یکشنبه، 01 شهریور 94 - 08:15

 

موضوع پیامک‌های تبلیغاتی، سال‌هاست که از چالش‌های لاینحل کاربران موبایل محسوب می‌شود. آوار پیامک‌‌های تبلیغاتی با مضامین مختلف که بعضا به کلاهبرداری و تضییع حقوق کاربران منجر می‌شود گریبانگیر بسیاری از کاربران موبایل است و گلایه‌ بسیاری از کاربران را به دنبال داشته. هرچند برخی از کاربران به کلی قید هرگونه پیامکی را زده و دریافت هر نوع پیامکی را غیرفعال کرده‌اند اما هستند بسیاری افراد که یا از غیرفعال کردن این گونه خدمات به کلی بی‌اطلاعند و یا به دلایلی تمایل دارند برخی پیامک‌های خاص را دریافت کنند که در این میان با انبوهی از پیامک‌های ناخواسته تبلیغاتی و غیرمرتبط نیز روبه‌رو می‌شوند.

mobile-2

آیین‌نامه ساماندهی و نظارت بر پیامک‌های تبلیغاتی به همین منظور اواخر سال گذشته تصویب شد و وزارت ارشاد در این میان نقش محوری و اجرایی را برعهده گرفت اما دیری نگذشت که این وزارتخانه از عدم همکاری برخی اپراتورهای موبایل و شرکت‌های فعال در حوزه پیامک برای دریافت مجوز خبر داد. اینک این وزارتخانه اعلام کرده است راه‌اندازی سامانه آنلاین بررسی محتوای پیامک‌های تبلیغاتی برای اپراتورها الزامی شده است. اما به نظر می‌رسد تیغ اجرایی وزارت ارشاد کند است و برش آنچنانی ندارد، لذا این که تا چه حد اپراتورها زیربار بروند و در برابر این الزام انعطاف نشان دهند، در ابهام است.
گفته می‌شود اپراتورها و شرکت‌های ارایه‌دهنده محتوا در اجرای مصوبه پیامک‌های تبلیغاتی همکاری نمی‌کنند اما دلایل این عدم همکاری و از همه مهمتر هیچ اسمی هم اعلام نمی‌شود. به نظر می‌رسد دلیل مهم برای ناتوانی در ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی به متولی اجرایی این امر در بحث اطلاع‌رسانی باز‌می‌گردد. بدیهی است کار اجرایی با مصوبه و جلسه و کمیسیون پیش نمی‌رود و برای پیشبرد یک کار باید اگر از منظر قانونی ابهامی وجود دارد آن را برطرف کرد در غیر این صورت شرکت‌ها و اپراتورهایی که زیربار نمی‌روند را بمباران خبری کرد؛ کاری که بانک مرکزی در خصوص موسسات مالی اعتباری غیر مجاز در دستور کار قرار داده و با انتشار اطلاعیه‌های مختلف، مدام افکار عمومی را در جریان حضور موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز قرار می‌دهد. بمباران خبری، هم باعث تنویر رسانه‌ها و افکار عمومی می‌شود و هم به نحوی توجه مقامات مسوول را به خود جلب می‌کند.
از این رو مسوولان وزارت ارشاد نیز اگر ابزار لازم تنبیهی و قانونی را در اختیار ندارند، به‌جاست به جای استخوان لای زخم گذاشتن و مهلت دوباره دادن، با بمباران خبری و اطلاع‌رسانی به مسوولان، رسانه‌ها و بیش از ۷۰ میلیون مشترک موبایل حداقل گام کوچکی بردارد تا شاید آشفته‌بازار پیامک‌های تبلیغاتی سروسامانی بیابد.

logo-samandehi