چهارشنبه، 28 مرداد 94 - 09:38

 

در چشم انداز بیست ساله کشور برجایگاه اقتصادی، علمی، فناوری، تأمین اجتماعی، ایجاد فرصت های برابر ، توزیع مناسب درآمدها ، بهره مندی از محیط زیست مطلوب وجنبش نرم افزاری تأکید شده است. مواردی که ارتقای وضعیت آن ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم نیازمند توسعه کمی وکیفی صنعت مخابرات است. بی شک آینده توسعه پایدار و متوازن جوامع به صنعت مخابرات و فناوری اطلاعات وابسته است. تا رسیدن به جایگاه های شایسته بین المللی، برنامه ها و سرمایه گذاری های بیشتری نیاز است. پیشرفت های به دست آمده کشور در این عرصه را می توان در قالب نمایشگاه های تخصصی مشاهده کرد.نمایشگاه ها به عنوان شاخص تغییر وضعیت هر صنعت از نقطه موجود تا مطلوب، می توانند نشان گر واقعی پیشرفت ها و دستاوردهای حاصله و همچنین افق ها و اهداف جایگاهی ما باشند.

IMG_1204

پنجمین نمایشگاه مخابرات ، ارتباطات و صنایع وابسته به همت شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان و شرکت آرمان پژوهان داناک گشایش یافت.این نمایشگاه  از همکاری مجموعه هایی چون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، شرکت زیر ساخت ایران ، سازمان فناوری اطلاعات ایران ، اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکز ، مرکز هم اندیشی توسعه استان اصفهان ، شرکت مخابرات ایران ، شرکت مخابرات استان اصفهان ، پلیس سایبری استان اصفهان ، اتحادیه صادرکنندگان خدمات مخابراتی و حمایت علمی دانشگاه صنعتی شریف ، مرکز مطالعات دانشگاه صنعتی شریف ، پژوهشگاه فضای مجازی ، انجمن فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران ، انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران – شاخه اصفهان برخوردار است.در روز نخست برگزاری نمایشگاه مراسم افتتاحیه ساعت ۱۶ با حضور مسئولان کشوری و استانی ، مدیران  و تعداد زیادی از متخصصین رشته مخابرات برگزار گردید.

فناوری اطلاعات یعنی همه چیز

 

مهندس حسین کشایی مدیرعامل شرکت مخابرات استان اصفهان با تبریک برگزاری این نمایشگاه و جمع شدن همه فعالان صنعت ارتباطات در یک مکان برای تبادل نظرات و پیشرفت در این حوزه، صنعت فناوری اطلاعات را صنعتی مرتبط و حیات‌دهنده همه صنایع قلمداد کرد.وی با اشاره به یکصدوپنجاهمین سالگرد سازمان itu (مخابرات و فناوری اطلاعات محرک نوآوری) افزود: سوالی که مطرح است و بایستی به آن پاسخ داد، جایگاه ایران و استان در فناوری اطلاعات دنیا است و نمایشگاه فعلی فرصتی ‌است برای پاسخگویی به این سوال. بیش از ۴۰ شرکت در این نمایشگاه حضور دارند و همه اپراتورها و سازمان‌های اصلی این حوزه آماده نمایش خدمات خود هستند.

IMG_1260

کشایی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ کسی نمی‌تواند نقش بی‌بدیل فناوری اطلاعات در کشور را نادیده بگیرد و هر اقدامی در هر حوزه‌ای متاثر از این صنعت است.مدیرعامل شرکت مخابرات استان اصفهان بیان داشت: اگر کسی دغدغه فرهنگ، اقتصاد، اجتماع، سیاست و … دارد باید ابتدا فناوری اطلاعات را بشناسد و وقتی متوجه شدیم که فناوری اطلاعات یعنی همه چیز، آنگاه می‌توانیم در مسیر توسعه قدم برداریم.

وی با ابراز امیدواری به روند فعلی اطلاعات‌محور شدن فعالیت‌های استانداری گفت: شهروندان در جریان فناوری‌های نو هستند و مطالبه بهترین سرویس‌ها را دارند که البته به حق نیز هست و بایستی با اصلاح نقص‌ها وضعیت را بهبود بخشیم.

کشایی تاکیدکرد: دیدمان نباید صرفا به حوزه ارتباطات محدود شود و در حوزه‌هایی دیگر همچون اپلیکیشن‌ها نیز باید حرفی برای گفتن داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان اصفهان با برشمردن ۸ اتفاق آتی ۱۰ سال آینده حوزه فناوری اطلاعات گفت: فضای ابری و رایانش ابری در پردازش اطلاعات که پردازش در شرکت‌ها را به سرعت پایین می‌آورد، توسعه رابط‌های کاربری انسان و ماشین، سیستم عامل‌های جدید که کاملا آنلاین و سریع هستند‌ فناوری اطلاعات گسترده و همه برای ثبت همه اطلاعات فرد در یک جا، گوشی‌های هوشمند تلفن همراه با سیستم‌های تشخیص چهره، منطقه‌یابی و نمایشگر چند لمسی بخشی از این اتفاقات هستند. کشایی در پایان بیان ‌داشت: توجه به این رخدادها می‌تواند چراغ راه تکنولوژی کشور و مبرا شدن از خطر حذف‌شدگی مشاغل توسط پیشرفت یکباره تکنولوژی باشد.

 ظرفیت بالای فناوری اطلاعات در اشتغال

حسین سیستانی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار اصفهان در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه تخصصی مخابرات، ارتباطات و صنایع وابسته با حیاتی خواندن حوزه مخابرات در ایجاد ارتباط میان صنایع و بنگاه‌های اقتصادی نقش فناوری اطلاعات در توسعه اقتصادی کشور و استان را مهم قلمداد کرد و گفت: همه کارشناسان به این نکته اذعان دارند که آی‌تی صنعتی مجزا نیست و بلکه در همه حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نقش دارد.

IMG_1298

سیستانی با اشاره به ظرفیت بالای منابع انسانی متخصص در حوزه فناوری اطلاعات در کشور گفت: نسبت دانشجویان رشته‌های برق و الکترونیک و فناوری اطلاعات به کل دانشجویان مهندسی در مقطع کارشناسی ۴۵ و در مقطع تحصیلات تکمیلی ۲۸ درصد است که خود نشان‌دهنده نیاز منابع انسانی کشور به سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات است و ما در کشور پشتوانه عظیم انسانی داریم ولی بستر فراهم نیست.

وی همچنین افزود: هم‌اکنون در استان جوانان به صورت شخصی در حال فعالیت در این حوزه هستند و بعضا غوغا به پا می‌کنند اما متاسفانه امکانات ندارند و با این حال با کمپانی‌های بزرگ نظیر سونی و مایکروسافت در ارتباط هستند و اگر بتوانیم با سرمایه‌گذاری در داخل کشور آنها را جذب کنیم تحولی در اقتصاد استان ایجاد خواهد شد.

به گفته سیستانی دولت در این حوزه عنایت ویژه دارد و سرمایه‌گذاری مناسبی نیز انجام داده است و سعی دارد با تعریف و تبیین مبانی مشخص در این حوزه زیربناها آماده شوند.معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار اصفهان با اشاره به وجود کاستی‌های فراوان در حوزه فناوری اطلاعات اشاره داشت: چند سالی در این حوزه غفلت ایجاد شده و دولت در این دو سال سعی کرده کارهای مغفول مانده فناوری اطلاعات را مجددا احیا کند و در استانداری نیز از سال ۸۱ سند راهبردی آی‌تی استان و سیستم تکفا را داشتیم که چند سالی روند پیگیری آن کند شد اما مجددا احیا شده است.وی اضافه کرد: هند در دو دهه اخیر توانسته با اتکا به فناوری اطلاعات درآمد مناسب و رشد اقتصادی خیره‌کننده محقق کند، می‌توانیم با اتکا به منابع انسانی خود از چنین پتانسیلی برخوردار باشیم.

معاون استاندار اصفهان با اشاره به سفر ستاری معاون فناوری رییس جمهور به اصفهان تاکید کرد: تلاش‌ها برای شکوفایی استان در این حوزه در دست اقدام است و معتقدم ثروت‌های نامحسوس مناسبی در این حوزه داریم چرا که متوسط جهانی ثروت نامحسوس در دنیا ۷۳ درصد  و در ایران تنها ۱۲درصد است و این نسبت نشان می‌دهد توجه به این حوزه می‌تواند زمینه‌ساز جهش رشد اقتصادی کشور و استان شده و اشتغال مناسبی به همراه داشته باشد.

IMG_1396

در ادامه پرویز سبزکار مدیر روابط عمومی و امور سازمان بین الملل سازمان فناوری اطلاعات ایران از حضور ۳ دوره در این نمایشگاه و نقش سازمان فناوری اطلاعات ایران در ساماندهی وضعیت فناوری اطلاعات را خاطر نشان کرد که پایان بخش مراسم افتتاحیه بود.

امسال شاهد حضور شرکتهای بخش خصوصی و سازمان های دولتی در این رویداد بودیم. سازمان فناوری اطلاعات ایران با حضور خود در این نمایشگاه و با برگزاری کارگروه های آموزشی با موضوعات فناوری اطلاعات حضوری فعال داشت.از اپراتورهای موبایل میتوان به حضور پرقدرت همراه اول و رایتل اشاره کرد. شرکت مخابرات استان اصفهان هم با غرفه ای عظیم انواع خدمات خود را به بازدیدکنندگان ارایه کرد.از دیگر شرکت های فعال در کامتکس ۲۰۱۵ میتوان به شرکت تکتا،ایرانگیت،صبانت،آسیاتک و شرکت دانش بینان گیتی افروز تابان اشاره کرد.در پنجمین نمایشگاه کامتکس  مشارکت کنندگان در زمینه های  تجهیزات سوئچینگ شبکه های عمومی تلفن ،شبکه و فن آوری انتقال دیتا،سیستم ها و تجهیزات انتقال زیرساخت ، موبایل ۲G و۳G،، فن آوری نسل جدید NGN، ارتباطات ماهواره ای، فن آوری شبکه های شهری، شبکه های هوشمند، شبکه های نوری FTTx ،سیستم ها و نرم افزارهای مکانیزاسیون مخابرات ، امنیت ارتباطات و رمزنگاری مکالمات، خدمات و تجهیزات مراکز داده و سایتهای مخابراتی، خدمات ارزش افزوده تلفن ثابت فعالیت داشتند.

logo-samandehi