دوشنبه، 14 اردیبهشت 94 - 02:49

 

mobileBankingPhone
هدف این طرح استفاده از ظرفیت تلفن‎های همراه در زمینه پرداخت بود. همان زمان محمد احمدی دبیر کل بانک مرکزی گفته بود هدف ما از راه‎اندازی این  سامانه ایجاد بستر مناسب جهت پرداخت الکترونیکی از طریق گوشی تلفن همراه و انواع کارت‌های خارج از شبکه بانکی همچون کارت مترو و کارت سوخت است .
۲۶ اردیبهشت ۹۲ هم محمود بهمنی رییس کل سابق  بانک مرکزی  گفت: موافقت شورای پول و اعتبار در مورد سامانه پرداخت الکترونیکی سیار را دریافت کرده‌ایم.وی گفت: پس از بحث و بررسی در شورای پول و اعتبار در مورد سامانه پرداخت الکترونیکی سیار      (سپاس)، اعضای شورا ضمن تأیید و تحسین این سامانه، بانک مرکزی را موظف به اقدام برای اجرایی شدن این شیوه پرداخت کردند با اجرایی شدن سامانه پرداخت الکترونیکی سیار، صدور و انتشار پول الکترونکی توسط مؤسسات و نهادهای ذیربط نظام‌مند و اجرایی خواهد شد.
 سد مقررات
اما  از آن زمان تا کانون هنوز سپاس درگیر تدوین قوانین و مقررات است و بر اساس آخرین اخبار دریافتی در این زمینه هنوز آیین نامه‎ها و قوانین مربوط به چگونگی راه‎اندازی این سامانه تدوین نشده است.
این در حالی است که یکی از ایرادات جدی در سیستم بانکداری الکترونیکی کشور به همین استفاده نکردن از ظرفیت‎های مهم تلفن‎های همراه برای پرداخت برمی‎گردد. اتفاقا در مدتی که راه‎اندازی این سامانه توسط بانک مرکزی با تعلل روبه رو بوده استفاده از تلفن‎های  همراه هوشمند در کشور  به میزان قابل توجهی رشد کرده است.
 ضرورت ساماندهی روش‎های پرداخت توسط یک نهاد ناظر 
نکته مهم‎تر در این زمینه اینکه با وجود اینکه سامانه متمرکز سپاس فعلا در دلالان‎های هزار توی مقررات نهاد ناظر،  در حال خاک خوردن است، جذابیت این نوع پرداخت در حدی است که  روش‌های پرداختی که مصداق‌های پرداخت الکترونیکی محسوب می‌شوند فعال هستند ازجمله کارت‌های مترو، اتوبوس و کارت‌های سوختی که در دست مردم هستند  را می‎توان اشاره کرد. اگر به تجربه تلخ رشد موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز نگاهی بیاندازیم می‎توانیم ادعا کنیم تعلل‎هایی از این دست و نادیده گرفتن رشد تدریجی این موسسات شرایط بحرانی کنونی را به وجود آورد. حالا با تعلل بانک مرکزی در خصوص راه‎اندازی سپاس، با توجه به جذابیتی که این روش پرداخت دارد باید منتظر ایجاد شبکه‎هایی مجزا و دور از نظارت بانک مرکزی باشیم که در آینده، بحرانی اگر نه به بزرگی بحران موسسات مالی و اعتباری اما در نوع خود قابل توجه، به وجود خواهند آورد. در چنین شرایطی است که ضرورت ساماندهی روش‎های پرداخت توسط یک نهاد ناظر به میزان زیادی احساس می‎شود. بر اساس این گزارش در حال حاضر شاهد رشد صدور  کیف پول توسط شرکت‌های پرداخت  هستیم و در حال حاضر علاوه بر شهر تهران که در سیستم تاکسیرانی و BRT و مترو استفاده از کیف پول الکترونیکی رواج دارد، سیستم تاکسیرانی شهرهای دیگر کشور نیز مجهز به کیف پول الکترونیکی شده‌اند.

logo-samandehi