یکشنبه، 08 شهریور 94 - 07:14

 

گزارش مجمع جهانی اقتصاد درباره وضعیت ICT در کشورها منتشر و جایگاه ایران در شاخص‌هایی نظیر جایگاه اینترنت ثابت، سیار، تعرفه اینترنت، مشترکان موبایل، سرویس‌های آنلاین و آمادگی ICT اعلام شد.یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی شده، توسعه پهنای باند است که به ایران امتیاز ۴٫۶ از ۷ را داده و در واقع جایگاه ایران در بین ۱۴۳ کشور جهان، ۱۲۱ شده است.

ICT

به‌رغم تمامی ‌تاکیداتی که برای توسعه پهنای باند شده، ایران در میان آخرین کشورهای این لیست دیده می‌شود. نظام پایش شاخص‌های ICT ایران نشان می‌دهد که میزان پهنای باند بین‌الملل کشور تا پایان سال ۹۳ حدود ۱۸۳ گیگابیت‌برثانیه بوده است. این در حالیست که از سال گذشته تاکنون آمار پهنای باند کشور ماهانه و گاهی نیز به شکل هفتگی در مصاحبه‌های مختلف مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چند برابر می‌شود.
آمادگی محیطی ایران برای بکارگیری فناوری اطلاعات ۳٫۷ از ۷ است و از این جهت رتبه ۹۳ را در بین کشورهای جهان دارد.
درحالی که در یک سال گذشته میزان مشترکان اینترنت همراه به کمک ارایه نسل سوم و چهارم ارتباطی توسط اپراتورهای قالب کشور افزیش یافته است اما بر اساس گزارش منتشر شده کشور ما از نظر دسترسی به پهنای باند اینترنت ثابت رتبه ۷۹ را به دست آورده و در بخش پهنای باند اینترنت همراه ۱۲۴ شده است.
تعرفه پهنای باند اینترنت ایران استثنائا در رتبه ۱۹ قرار گرفته و به عبارتی اینترنت کشور ما جزو ۲۰ کشور با تعرفه ارزان است.
تعرفه تلفن همراه اعتباری (پیش پرداخت) نیز در جایگاه ۲۳ قرار گرفته است و باز هم حکایت از ارزانی نرخ مکالمات توسط سیم‌کارت‌های اعتباری است.
در حالی‌که ضریب نفوذ تلفن همراه ایران ۱۰۵ درصد عنوان شده اما در بخش جمعیت تحت پوشش، میزان مشترکان این بخش ۸۴٫۲ درصد اعلام شده است. پوشش موبایل در ایران نیز جایگاه ۹۷ را در بین کشورهای دیگر به خود اختصص داده است.
در بخش میزان سرورهای امن شبکه جهانی اینترنت به ازای هر میلیون نفر، ایران رتبه ۱۲۴ را از میان ۱۴۳ کشور جهان به دست آورده است.
از طرف دیگر بر اساس اطلاعات منتشر شده در گزارش مجمع جهانی اقتصاد شاخص میزان دسترسی به فناوری‌های روز (آخرین مدل‌های گوشی، تبلت، لپ‌تاپ و رایانه)، ایران را در جایگاه ۱۲۲ قرار داده است.
این گزارش همچنین آینده روشنی برای وضعیت ICT نمی‌بیند. بر اساس آنچه در این گزارش آورده شده شاخص چشم‌اندازهای آتی دولت‌ها نیز نشان می‌دهد که ایران جایگاه ۱۱۱ را از بین ۱۴۳ کشور جهان دارد یا به عبارتی با اجرایی شدن تمامی ‌برنامه‌های دولت در این عرصه باز هم تغییر شگرفی در توسعه ICT کشور ایجاد نخواهد شد.
مجمع جهانی اقتصاد در بخش ارایه سرویس‌های آنلاین رتبه بهتری را برای ایران متصور شده و کشورمان را در جایگاه ۸۴ قرار داده است. در بخش اقدامات تشویقی دولت‌ها برای استفاده مردم از فناوری اطلاعات نیز نشان می‌دهد جایگاه ایران ۱۰۸ است.
رتبه دسترسی مدارس ایران به اینترنت طبق این ارزیابی، ۱۲۶ از میان ۱۴۳ کشور جهان شده است و در بخش میزان دسترسی مردم برای استفاده از فناوری اطلاعات در سرویس‌های پایه مانند سلامتی، آموزش و سرویس‌های مالی نیز رتبه ۱۰۶ را به دست آورده است. اما از سوی دیگر این گزارش میزان دسترسی مردم به رایانه شخصی، جایگاه ایران را جزو ۷۰ کشور اول دنیا قرار داده است.

logo-samandehi