یکشنبه، 17 خرداد 94 - 01:11

avatar

نگاهی به پرفروش‌ترین محصولات دیجیتال چندماه گذشته در بازار ایران، نشان می‌دهد که میزان فروش‌ حافظه‌های جانبی (هارددیسک‌های اکسترنال) در ایران روند روبه رشد و محسوسی داشته‌ است. استقبالی که باعث شده امروزه هاردهای اکسترنال جزو پرفروش‌ترین محصولات جانبی کامپیوتر در ایران قرار گیرند. اما علت این امر گویای رابطه جالب و مستقیم این اتفاق با سرعت اینترنت است.
در نیمه دوم سال گذشته و پس از به پایان رسیدن زمان انحصار زیانبار شرکت رایتل در ارایه خدمات نسل ۳ و بالاتر اینترنت، و صدور مجوز راه‌اندازی و ارائه اینترنت نسل سوم و چهارم به همراه اول و ایرانسل که سال‌ها با مهیا کردن زیر ساخت‌های خود، برای چنین روزی لحظه شماری می‌کردند، موجب وقوع تغییرات ملموسی در کاربری اینترنت در کشور شد.
اگرچه این دو اپراتور هنوز در ابتدای راه هستند و تلاش شبانه روزی آنها برای پوشش هر چه سریع‌تر تمامی شهرهای کشور ادامه دارد، اما تا همین لحظه نیز تغییرات جدی در شکل و میزان استفاده کاربران اینترنت کشور در حال وقوع است. تغییراتی که به سرعت در ماه‌های آتی فضای کاربری اینترنت را دگرگون خواهد کرد.
کما این که در حال حاضر کم نیستند کاربرانی که ترجیح داده‌اند به جای اپراتورهای قدیمی اینترنت، استفاده از اینترنت را به یکی از دو اپراتور تلفن‌همراه کشور منتقل کرده و از اینترنت سیار در نقاط بیشتر، با قیمت پایین‌تر و سرعت بهتر بهره‌مند شوند.
به لطف این دسترسی آسان به اینترنت و شبکه‌های مختلف اجتماعی، امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که در گوشی خود حجم کثیری از فیلم، کلیپ و موسیقی گرفته شده از روی فضای مجازی را نداشته باشد.
از یک نکته نیز غافل نشوید که مدتی است، کمتر کسی را می‌توان یافت که برای ارسال عکس، فایل و فیلمی اقدام به روشن کردن بلوتوث موبایل خود کند که این خود بیانگر آن است که با افزایش ملایم سرعت و کیفیت اینترنت در کشور و فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی، تکنولوژی‌هایی چون بلوتوث در حال فراموشی هستند.
بر این اساس افزایش سرعت اینترنت و بالارفتن میزان دانلود اطلاعات موجب شده است که برخی از کاربران اینترنتی در ایران با کمبود حافظه کامپیوتر و تلفن‌های همراه خود مواجه شده و حالا به فکر استفاده از جایگزین‌های جانبی باشند.
به همین دلیل نیاز کاربران به خرید هاردهای اکسترنال روز به روز در حال افزایش است. نیازی که البته گاه به دلیل حرص حجم بالای دانلود افراد به وجودآمده و در حال افزایش است.
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد، جوانان ایرانی در صدر دانلود‌ها ایستاده‌اند و قسمت اعظمی از حجم ذخیره‌سازی ایرانی‌ها را نیز فیلم، سریال، موسیقی و نرم‌افزار شامل شده و اتفاقا هر روز بر تعداد کاربران و دانلودکنندگان آن اضافه نیز می‌شود.
مجموع این عوامل یعنی افزایش نسبی سرعت اینترنت، جمعیت جوان کاربر اینترنت در ایران و حرص و علاقه آنها به ذخیره‌سازی هرچه بیشتر اطلاعات، باعث شده که از ماه‌های گذشته میزان تقاضا برای خرید هاردهای یک ترابایتی رو به فزونی رود. در این میان که اگر نگاهی هم به رشد روزافزون تقاضا و فروش هاردهای دو ترابایتی بیندازیم، متوجه می‌شویم که حالا نیاز کاربران ایرانی از مرز حافظه‌های جانبی یک ترابایت نیز فراتر رفته و حالا توجه آنها به هاردهای دو ترابایتی جلب شده است. چراکه میزان فروش این محصول نیز شیب ملایم و رو به بالا را نشان می‌دهد.

نکاتی برای خرید حافظه‌های جانبی

برخی از ما ایرانی‌ها که اهل افراط و تفریط هستیم، گاه آن قدر به ذخیره اطلاعات مشغول می‌شویم که همه چیز را فراموش کرده و گاه آنقدر اطلاعات ذخیره می‌کنیم که مرور مجدد همه این اطلاعات شاید ماه‌ها و سال‌ها وقتمان را بگیرد.گاه نیز آنقدر اطلاعات ذخیره می‌کنیم که اصلا فراموش می‌کنیم چه داریم و چه نداریم و برخی اطلاعات را برای چندین بار نیز ذخیره می‌کنیم.پس بد نیست پیش از صرف هزینه‌های بالا، ابتدا نسبت به تغییر فرهنگ خود در زمینه انبارکردن اشیا و اطلاعات کم و بی‌ارزش اقدام کرده و به خانه تکانی بپردازیم.برخی از اطلاعات و داده‌های ذخیره شده روی کامپیوترها، موبایل‌ها و حافظه‌های جانبی مربوط به گذشته بوده و تقریبا ارزش اطلاعاتی و حتی سرگرم کننده خود را از دست داده‌اند.
دوم آنکه سعی کنید به دنبال موارد مورد نیاز خود باشید، نه هر آنچه آمد خوش آمد!
دانلود داده‌های خود را با توجه به نیازتان مدیریت کنید و سیستم نرم افزارهای پیام رسان خود را از حالت دانلود خودکار برداشته و تنها اطلاعات مورد نیاز را بردارید.
سوم از فضای الزامی که به شما داده شده نهایت استفاده را ببرید: در نظر داشته باشید که خواه نا خواه، ما در کنار فضای شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و بلاگ‌ها با فضایی چون فضای ابری روبرو شده‌ایم. پس از حجم رایگانی که این فضا در اختیار شما قرار داده نهایت استفاده را برده و البته تنها اطلاعاتی را روی این فضاها قرار دهید که مشکلاتی برای امنیت و حریم خصوصی شما ایجاد نکند.
و در آخر توجه داشته باشید که اگر شما نیز از آن جمله کاربرانی هستید که این روزها به فکر خرید حافظه‌های جانبی افتاده‌اید، سعی کنید با آینده‌نگری به اندازه نیاز واقعی خود دست به این اقدام بزنید. شاید شما واقعا نیاز به حافظه‌هایی با ظرفیت بالا نداشته باشید.از طرف دیگر شاید برخی به شکل شبانه روزی در حال گردآوری تاریخ سینما و موسیقی ایران و جهان باشند! و در آن صورت خرید هاردهایی با ظرفیت پایین می‌تواند اشتباهی باشد که منجر به صرف هزینه‌های بیشتر و مجدد برای شما شود.

(منبع:عصرارتباط)

logo-samandehi