یکشنبه، 18 مرداد 94 - 03:02

 

مجید-کرباسچی

تعریف شما از نمایشگاه فروش چیست؟
جشنواره فروش تجهیزات دیجیتال حرکتی است در جهت توسعه بازار در مقطع زمانی خاص از سال که شوک فروش بر بازار مصرف ایجاد کرده و با کاهش قیمت و افزایش انگیزه و قابلیت مقایسه ای آسانتر مصرف کننده را تهییج به خرید اقلام مورد نیاز میکند.
مزیتهای نمایشگاه نسبت به سالهای قبل را بفرمایید.
فضای بزرگتری اختصاص داده شده و ماهیت آن تفاوت چندانی نداشته است.
در خصوص بهتر شدن نمایشگاه نسبت به سالهای پیش چه تدابیری اندیشه اید؟
گاها در حوزه کیفیت و یا قیمت نظارت بیشتری اعمال شده .البته اطلاع رسانی جامع تری در حال برنامه ریزیست.
در این دوره حضور چه شرکتهای بزرگی و از کدام استانها را شاهد هستیم.
علی الاصول در این جشنواره بزرگی و کوچکی سایز شرکتها هدف نیست بلکه قیمت کالا و خدمات و قابلیت مقایسه امکاناتی ملاک برتریست. این شرایط پدید آمده تا فروشندگان آزادانه به رقابت قیمتی بپردازند و مشتریان با تنوع محصولات مواجه بوده و خرید آسانتری را تجربه کنند.
دلیل برگزاری این نمایشگاه از سوی اتحادیه رایانه ی اصفهان را بفرمایید
یکی از وظایف اتحادیه های صنفی توسعه بازار و یا بازار سازی برای اعضا است. جشنواره های فروش یکی از راههای نیل به این وظیفه است. طبیعیست شرکتها و فروشگاهها در حوزه فناوری اطلاعات با سرعت تغییر تکنولوژی روبرو بوده و انتقال این تغییرات به مخاطبان به راحتی و به سرعت صورت نمیگیرد لذا اینگونه رویدادها مکان خوبی برای به روز کردن ذهن مخاطب و طبیعتا ایجاد درخواست در آنهاست.
گویا نام این اتحادیه هم تغییر پیدا کرده به اتحادیه فناوری اطلاعات.علت این تغییر نام در چیست؟
البته نام کامل اتحادیه صنف تولید و فروش سیستمهای رایانه ای و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات گذاشته شده. است.با تغییر اساسنامه توسط کمیسیون نظارت استان و تغییراتی در رسته ها ضرورت تغیر نام بدیهی بود.نام قبل مربوط به دهه ای بود که کامپیوتر وسیله مستقل و تک کاربری بود اکنون با تغییرات دنیای فناوری اطلاعات رسته های متعدد جدیدی با توجه به نیاز روز به اتحادیه اضافه شد که نام اتحادیه رایانه نام مناسبی تلقی نمیشد. نام جدید کل فعالیتهای تحت نظارت اتحادیه را پوشش میدهد.
با توجه به شرایط رکود در بازار آیا برگزاری این نمایشگاه برای شرکت کننده ها موثر است.
البته به نظر من رکود در بازار پروژه های بزرگ فناوری اطلاعات و کارهای زیرساختی بیشتر نفوذ دارد تا سطح مصرف. لیکن به هر حال اثر رکود در این بازارابدا کتمان کردنی نیست. متاسفانه بسیاری از مصارف کالاها و خدمات فناوری اطلاعات اکنون به عنوان اولویتهای غیر اصلی خانوارها و یا کسب و کارها منظور شده و لذا در سبد خریدهای اولیه قرار نمیگیرند. اما با تمام این موارد همچنان جزء لاینفک زندگی نسل جدید است و حذف آن ناممکن. پس فروش هوشمندانه کالا یا خدمات همچنان میتواند جایگاه داشته باشد. دلیل این مدعا وجود آمارهای جالب و دور ذهن از فروش برخی شرکتها از فروش مستقیم است. بنظر میرسد جشنواره دلیل خوبی برای فروش هوشنمدانه میتواند باشد البته اگر با روشهای سنتی فروش با آن برخورد نشود.
توصیه ی شما به فروشگاه ها و اعضای صنف برای عبور از این شرایط چیست؟
همکاران عزیز ما به دو گروه تقسیم شده اند گروهی همچنان سنتی در انتظار حضور مشتریان نشسته و از وضعیت بازار و واردات و ارز و زیر فروشی و رقابت ناسالم و گرانی و وضع بد مالی مردم و ….. شکوه میکنند و هر از چندگاهی کسب خود را تعطیل میکنند. گروهی دیگر به جستجوی راههای دیگر یافتن پنیر خود هستند. درک نموده اند که راهکارهای فروش سابق عمرخود را کرده و دیگر جوابگو نیست امروز چند ده میلیون تومان تبلیغ محیطی مشتری را به محل شما نخواهد کشید فروشگاهها عمدتا تبدیل به محلی برا ی دیدن فیزیکی کالاها شده و خرید از طریق دیگری انجام میشود برای ادامه کسب در این بازار ، بازاری که خود متحول کننده سایر کسب و کارها بوده است تحول و همگامی با شرایط جدید لازم است. بخاری نفتی در حالت عادی دیگر کاربرد ندارد انرژی خورشیدی را باور کنیم و بدنبال شیوه های جدید فروش باشیم همچنان هیچ کاری بدون بستر آی تی کارایی ندارد و نیازها پابرجاست سهم مان را اشتباه جستجو میکنیم. بسیاری از واحدهای کاری فناوری اطلاعات ایران توانسته اند کار خود را تغییراتی دهند و درهمین اوضاع رشدهای چشمگیری داشته باشند همه آنها را میشناسیم و تحسین میکنیم و روزانه راجع به آنها حرف میزنیم و تحلیل میکنیم اما همچنان کار قبلی خود را ادامه میدهیم!
آماری در خصوص تعداد بازدیدکننده های سال پیش بفرمایید.پیش بینی امسال چقدر است؟
آمار حدودی سال قبل حکایت از حدود ۶۰۰۰ بازدید کننده دارد امسال با تغییر روشهای اطلاع رسانی و استفاده از نفوذ همین آی تی در حوزه فکری مخاطبان تخمین بازدید بیش از ۱۰۰۰۰ نفر زده میشود البته ناگفته نماند همزمانی جشنواره با دو نمایشگاه پرمخاطب دیگر (آموزش – مخابرات و ارتباطات) هم در جذب بازدید موثر دخالت مثبتی خواهد داشت.
از برنامه های جنبی این نمایشگاه بفرمایید
درصدد هستیم با همکاری اعضا فضایی برای ارائه سمینارهای کوتاه تجاری در بین فضای سالن نمایشگاه برپا شود تا همکاران به راحتی و بدون تشریفات تازه های محصولات و خدمات خود را به اطلاع مخاطبان برسانند. برنامه قرعه کشی شبانه همچنان در دستور کار است.
آیا امسال شاهد برگزاری میزگردهای صنفی با حضور مسئولین خواهیم بود.در این خصوص توضیحاتی بفرمایید
البته.در غرفه اتحادیه برنامه هایی طرح ریزی شده تا پذیرای حضور متخصصان ، مسئولین مرتبط و مسئولین اتحادیه ها و اتاقهای اصناف استان باشیم و با وجود این عزیزان نقدی بر اوضاع داشته و بتوان راهکارهای توسعه ای را ترسیم نماییم.
این میزگردها با چه اهدافی برگزار میشود؟
توسعه روابط صنفی. یافتن راهکارهای حمایتی . مباحث نظارتی.یکپارچه سازی رویکردهای صنفی استانی
سخن پایانی
همکاران عزیز را به همراهی و حضور در این رویداد دیجیتالی استان دعوت میکنیم چه بعنوان بازدید چه با رویکرد حضور در میزگردها و چه بعنوان مشارکت کننده و غرفه دار. همه سهم فکری خود را درحد بضاعت ادا کنیم . آنچه مسلم است این است که IT ابزاری جدایی ناپذیر در زندگی امروز همه اقشار اجتماع است. سهم خود را باید تعریف و برداشت کنیم بازار را باید بسازیم و سپس بیابیم.
عرایضم را بعنوان مصاحبه و شعار تقدیم نمیکنم بلکه انتظار تعمق در این چندکلام ساده را دارم. مسلما محرز است چنانچه سهم خود را از بازار مخاطب نگیرید دیگرانی از دورترها با زیرکی آن را خواهند گرفت و البته میبینیم که گرفته اند. همفکری لازمه کار گروهیست و یادمان باشد IT هم مانند بعضی دیگر از کالاها یا خدمات سرویسی است که شهر یکروز بدون آن تنفس نمیکند. قیمت آن را بدانیم جایگاه آن را با حضور مشترک و دخالت در روند دوباره تعریف کنیم پای رشد آن بمانیم و نتیجه ای که دنیا از آن میگیرد را مد نظر داشته باشیم.

logo-samandehi