سه شنبه، 05 خرداد 94 - 10:51

 

IMG_7899

جایگاه سازمان را در این مدت ریاست خود چگونه دیدید؟

ضمن خسته نباشید به همه فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، خوشبختانه تلاشهای بسیار خوبی در سه دوره قبل در راستای استقرار واقتدار سازمان انجام شده و امیدواریم با برنامه ریزی تدوین شده سه ساله حول محورهای تعیین شده بتوان جایگاه  سازمان را استحکام ودرراه توسعه اقتدار سازمان قدم برداریم  و این امر میسر نخواهد شد مگر با همدلی و مشارکت اعضا.

سازمان نظام صنفی استان اصفهان چه جایگاهی در کشور دارد؟

در حال حاضر در ۲۸ استان کشور سازمان شکل گرفته و فعالیت می نماید. با توجه به قدمت ۱۰ ساله تشکیل سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان و فعالیت های انجام شده در سه دوره قبل اصفهان جایگاه بسیار خوبی را در کشور دارد و از استانهای مطرح می باشد. همچنین فعالیت های خوبی را نمایندگان استان در شورای مرکزی داشته اند که مظهر آن مسئولیت ریاست نصر کشور توسط رئیس نصر اصفهان در دوره قبل میباشد.

از برنامه های سازمان نصر اصفهان را در سال ۹۴ بگویید

پس از تشکیل هیأت مدیره دوره چهارم برنامه سه ساله تدوین شد که رسالت سازمان توسعه اقتدار تعیین  و در راستای رسالت سازمان سه استراتژی تعریف شد. ۱- توسعه بازار ۲- توانمندی اعضا  ۳- تمرکز بر سرویس، که براساس آن چهار هدف ۱- افزایش تأثیرگذاری سازمان در بهبود کسب و کار ۲-افزایش تأثیرگذاری سازمان در توانمندسازی اعضا ۳- تقویت ظرفیت های اجرایی سازمان  و  ۴- افزایش امید و نشاط در صنف  مشخص شده است که امید است کمیسیونهای سازمان در راستای این اهداف فعالیت های خود را به پیش ببرند.

از جلسات با استانداری و شهرداری بگویید

به جهت ارتباط و تعامل هرچه بیشتر با استانداری و شهرداری چندین جلسه برگزارشده و نتایج خوبی حاصل شده که امیدواریم با تداوم آن بتوان در راستای تشکیل اتاق فکر فاوای استان با همکاری دستگاههای ذیربط ، توسعه طرحهای  دولت الکترونیک ، شهر الکترونیک و توسعه فناوری اطلاعات در مدیریت شهری گامهای مؤثری با توجه به توانمندیهای بسیار خوب استان در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات برداشته شود.

نقش سازمان نظام صنفی رایانه ای در تغییر نگاه سازمانهای دولتی به فناوری اطلاعات را چگونه می بینید؟

یقینا سازمان به عنوان تنها نماینده قانونی بخش خصوصی  که بر اساس قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم افزار مصوب مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است بایستی نقش آفرینی موثری در این تغییر نگاه داشته باشد . تاکنون با برگزاری همایش، سمینارها و کارگاههای آموزشی و از همه مهمتر حضور نمایندگان سازمان در دستگاههای اجرایی و نشست با مدیران IT توانسته ایم تعامل بسیار خوبی ایجاد کنیم . همچنین بخشنامه های صادرشده توسط استانداری اصفهان در این خصوص مؤثر بوده است. انتظار میرود کلیه فعالین این حرفه در ارائه طرحها وایده های نو  برای دستگاههای دولتی بیش از پیش فعال شده و بازارسازی را جایگزین بازاریابی نمایند تا شاهد توسعه بیشتر فناوری اطلاعات به عنوان یک ابزار موثر وپیشرو در دستگاهها باشیم .

از پروژه هایی که سال ۹۳ با حضور دکتر واعظی قرار بر اجرای پایلوت آنها در اصفهان بود چه خبر؟

پس از معرفی پروژه های مورد نظر استان به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات چند جلسه با حضور دکتر براری و مهندس جهانگرد معاونین آن وزارتخانه صورت گرفته  و امیدواریم با پیگیریهایی که از جانب استانداری و سازمان  بعمل می آید شاهد اجرایی شدن آن پروژه ها باشیم.

در خصوص بودجه فناوری اطلاعات اصفهان توضیحاتی بفرمایید.

با توجه به اینکه ردیف بودجه مستقل با عنوان فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاههای اجرایی درنظر گرفته نشده است و برای بانجام رساندن پروژه های تعیین شده در طرح دولت الکترونیک نیاز مبرم به داشتن اعتبار می باشد با استانداری در این خصوص مذاکراتی انجام شد که امیدواریم به نتیجه برسد. همچنین پیشنهاد ایجاد صندوقی بنام صندوق توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در استان را داشته ایم که درصدی از مازاد درآمد استان بمنظور هزینه نمودن در این بخش در این صندوق سپرده گذاری شود. همچنین با توجه به اینکه شروع کار ما در سال گذشته همزمان با بسته شدن بودجه ۹۴ استان بود پیشنهاد کردیم برای بودجه ۹۵ دستگاهها حتما ردیف بودجه مستقلی برای توسعه دولت الکترونیک وطرحهای فاوای دستگاهها در نظر گرفته شود که البته این بودجه ها بایستی با هماهنگی ودرراستای سیاست گذاری های اتاق فکر پیشنهادی فاوای استان ونقشه راه فناوری اطلاعات استان هزینه گردد .

از برنامه هایی که برای اعضای دارید توضیحاتی بفرمایید.

سازمان در کنار بحثهای توسعه وبهبود فضای کسب وکار وتمرکز بر توسعه  سرویس به جهت خدمت رسانی به اعضا و در جهت ایجاد امید و نشاط در صنف بخش روابط عمومی خود را بیش از پیش فعال نموده تا با اجرای برنامه های تفریحی- ورزشی و تشکیل دوره ها و کارگاههای آموزشی مورد نیاز و… بتواند در راستای خدمات رسانی اقدامی هرچند ناچیز انجام دهد که در این خصوص همراهی و همدلی اعضا بسیار حائز اهمیت می باشد که امیدوار است همکاران محترم با ارسال پیشنهادات و انتقادات سازنده ما را یاری نمایند.

از کمیسیونهای سازمان چه خبر؟

پس از بررسی در هیأت مدیره هفت کمیسیون شامل کمیسیون نرم افزار به مدیریت آقای مهندس فرشاد احمدی،کمیسیون امور صنفی و رفاهی به مدیریت آقای مهندس سعادت پاشا،کمیسیون سرویس های الکترونیکی به مدیریت آقای مهندس حمیدرضا ابوطالبی،کمیسیون اینترنت و شبکه های ارتباطی به مدیریت آقای مهندس مرتضی افشار،کمیسیون آموزش به مدیریت آقای مهندس مسعود نژادستاری،کمیسیون مشاوران به مدیریت آقای مهندس مسعود لطفی،کمیسیون سخت افزار به مدیریت خانم مهندس ماندانا خوروش به تصویب رسید. این کمیسیونها به عنوان بازوی کارشناسی سازمان  با توجه به اهداف تعیین شده در برنامه سه ساله فعالیت خود را شروع کرده اند و امیدواریم با مشارکت فعال اعضا  تلاش نمایند تا پیشرفت در اهداف سازمان حاصل گردد.

در حال حاضر رکودی که در بازار فناوری اطلاعات است را ناشی از چه عواملی می بینید؟؟

البته رکود موجود خاص فناوری اطلاعات و ارتباطات نیست ودلائل آن نیز برای همه مشخص است . این صنعت نیز از ابتدا تا کنون شاهد افت و خیزهایی بوده است ولی در حال حاضر رکودی که در بازار وجود دارد را می‌توان بخاطر کمبود نقدینگی و شرایط اقتصادی و عدم تغییر نگاه ما به بازاردانست. البته در همین شرایط رکود و تهدید باید بدنبال ایجاد فرصت بود و در جهت توسعه کسب و کار از آن بهره جست . امید و انتظار این است که دولت سریعتر بسته حمایتی خود از فضای کسب وکار را عملیاتی نموده وبا اولویت بخشی به این صنعت و حمایت از آن  اثرات رکود را کمتر نماید.

چه توصیه ای برای شرکتهای فعال در این حوزه جهت سپری کردن این شرایط دارید؟

ماهیت فناوری اطلاعات و ارتباطات بروز شدن، نوآوری و خلاقیت است. بر این اساس شرکتهای فعال در این حوزه تنها با تکیه بر تولیدات خود نمی توانند موفق باشند و باید به فکر بازارسازی وکشف بازارهای جدید و مشتریان جدید باشند که این امر نیازمند ارتقاء دانش و کسب مهارتهای جدید و آگاهی از پیشرفت های دنیای امروز در این صنعت وداشتن واحدهای تحقیق وتوسعه فعال است . همچنین رفتن به سمت ارائه سرویس به اقشار جامعه ورفع نیازهای روزمره آنها وایجاد درآمد از این مسیر نیز میتواند به ایجاد بازارهای جدید کمک کند.

در خصوص شرکتهای نوپا و استارت آپ نقش حمایتی سازمان را تشریح کنید

در خصوص شرکتهای نوپا نقش حمایتی سازمان افزایش توان علمی و اجرایی آنها وایجاد ارتباط آنها با شرکتهای قدیمی وبا تجربه و کمک به توسعه بازار میباشد .سعی داریم  با برگزاری دورهای آموزشی و حضور آنان در همایشها، سمینارها، کمیسیونها  وحضور اعضا ما در رویدادهای مربوط به ایشان یک تعامل دو طرفه ایجاد کرده و امیدواریم با تشکیل کمیته ای در کمیسیون نرم افزار  بتوان این نقش را پررنگ تر کنیم و انسجام بیشتری برای آنان بوجود آوریم.

برای ساماندهی بازار نرم افزار چه تدابیری اندیشده اید؟

ساماندهی بازار نرم افزار یکی از اولویت های کاری است که دراین خصوص قرار شده است کمیسیون نرم افزار برنامه های لازم را تدوین تا پس از تصویب اجرایی گردد . به صورت کلی میتوانم بگویم یک بازنگری جدی به این حوزه چه در داخل صنف وچه در خارج آن وفرهنگ موجود در مورد محصولات نرم افزاری  مورد نیاز است تا بتوانیم از نابسامانی های موجود در این حوزه رهائی یابیم. خوشبختانه قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم افزار و هدف تعریف شده برای ایجاد سازمان بهترین ابزار قانونی برای ساماندهی به وضع موجود میباشد.

وضعیت فناوری اطلاعات استان اصفهان را چگونه می بینید؟

با توجه به زیرساخت های موجود و دارا بودن نیروی انسانی تحصیل کرده  در استان وشرکتهای بسیار توانمند ، هنوز با جایگاه واقعی فاصله داریم.  امیدواریم با همت بیشتر بخش خصوصی و اعتماد جدی دستگاههای دولتی وحمایتهای خوب استاندار محترم  که جادارد از پی گیریهای مستمر ایشان تشکر کنیم و حمایت های مدیریت کلان کشور بتوان پروژه های بزرگی را در اصفهان کلید زد و در این عرصه با توجه به پتانسیل های موجود جایگاه این صنعت را ارتقاء دهیم . اگر در واگذاری پروژه های استانی به شرکتهای بومی دقت بیشتری صورت گیرد وبه بخش خصوصی اعتماد بیشتری کنیم مطمئن هستم که بخش خصوصی نیز پاسخگوی این اعتماد خواهد بود.

logo-samandehi