یکشنبه، 01 شهریور 94 - 07:55

 

طرح «تعویض اپراتور بدون تغییر شماره موبایل» (ترابردپذیری) با امضای تفاهمنامه میان سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات و سه اپراتور تلفن همراه کشور وارد فاز اجرایی شد. همزمان با هفته دولت، تفاهمنامه اصول حاکم بر ارائه خدمات ترابردپذیری شماره تلفن همراه میان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونان این وزارتخانه و مدیران این اپراتورها منعقد شد.با اجرای این طرح قرار است تا ۱۰ ماه آینده امکان جابجایی اپراتورهای موبایل بدون تغییر شماره برای مشترکان تلفن همراه کشور ممکن شود.

1799697

بر این اساس پیش‌بینی می‌شود از ۲۲ بهمن ماه امسال نیز فاز آزمایشی این پروژه به بهره‌برداری برسد.در این مراسم همچنین پروانه سراسری بیسیم ثابت بدون محدودیت در فناوری به اپراتور ایرانسل اعطا شد. پروانه انتقال داده مبتنی بر فناوری بیسیم ثابت – وایمکس –  امکان ارایه خدمات مبتنی بر فناوری TD-LTE را در سراسر کشور برای اپراتور ایرانسل فراهم می کند؛ تا پیش از این ایرانسل امکان ارایه خدمات وایمکس در ۶ استان کشور را داشت که با دریافت این مجوز، امکان ارایه خدمات باندپهن مبتنی بر ارتباطات بی سیم ثابت در کل کشور برای این اپراتور، فراهم می شود.

وحید صدوقی، مدیرعامل اپراتور همراه اول امروز در مراسم امضای تفاهم نامه طرح ترابرد پذیری، با اشاره به آماده‌سازی شبکه همراه اول از دو سال گذشته تاکنون برای اجرای پروژه ترابردپذیری، خاطرنشان کرد: تاکنون پنج هزار میلیارد تومان در اپراتور همراه اول سرمایه‌گذاری شده و امسال نیز قرار است ۲۷۰۰ میلیارد تومان برای توسعه این شبکه سرمایه‌گذاری شود.

وی با اشاره به توسعه نسل سوم تلفن همراه در باند فرکانسی ۹۰۰، خاطرنشان کرد: به زودی با هماهنگی مخابرات ثابت، پوشش۳g را در منازل (INDOOR) اجرایی می‌کنیم.

صدوقی با بیان اینکه از پروژه ترابردپذیری استقبال خواهیم کرد، ادامه داد: همراه اول ۶۰ درصد بازار تلفن همراه را در اختیار دارد.

۲۳ میلیون گوشی هوشمند در شبکه ایرانسل

در این مراسم علیرضا قلمبر دزفولی ، مدیرعامل ایرانسل نیز با اشاره به وضعیت این اپراتور، گفت: هم‌اکنون ۲۳.۵ میلیون کاربر اینترنت در شبکه ایرانسل وجود دارد و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد ۲۳ میلیون گوشی هوشمند در این شبکه فعال است.

وی مصرف روزانه دیتا را در شبکه ایرانسل ۳۰۰ ترابایت در روز عنوان کرد و گفت: ایرانسل یک میلیارد تومان برای نسل سوم و چهارم سرمایه‌گذاری کرده است و قرار است یک میلیارد تومان دیگر نیز در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

مدیرعامل ایرانسل با بیان اینکه هم‌اکنون ۷۰ کشور جهان طرح ترابردپذیری را به اجرا درآورده‌اند، افزود: ۱۴ کشور نیز این پروژه را به زودی اجرایی می‌کنند.

دزفولی با بیان اینکه ۳۲۰ اپراتور دنیا پروژه ترابردپذیری تلفن همراه را عملیاتی کرده‌اند، گفت: این پروژه در کشورهایی مانند دانمارک، قبرس، آمریکا، یونان، فرانسه، مصر، عمان، کویت، هند، بحرین، پاکستان و ترکیه از جمله کشورهایی هستند که این پروژه را سال‌ها است که به اجرا رسانده‌اند.

بیشترین پوشش شبکه ۳G متعلق به رایتل

همچنین در این مراسم مجید صدری مدیرعامل اپراتور رایتل نیز با اشاره به ۳۵۰ شهر تحت پوشش این اپراتور، گفت: بیشترین پوشش شبکه نسل سوم موبایل کشور متعلق به رایتل است و قرار است این رقم به ۴۰۸ شهر تا پایان امسال برسد.وی تعداد مصرف روزانه دیتا را در شبکه رایتل از ترابایت عنوان کرد و گفت: به زودی شبکه نسل چهارم موبایل (LTE) را راه‌اندازی خواهیم کرد.صدری گفت: ۳۰ پورتال محتوایی مبتنی بر ترافیک داخلی و بدون وابستگی اینترنت با همکاری ۱۴۰ شرکت در شبکه رایتل راه‌اندازی شده است.

logo-samandehi