سه شنبه، 05 آبان 94 - 06:59

 

شبکه های اجتماعی در انواع و اقسام مختلف،بهترین راه ارتباطی بین مردم جهان شده اند.به عنوان مثال تلگرام در ایران بیش از ۱۴ میلیون کاربر دارد.فروش گوشی های هوشمند و تبلت ها در طول یک سال گذشته روند سعودی و چند برابری را در کشور ما تجربه کرده است و جوانان بزرگترین قشر کاربران و مخاطبان این شبکه ها هستند.اگر از کاربران قدیمی این شبکه ها باشید،به طور حتم به شکلک (Emoji) های یاهو مسنجر آشنا هستید.در ورژن های اولیه این نرم افزار تنها چند شکلک وجود داشت که حالاتی مانند عصبانیت و خشم،ناراحتی،خنده و…را نمایان میساخت.لذا برای نمایش حالت خود نیازی به نوشتن یک متن نداشتید و تنها با ارسال Emoji مورد نظر خود میتوانستید مخاطب را از حال خود با خبر سازید.اما این موضوع تا به کجا پیش رفته است؟شما از کدام استیکرها بیشتر استفاده میکنید؟شبکه مورد علاقه شما کدام است؟آیا از ارسال Emoji برای نشان دادن حالت خود راضی هستید؟

6331f8c01c5b08a4fa05fe27dd4a76d2_L

تمامی شبکه های اجتماعی فعال در جهان از این اشکال و استیکرها استفاده میکنند.به عنوان مثال شبکه لاین کاربران را قادر میسازد که وسیله ارائه یک گروه از اشکال متحرک و ثابت تحت عنوان کادو (Gift)،مخاطبان دیگر را در دانلود و استفاده از آن تشویق نماید.به طور معمول گیفت هایی که به مخاطبان خود پیشنهاد میکنید،همان اشکالی هستند که روحیه شما مایل به دریافت آنها از مخاطبان است.

عنصر احساس در تمامی انسان ها وجود دارد.طراحی این Emoji ها از مرزهای جدید عبور کرده است و دیگر به مانند سابق تنها یک صورتک فانتزی نیست.تلگرام دست کاربران خود را برای ایجاد استیکرهای خلاقانه باز گذاشته است و هم اکنون شاهد صدها نوع گروه از استیکرهای اختصاصی ایرانی هستیم که در لهجه ها و زبان های متنوع عرضه میگردد.استیکرهای ترکی،لری،گیلکی و مازندرانی،همدانی و…از جمله آنها هستند که در برخی از آنها ضرب المثل ها و مثال های عامیانه استان های کشور نیز به کار گرفته میشوند.تا به این جای کار نه تنها مشکلی مشاهده نمیشود،بلکه این استیکرها میتوانند باعث تقویت احساسات ملی گرایانه و ترویج گویش و زبان های مرسوم در کشور ما باشند.

دیگر استیکرها و Emoji های مرسوم در شبکه های اجتماعی نیز از طرح های گرافیکی جذابی برخوردار هستند.به عنوان مثال طراحی یک چهره خوشحال در شبکه تلگرام در چند مدل متفاوت به تصویر کشیده است که کاربران قادر هستند که شدت خوشحالی خود را در Emoji های متفاوت به مخاطب خود نمایش دهند.جالب است بدانید که انتخاب این شکلک ها با روان شناسی شما رابطه مستقیم دارد.بسیاری از کاربران سعی در شاد نگاه داشتن خود دارند و ارسال یک گروه خاص از Emoji های شبکه در دراز مدت،میتواند نمایش شخصیت حقیقی شما باشد که در استفاده های متعدد از این Emoji به دست می آید.استیکرها و ترول های یکی از بزرگترین شبکه های اجتماعی با نام فیسبوک نیز به حدی برای کاربران جذاب است که در ساخت ترول های متفاوت نیز از آنها بهره گرفته میشود.طراحان این استیکر ها افرادی بسیار توانمند بوده اند چرا که با رسم تنها چند خط و یک طراحی بسیار ساده،به خوبی قدرت منظور را ادا کرده و کاربران را در همه سنین متوجه خود میسازند.خنده های شیطانی،غرور،خنده های مضحک که نشان از بی محلی دارد،خود زنی های خنده دار و به دور از واقعیت،گریه هایی که تحت تاثیر احساسات اتفاق می افتد و…از جمله آنها هستند.به عبارت دیگر استیکرهای فیسبوک را میتوان جزو بهترین نمونه های موجود دانست.

اما فیسبوک فضایی مجازی است که در آن کاربران برای تعامل بیشتر نیازمند تایپ کلماتی هستند که بدون انجام این عمل،کار در این شبکه ها بسیار کسل کننده و یکنواخت میشود.اما در چت های متفاوت در شبکه های اجتماعی دیگر،کاربران نیازمند تایپ کلمه های متعدد برای رساندن منظور خود نیستند.چرا که با ارسال چند استیکر ساده تمامی منظور آنها قابل دریافت است.این موارد برای برخی از افراد و مخاطبان قابل قبول نیست.برخی از مردم نیازمند خواندن تایپ های شما برای دریافت منظور هستند و به استیکرها و Emoji های شما احترام نمیگذارند!استفاده طولانی مدت از شکلک ها برای روابط شما بسیار مضر است.در حال حاضر بسیار از منتقدان و صاحب نظران در مورد مرگ زبان در شبکه های اجتماعی هشدار داده اند.استفاده از این اشکال عمل تایپ را بسیار ساده کرده و چهره بسیاری از افراد در دراز مدت در حال تغییر است.چهره درونی کاربران میتواند به شکل استیکرهای مورد استفاده ظاهر شده و مخاطبان،این استیکرها را به عنوان یک نمایه از افراد نشانه گذاری کرده و در دراز مدت یاد آور آنها باشد.متاسفانه بسیاری از جوانان درخواست های مخاطبین را برای عدم ارسال Emoji جدی نگرفته و متوجه عواقب آن نیستند.برخی از این Emoji ها به آسانی میتوانند در تصمیم گیری های افراد تاثیر گذار باشند.استفاده مناسب و به موقع از آنها خود یک فن بیان زیرکانه است!

در نهایت بهتر است که برای روابط مجازی خود قوانینی را تعریف کرده و آنها را به نسبت مخاطبین خود ویرایش نماییم.به عقاید دیگران احترام بگذاریم و حقوق آنها را رعایت کنیم.تصور یک دنیای مجازی بدون عدالت ناممکن است پس همه ما در قبال رفتارهایمان در دنیای مجازی مسئول هستیم.در نظر گرفتن خواسته های مخاطبین در این شبکه ها میتواند باعث محکم شدن پیوندهای بین ما شده و بسیاری از مشکلات رفتاری از بین ببرد.

حال شما بگویید که از کدام شبکه اجتماعی بیشتر استفاده میکنید؟استیکرهای مورد علاقه شما کدام هستند و از آنها چه استفاده هایی دارید؟آیا از آنها به نفع اهداف خود هم بهره میبرید؟

logo-samandehi