار مشترک اینترنت از طریق خطوط تلفن ثابت  ADSLو حدود ۹۰۰ هزار مشترک اینترنت تلفن همراه GPRS و همچنین حدود ۵۰۰ هزار مشترک اینترنت تلفن همراه ۳G وجود دارد.

خیلی کاربران از کیفیت اینترنت دریافتی خود ناراضی هستند. شما به عنوان نهاد نظارتی چه وظایفی در این خصوص دارید؟

این اداره کل به صورت های مختلف و به طور دائم بر فعالیت دارندگان پروانه نظارت و با موارد تخلف برخورد می کند با این حال بدیهی است نارضایتی هایی از کیفیت و نحوه ارائه خدمات وجود داشته باشد که کاربران مذکور می توانند با مراجعه به سامانه پاسخگویی به شکایات ۱۹۵،  شکایت خود را طرح نمایند تا توسط دارنده پروانه رسیدگی شود. در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب و برطرف نشدن مشکل، این اداره کل به شکایت رسیدگی خواهد کرد.

در چند هفته اخیر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اطلاعیه ای مبنی بر عدم فروش اینترنت توسط مخابرات در ۶ استان را صادر کرد ولی مسئولان مخابراتی تا قبل از اینکه دوباره اجازه فعالیت صادر شود به فروش اینترنت مشغول بودند. آیا مخابرات حق فروش در این مدت را داشت؟

ابلاغ توقف فروش به برخی شرکت ها در واقع در پی نظارت های انجام شده و به منظور حفظ حقوق مشترکین صورت گرفته و تا رفع مشکل و بهبود کیفیت، آن شرکت ها مجاز به افزایش مشترکین خود نیستند و عدم توجه به این موضوع، تخلف و مصداق کم فروشی بوده و با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

 پس چطور با حضور در نمایشگاه کامتکس اقدام به فروش اینترنت کردند؟ آیا اداره کل اقدامی به عمل آورد؟

اشاره شد که آن شرکت ها مجاز به افزایش مشترکین خود نیستند و ثبت نام جدید لزوماً به معنای افزایش نیست چون همواره تعدادی مشترک خارج و تعدادی وارد می شوند. مهم این است که در کل، تعداد مشترکین بیشتر نشود و میزان پهنای باند مصرفی بیش از حد مجاز نگردد.  یکی از جنبه های برگزاری چنین نمایشگاه هایی آشنایی اقشار مختلف جامعه با فناوری های نوین و سرویس های مبتنی بر فناوری اطلاعات است. در راستای پیاده سازی دولت الکترونیک، مردم به عنوان ارباب رجوع های این دولت، باید کاربرانی آگاه به انواع سرویس های فناوری اطلاعات باشند و از این بابت برگزاری این گونه نمایشکاه ها و معرفی و ارائه سرویس توسط شرکت های دارنده پروانه سرویس های فناوری اطلاعات بسیار مفید است. لذا معرفی و فروش سرویس در نمایشگاه بیشتر از اینکه جنبه تجاری داشته باشد، جنبه اطلاع رسانی دارد با این حال تذکرات لازم و اخطاریه به شرکت داده شد و در صورتی که بررسی های اداره کل نشان دهد که توقف فروش به درستی به اجرا نگذاشته شده باشد، اقدامات مقرراتی به اجرا گذاشته خواهد شد.

آیا سامانه ای برای پیگیری در خصوص کیفیت اینترنت برای کاربران اصفهانی وجود دارد؟

بله، سامانه پاسخگویی به شکایات با شماره ۱۹۵ به صورت سراسری و از جمله در استان اصفهان مدت زیادی است که راه اندازی شده و آماده دریافت شکایات مردم در تمام زمینه های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است که در این زمینه نیز اداره کل به شکایات متعددی رسیدگی کرده است.

logo-samandehi